j' aÊÊÈÊmmm v s als het om sparen gaat c illlii 'T KLEINE KRANTSJE mm. cop LiWADDERS, WAAR IS DIT? tie -• - - - - - - - - - ?v;, -v; V - ■«BW Mwm !«i#i Hi de 14! 54 >7! Hoge huizen, die hoekig oprijzen uit het water van een stille gracht, schilderachtige geveltjes van woon- en pakhuizen aan een smalle kade, hoogopgaand geboomte bij een sierlijk brug- pijpje; waar, Liwadders, kan de tekenaar Sjoerd Bonga dit hoekje van de stad nu precies honderdvijfentwintig jaar ge leden hebben vastgelegd? Ziet U het niet? Welnu, de situatie van nu is» ook wel heel an ders dan die van toen, want het grachtje is al lang geleden ge dempt, de huizen verloren hun gezicht, het aardige boog- bruggetje is afgebroken. De tekenaar heeft op de Weaze gestaan en hij vereeuwigde het Zwitserswaltje met de Brouwersgracht. Van alle afgebeelde panden ziet alleen het grote pakhuis rechtseen van de oudste pakhuizen van Leeuwarden er nog net zo uit; de andere zijn in de loop van de jaren alle verbouwd en zó veranderd, dat ze niet meer te vergelijken zijn met de panden van deze plaat. De huizenrij links heeft ook helemaal een gedaanteverwisseling ondergaan op de plaats waar het bootje vaart, rijzen nu de voorgevels van een geheel nieuwe reeks panden op: toen hier enkele jaren geleden moest worden gegraven bleek de oude kademuur een meter of twee achter de rooilijn te liggen van de huizen van nu. De Brouwersgracht is in 1892 gedempt, toen ook de pittoreske Heerengracht over de Turf- en Tweebaksmarkten werd dichtge gooid. Het pijpje, de Rhalapijp, dat dus pal tegenover de Osse- kop lag, verloor toen z'n betekenis als brug en kon worden af gebroken, evenals de beweegbare Ayttabrug, die lag op de plaats, waar deze Brouwersgracht uitmondde in de War moesgracht, of duidelijker gezegd, in de gracht van de Weaze, want die naam Warmoesgracht is langzamerhand helemaal in het vergeetboek geraakt. En Sjoerd Bonga, aan wie we zoveel fraaie stadsgezichten uit die tijd te danken hebben, zal bij het maken van z'n tekening ook wel op deze Ayttabrug hebben gestaan dat kon anno 1840 nog makkelijk, want veel verkeer ging er in die goeie ouwe tijd over deze bruggen nog niet EI MEER DAN 1000 BANKEN EN BIJKANTOREN aangesloten bij de coöperatieve centrale raiffeisen-bank te utrecht

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1965 | | pagina 5