Verkeerssituatie schreeuwt
om verbetering
5,41
De Commissaris
vertelt...
in
't Kleine Krantsje
VOOR LEEUWARDEN EN DE WIJDE WERELD ER OMHEEN
Dempen?
Ongevallen
ELF DODEN IN
'T VERKEER
Redactie,
administratie en
advertentieafdeling
Vredeman de
Vriesstraat 1
a.d. Emmakade
Telefoon 20302
Postgiro 98 1 0 62
Bankrelaties
Raiffeisenbank
Amsterdamsche
Bank N.V.
'T KLEINE KRANTSJE
Een uitgave van
Fenno Schoustra's Publiciteitskantoor
Vredeman de Vriesstraat 1
aan de Emmakade - Leeuwarden
Abonnementsprijs
f 2,90 per half
jaar
f 5,80 per jaar
v. h. buitenland
f 7,50 per jaar
Losse nummers
40 cent
EERSTE JAARGANG - NUMMER 6
Verschijnt eenmaal in de veertien dagen
16 DECEMBER 1964
De verkeerssituatie in de binnenstad van Leeuwarden, vraagt, zoniet schreeuwt,
om een verbetering. Honderden auto's doorkruisen dagelijks de nauwe straatjes
van de binnenstad, die kennelijk begint te lijden onder 'auto-moeheid'. De daarvoor
bevoegde instanties, zoals gemeente en politie, prakizeren zich het hoofd moe.
Waar te beginnen deze enorme verkeersintensiteit in goede banen te leiden? Meer
parkeerruimte in binnenstad door demping van grachten? Eenrichtingverkeer in
de binnenstad net als in Groningen of zonder meer een parkeerverbod voor ieder
een en alles? Of is er een nog groter probleem in Leeuwarden? De buitenwijken,
ringwegen en toegangswegen, waar de meeste verkeersslachtoffers vallen?
Het is van het allergrootste
belang bij het oplossen van
een verkeersprobleem, dat
men er vanuit gaat, dat het
verkeer zich vlot kan bewe
gen. Dit voorkomt stagnaties.
Het zou bijvoorbeeld al een
grote verbetering zijn, wan
neer smalle straten, als de
Voorstreek, nog niet smaller
werden gemaakt door een rij
geparkeerde wagens aan de
oeverzijde. De stroom auto's
zou ook sneller opgelost zijn,
wanneer Grote Hoogstraat en
St. Jacobstraat, om maar een
voorbeeld te noemen, tot een-
richtingsaders gebombardeerd
werden. Een wachtverbod zou
hier en d:aar een stopverbod
moeten worden en waar geen
wachtverbod is, zoals op de
Noorderweg, zou een wacht
verbod moeten zijn. Dit is
misschien wel aan te bevelen,
want het grote parkeerterrein
bij het Hoeksterend staat
vaak zo goed als leeg Het is
een grote puzzel, die echt niet
afdoende is op te lossen met
het plaatsen van weet hoe
veel verbodsborden. Het ver
keer zal meer omgeleid moe
ten worden en dat kost voor
zieningen zoals bijvoorbeeld
de rondweg om de stad, het
geen al een grote verbetering
is en waarop een stad als Gro
ningen jaloers kan zijn. Het
probleem eist echter nog
meer. Nog meer toevals- en
invalswegen en parkeerter
reinen in de nabijheid van de
binnenstad zijn ook urgent.
Er wordt al druk over gedeli
bereerd. We hebben dat kun
nen horen in de jongste be
grotingsvergadering. In een
antwoord op vragen van
raadsleden zeggen B. en W. in
hun Memorie van antwoord:
„Maatregelen tot invoering
van eenrichtingsverkeer in
verschillende straten van de
binnenstad zijn in voorberei
ding."
Ook het verbieden van par
keren in de binnenstad
en met name binnen bepaal
de afstand van parkeerterrei
nen heeft de aandacht van
het gemeentebestuur, zoals
dat heet. Op enkele plaatsen
heeft men al ingegrepen, zo
als bijvoorbeeld op de pijpen,
waar nu een parkeerverbod
geldt (Westerpijp, Duco Mar-
tenapijp, de Nieuwe Pijp, de
Lange Pijp en de Korfmakers-
pijp). Voor andere bruggen
worden plannen ontworpen
parkeergelegenheid te schep
pen in de vorm van parkeer
havens.
Het plan het Vliet te dempen
heeft ook al heel wat1 tongen in
beroering gebracht. De raads
leden steld.en, dat uitstel van
de vervanging van de Poppe-
brug zeer nadelige gevolgen
kan hebben. Een uitspraak van
het college: dempen of niet
dempen, is zeer gewenst. De
algemene opinie is, dat B. en
W. inderdaad zullen voorstel
len Het Vliet te dempen.
Voordat het Vliet echter ge
dempt is zal er nog heel wat
water door stromen, want op
tegenstand stuit dit vergaan
de besluit in ieder geval.
Andere knelpunten in de bin
nenstad zijn: het Stations
plein, waarvoor ook een
nieuw plan in studie is, de
Prins Hendrikbrug, waarvoor
ook al jarenlang plannen zijn
en de overweg in de Schrans.
