Verkeerssituatie schreeuwt om verbetering 5,41 De Commissaris vertelt... in 't Kleine Krantsje VOOR LEEUWARDEN EN DE WIJDE WERELD ER OMHEEN Dempen? Ongevallen ELF DODEN IN 'T VERKEER Redactie, administratie en advertentieafdeling Vredeman de Vriesstraat 1 a.d. Emmakade Telefoon 20302 Postgiro 98 1 0 62 Bankrelaties Raiffeisenbank Amsterdamsche Bank N.V. 'T KLEINE KRANTSJE Een uitgave van Fenno Schoustra's Publiciteitskantoor Vredeman de Vriesstraat 1 aan de Emmakade - Leeuwarden Abonnementsprijs f 2,90 per half jaar f 5,80 per jaar v. h. buitenland f 7,50 per jaar Losse nummers 40 cent EERSTE JAARGANG - NUMMER 6 Verschijnt eenmaal in de veertien dagen 16 DECEMBER 1964 De verkeerssituatie in de binnenstad van Leeuwarden, vraagt, zoniet schreeuwt, om een verbetering. Honderden auto's doorkruisen dagelijks de nauwe straatjes van de binnenstad, die kennelijk begint te lijden onder 'auto-moeheid'. De daarvoor bevoegde instanties, zoals gemeente en politie, prakizeren zich het hoofd moe. Waar te beginnen deze enorme verkeersintensiteit in goede banen te leiden? Meer parkeerruimte in binnenstad door demping van grachten? Eenrichtingverkeer in de binnenstad net als in Groningen of zonder meer een parkeerverbod voor ieder een en alles? Of is er een nog groter probleem in Leeuwarden? De buitenwijken, ringwegen en toegangswegen, waar de meeste verkeersslachtoffers vallen? Het is van het allergrootste belang bij het oplossen van een verkeersprobleem, dat men er vanuit gaat, dat het verkeer zich vlot kan bewe gen. Dit voorkomt stagnaties. Het zou bijvoorbeeld al een grote verbetering zijn, wan neer smalle straten, als de Voorstreek, nog niet smaller werden gemaakt door een rij geparkeerde wagens aan de oeverzijde. De stroom auto's zou ook sneller opgelost zijn, wanneer Grote Hoogstraat en St. Jacobstraat, om maar een voorbeeld te noemen, tot een- richtingsaders gebombardeerd werden. Een wachtverbod zou hier en d:aar een stopverbod moeten worden en waar geen wachtverbod is, zoals op de Noorderweg, zou een wacht verbod moeten zijn. Dit is misschien wel aan te bevelen, want het grote parkeerterrein bij het Hoeksterend staat vaak zo goed als leeg Het is een grote puzzel, die echt niet afdoende is op te lossen met het plaatsen van weet hoe veel verbodsborden. Het ver keer zal meer omgeleid moe ten worden en dat kost voor zieningen zoals bijvoorbeeld de rondweg om de stad, het geen al een grote verbetering is en waarop een stad als Gro ningen jaloers kan zijn. Het probleem eist echter nog meer. Nog meer toevals- en invalswegen en parkeerter reinen in de nabijheid van de binnenstad zijn ook urgent. Er wordt al druk over gedeli bereerd. We hebben dat kun nen horen in de jongste be grotingsvergadering. In een antwoord op vragen van raadsleden zeggen B. en W. in hun Memorie van antwoord: „Maatregelen tot invoering van eenrichtingsverkeer in verschillende straten van de binnenstad zijn in voorberei ding." Ook het verbieden van par keren in de binnenstad en met name binnen bepaal de afstand van parkeerterrei nen heeft de aandacht van het gemeentebestuur, zoals dat heet. Op enkele plaatsen heeft men al ingegrepen, zo als bijvoorbeeld op de pijpen, waar nu een parkeerverbod geldt (Westerpijp, Duco Mar- tenapijp, de Nieuwe Pijp, de Lange Pijp en de Korfmakers- pijp). Voor andere bruggen worden plannen ontworpen parkeergelegenheid te schep pen in de vorm van parkeer havens. Het plan het Vliet te dempen heeft ook al heel wat1 tongen in beroering gebracht. De raads leden steld.en, dat uitstel van de vervanging van de Poppe- brug zeer nadelige gevolgen kan hebben. Een uitspraak van het college: dempen of niet dempen, is zeer gewenst. De algemene opinie is, dat B. en W. inderdaad zullen voorstel len Het Vliet te dempen. Voordat het Vliet echter ge dempt is zal er nog heel wat water door stromen, want op tegenstand stuit dit vergaan de besluit in ieder geval. Andere knelpunten in de bin nenstad zijn: het Stations plein, waarvoor ook een nieuw plan in studie is, de Prins Hendrikbrug, waarvoor ook al jarenlang