HET LAATSTE
NEMMEK
1952: Elektrifikatie spoorlijn
Leeuwarden - Zwolle
Maandblad, onder auspiciën van de
stichting „Leeuwarder Gemeenschap"
18e jaargang no. 12 december 1969
Redactiecommissie:
Mevr. A. J. Bearda Bakker-Stuiveling
H. Kingmans
Pastoor H. W. Dijkman O.P.
J. T. Vellenga
Redacteur: W. H. Kuipers, telef. 28203
Adres redactie:
Stadhuis Leeuwarden, tel. 40222
Adres administratie:
Voorstreek 101-103, tel. 22046 en 22047
gedaan: 11 sneltreinen en 4 exprestreinen in
beide richtingen zullen op werkdagen even
zovele comfortabele en snelle reismogelijk
heden van Noord naar West en omgekeerd
bieden. Het aantal reisgelegenheden in het
locale verkeer wordt eveneens uitgebreid: 17
treinen LeeuwardenZwolle v.v. Vergelijkt
men de rijtijden in de zomerdienstregelingen
van 1951 en 1952, dan komt men tot een aan
zienlijke tijdwinst: LeeuwardenAmsterdam
34 minuten en LeeuwardenDen Haag 40 mi
nuten, om enkele voorbeelden te noemen.
Wij hopen dat deze, tot vreugde stemmende
ontwikkeling, er toe moge bijdragen, dat
Friesland een nog betere, welvarender toe
komst tegemoet gaat in een gelukkig Neder
land.
Utrecht, mei 1952.
Dit is het laatste nummer van het maandblad Leeuwarder Gemeenschap.
Bladeren in de 17 jaargangen, die van 1952 af zijn verschenen, is een boeiende
bezigheid, omdat zich daarbij een heel stuk stadsgeschiedenis presenteert. Alles
verandert en dat gebeurt tegenwoordig wel in een bijzonder hoog tempo. Zeven
tien jaar is het geleden, dat voor hel eerst een elektrische trein naar Leeuwar
den reed en dat in het station een plaquette werd onthuld met het voor dit
bedrijf passende opschrift: „De minsken wolle omaoris wêze, hwer se net binne".
Inderdaad, de mensen willen doorgaans wezen, waar ze niet zijn. Maar dat geldt
niet alleen voor het verkeer, maar voor het hele bestaan: individueel en maat
schappelijk. Het begeerlijkst is dat, wat in het verschiet ligt. En zo zien we
deze zeventien jaar als een periode van plannen, van de uitvoering van plannen
en van weer nieuwe plannen.
Zo zal het wel blijven en dat is maar goed ook. Wat dat betreft, hadden nog
vele jaargangen van de Leeuwarder Gemeenschap volgeschreven kunnen wor
den over de bonte geschiedenis van de stad, die steeds met nieuwe feiten wordt
aangevuld. Maar, zoals u weet: wij stoppen er mee. En we besluiten de zeven
tien jaargangen met een beknopte bloemlezing van wat in de L.G. is gepubli
ceerd. Om te laten zien hoeveel er is geschreven èn hoeveel er is veranderd
Het eerste nummer van de Leeuwarder Ge
meenschap verscheen in mei 1952, kort voor
de invoering van de elektrische traktie op de
spoorlijn ZwolleLeeuwarden en dus het ver
dwijnen van de stoomlokomotieven. In dit num
mer schreef ir. F. O. den Hollander het vol
gende:
Het betekent ongetwijfeld een belangrijke stap
vooruit als op 18 mei a.s. de geëlectrificeerde
hoofdspoorwegen naar de Noordelijke provin
ciale hoofdsteden in gebruik zullen worden
genomen. De 58.000 ton kolen, die door deze
electrificatie jaarlijks bespaard zullen kunnen
worden, vormen alleen reeds aanleiding vol
doende om ons over deze electrificatie te ver
heugen. Maar er is meer.
Deze modernisering van het spoorwegverkeer
naar het Noorden stelt de N.S. in staat, ook
hier sneller en frequenter te gaan rijden. Ook
kan meer comfort worden geboden en dat alles
met minder middelen en energie. Dat wij in
staat zijn ook het Noorden van het land te
bedienen op de wijze, die het Zuiden en Oosten
reeds enige tijd van ons kennen, stemt ons
tot grote voldoening.
Moge de vooruitgang, die op 18 mei a.s. een
feit wordt, ertoe bijdragen, dat het nijvere
Noorden zich nog verder ontwikkelt. Wij
hebben onze belofte inzake goede, snelle ver
bindingen met het Westen des lands gestand
Een toto uit het eerste num
mer van de L.G. (1952): stoom
op het spoorwegemplacement.