Vooral deze spoorwegover
gang is vaak d.ebet aan schier
onontwarbare verkeerssitua
ties op het Zuiderplein tot ver
in de binnenstad toe. Een
kwartier oponthoud is hier
bijna een normale zaak op
de spitsuren. Ook de rotonde
bij de Westerplantage werkt
vaak remmend op de ver
keersstroom. Ook dit is in de
molen.
Een heel ander aspect van
het herzien van de verkeers
aders is de verkeersveiligheid.
Leeuwarden telt elk jaar min
stens tien verkeersongevallen
met dodelijke afloop. Waar
gebeuren deze ongevallen?
Niet in de binnenstad, zoals
men misschien zou aannemen,
maar juist in de buitenwijken
en op de ringwegen. Men
moet dan ook tot de conclu
sie komen, dat de verkeers
veiligheid in de binnenstad
beter is dan in de buitenwij
ken, waar men zich vaak laat
verleiden tot meer risico's, om
dat het toch niet zo druk is.
Van de elf ongevallen met
dodelijke afloop die er dit jaar
in Leeuwarden werden op
getekend gebeurden er negen
(9) in de buitenwijken, op
toegangswegen of ringwegen.
Is hiertegen iets te onderne
men: nog beter aangeven van
krommingen in wegen en
straten, betere bebakening op
wegdek, betere verlichting
van zebrapaden, meer speel
plaatsen voor kinderen, nog
meer afzonderlijke fietspaden
etc. Zijn deze problemen
eigenlijk niet veel urgenter
dan een oplossing van het
verkeersprobleem in de bin
nenstad? Dat moet natuurlijk
ook gebeuren, maar daarom
mag men de buitenwijken,
waar het gevaar loert niet
verwaarlozen en een verbete
ring hier lijkt eenvoudiger en
goedkoper dan in de binnen
stad.
Dit jaar:
1) 2 maart. Wilgenstraat. Ne
genjarige jongen omgeko
men onder tractor met
aanhang.
2) 9 maart. Korfmakersstraat
(binnenstad) Voetganger
(74 jaar) aangereden door
stadsbus.
3) 27 april. Archipelweg-Lin-
naeusstraat-Egelantier-
straat. Officier-vlieger (29
jaar), gedood bij het
oversteken op bromfiets
van de Archipelweg.
4) 2 mei. Groningerstraat
weg nabij Tolhuis. Be
stuurder van vrachtwagen
reed rechtdoor in plaats
van bocht te nemen. 65-
jarige echtgenote gedood.
5) 23 mei. Pieter Lastman
straat. Voetganger (75
jaar) aangereden door
fietser en overleden.
6) 30 mei. Julianalaan. Vijf
jarig meisje stak (niet op
zebra) plotseling rijweg
over.
7) 13 juli. Stationsweg bij
Zuiderplein. Fietser (71
jaar) kwam ten val en
overleed bijna een maand
later in het ziekenhuis,
(binnenstad).
8) 22 aug. Canterlandseweg,
20 jarige man geslipt met
auto en gedood.
9) 16 oktober. Franklin-
straat, hoek Emmakade.
Wielrijder (61 jaar) week
te veel uit naar links tij
dens het passeren van een
trekker met oplegger.
10) 23 oktober. Overijsselse-
weg. Automobilist (29
jaar) maakte mislukte
inhaalmanoeuvre.
11) 11 december. Julianalaan
hoek Hobbemastraat.
Scooterberijder (35 jaar)
slipte op glad wegdek bij
het optrekken van z'n
voertuig.
A
O
p
Een van de vele (oud,) Leeu
warders, bij wie het verschij
nen van ons Kleine Krantsje
in goede aarde is gevallen, is
de heer H. Voordewind, vroe
ger Commissaris van Politie
te Amsterdam.
De heer Voordewind heeft na
de laatste oorlog grote be
kendheid gekregen door zijn
te boek gestelde politieerva-
ringen onder de titel „De
Commissaris vertelt".
Wij meenden, dat de vertel
lende Commissaris na zijn
laatste publicatie over het
weer invoeren van de dood
straf de vulpen niet weer te
voorschijn wilde halen, maar
hij heeft zich nu toch weer
aan het schrijven gezet en wel
speciaal voor de lezers van 't
Kleine Krantsje, voor wie hij
nog eens herinneringer op
haalt.
Het is met bijzonder veel ge
noegen, dat wij een eerste
bijdrage van zijn hand in dit
nummer afdrukken. De heer
Voordewind schreef dit ver
haal naar aanleiding van een
ontmoeting met een bejaarde
stadgenoot op het Vliet.
Een goede kennis van de heer
Voordewind, eveneens oud
Leeuwarder, is ook in de pen
geklommen: het is de heer
Klaas Bakkers, eveneens te
Amsterdam, die ons verblijd
de met het verhaal „De broek
van Eduard". Ook dit artikel
drukken wij met veel plezier
in dit nummer van 't Kleine
Krantsje af.