plannen zijn en de overweg in de Schrans. Vooral deze spoorwegover gang is vaak d.ebet aan schier onontwarbare verkeerssitua ties op het Zuiderplein tot ver in de binnenstad toe. Een kwartier oponthoud is hier bijna een normale zaak op de spitsuren. Ook de rotonde bij de Westerplantage werkt vaak remmend op de ver keersstroom. Ook dit is in de molen. Een heel ander aspect van het herzien van de verkeers aders is de verkeersveiligheid. Leeuwarden telt elk jaar min stens tien verkeersongevallen met dodelijke afloop. Waar gebeuren deze ongevallen? Niet in de binnenstad, zoals men misschien zou aannemen, maar juist in de buitenwijken en op de ringwegen. Men moet dan ook tot de conclu sie komen, dat de verkeers veiligheid in de binnenstad beter is dan in de buitenwij ken, waar men zich vaak laat verleiden tot meer risico's, om dat het toch niet zo druk is. Van de elf ongevallen met dodelijke afloop die er dit jaar in Leeuwarden werden op getekend gebeurden er negen (9) in de buitenwijken, op toegangswegen of ringwegen. Is hiertegen iets te onderne men: nog beter aangeven van krommingen in wegen en straten, betere bebakening op wegdek, betere verlichting van zebrapaden, meer speel plaatsen voor kinderen, nog meer afzonderlijke fietspaden etc. Zijn deze problemen eigenlijk niet veel urgenter dan een oplossing van het verkeersprobleem in de bin nenstad? Dat moet natuurlijk ook gebeuren, maar daarom mag men de buitenwijken, waar het gevaar loert niet verwaarlozen en een verbete ring hier lijkt eenvoudiger en goedkoper dan in de binnen stad. Dit jaar: 1) 2 maart. Wilgenstraat. Ne genjarige jongen omgeko men onder tractor met aanhang. 2) 9 maart. Korfmakersstraat (binnenstad) Voetganger (74 jaar) aangereden door stadsbus. 3) 27 april. Archipelweg-Lin- naeusstraat-Egelantier- straat. Officier-vlieger (29 jaar), gedood bij het oversteken op bromfiets van de Archipelweg. 4) 2 mei. Groningerstraat weg nabij Tolhuis. Be stuurder van vrachtwagen reed rechtdoor in plaats van bocht te nemen. 65- jarige echtgenote gedood. 5) 23 mei. Pieter Lastman straat. Voetganger (75 jaar) aangereden door fietser en overleden. 6) 30 mei. Julianalaan. Vijf jarig meisje stak (niet op zebra) plotseling rijweg over. 7) 13 juli. Stationsweg bij Zuiderplein. Fietser (71 jaar) kwam ten val en overleed bijna een maand later in het ziekenhuis, (binnenstad). 8) 22 aug. Canterlandseweg, 20 jarige man geslipt met auto en gedood. 9) 16 oktober. Franklin- straat, hoek Emmakade. Wielrijder (61 jaar) week te veel uit naar links tij dens het passeren van een trekker met oplegger. 10) 23 oktober. Overijsselse- weg. Automobilist (29 jaar) maakte mislukte inhaalmanoeuvre. 11) 11 december. Julianalaan hoek Hobbemastraat. Scooterberijder (35 jaar) slipte op glad wegdek bij het optrekken van z'n voertuig. A O p Een van de vele (oud,) Leeu warders, bij wie het verschij nen van ons Kleine Krantsje in goede aarde is gevallen, is de heer H. Voordewind, vroe ger Commissaris van Politie te Amsterdam. De heer Voordewind heeft na de laatste oorlog grote be kendheid gekregen door zijn te boek gestelde politieerva- ringen onder de titel „De Commissaris vertelt". Wij meenden, dat de vertel lende Commissaris na zijn laatste publicatie over het weer invoeren van de dood straf de vulpen niet weer te voorschijn wilde halen, maar hij heeft zich nu toch weer aan het schrijven gezet en wel speciaal voor de lezers van 't Kleine Krantsje, voor wie hij nog eens herinneringer op haalt. Het is met bijzonder veel ge noegen, dat wij een eerste bijdrage van zijn hand in dit nummer afdrukken. De heer Voordewind schreef dit ver haal naar aanleiding van een ontmoeting met een bejaarde stadgenoot op het Vliet. Een goede kennis van de heer Voordewind, eveneens oud Leeuwarder, is ook in de pen geklommen: het is de heer Klaas Bakkers, eveneens te Amsterdam, die ons verblijd de met het verhaal „De broek van Eduard". Ook dit artikel drukken wij met veel plezier in dit nummer van 't Kleine Krantsje af.

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1964 | | pagina 1