als het om sparen gaat
'T KLEINE KRANTSJE
MEER DAN 1000 BANKEN EN BIJKANTOREN
aangesloten bij de coöperatieve centrale raiffeisen-bank te utrecht
De Leeuwarders, die er vurige voorstanders van zijn alle
grachten in de stad dicht te gooien om ruim baan te ma
ken voor het steeds drukker wordende verkeer, moeten
er eens de tijd voor nemen om dit romantische plaatje te
bezien.
De schilder Albert Martin, die voor het Fries Genoot
schap veel topografische tekeningen maakte, zette in 1884
z'n ezel op het Raadhuisplein om voor ons nog gauw even
het pittoreske Heerenwaltje te vereeuwigen, voor onze
demplustige voorouders de stad beroofden van dit onge
ëvenaard. mooie stukje stedenschoon.
Het dempen van het water langs dit Heerenwaltje viel
samen met het dichtgooien van de gracht langs de Eewal,
want net als de Nieuwe buren, de Turf- en Tweebaks-
markten, het Zwitsers- en het Heerenwaltje, werd ook
deze Eewal eens doorsneden door het water van een
smalle gracht.
Maar stellig nog mooier dan het grachtje langs de Eewal,
moet dit grachtje langs het Heerenwaltje zijn geweest,
waarover een aantal kleine bruggetjes de verbinding
vormden tussen het eigenlijke walletje en de huizen aan
de westzijde, die dus uit het water oprezen.
Van de afgebeelde percelen staan de beide hoekpanden
er nu nog net zo: het linker is het vermaarde Oranje Bier
huis, waarin de Leeuwarders ook al een goed glas bier
konden drinken, toen Martin het tekende en het rechter
is het pand In de Fortuyn, waarin omstreeks 1884 het
expeditiebedrijf Posthuma gevestigd was.