'T KLEINE KRANTSJE
lanblik. de drukte concentreerde zich vooral in de om-
|r de grote dingen, die daar gebeurden en gingen ge-
ïreen sprak er over. de aviateurs werden gehuldigd
jacht zweeg iedereen. spitsvondig omzeilden de toe-
imax olieslagers, de olijke vlaming, stevende op de
i vrouwen gilden. toen vloeide er
Doorlopende kaarten a f 2.00 zijn
tot dinsdag verkrijgbaar bij den
Boekhandelaar R. van der Velde te
Leeuwarden en in verschillende si
garenwinkels.
Iminabaan
De val van Max Olieslagers
Max Olieslagers, enkele ogenblikken voor z'n val met z'n
mechanicien gefotografeerd. Z'n eerste reactie na het onge
luk: „doorvliegen, altijd
week Leeuwarden, aviateur
Koning naar zijn moeder ge
leidt. Vrienden hangen hem
een krans om. De Rotterdam
mer van Bussel besluit de rij
wanneer iedereen denkt, dat
het toestel zich van de grond
verheft, zwenkt de machine
plotseling scherp naar links.
Het gebeurt even voorbij het
met een vlucht van vijf mi
nuten.
De volgende dag donderdag
de 13e is het nog warmer.
Elk briesje is welkom. De
Wilhelminabaan is weer het
centrum van alles. Voor de
aviateurs is het echter niet
bepaald het mooiste weertype.
Om kwart voor vijf gaat de
heer Koning de lucht in. Hij
beweert echter, dat de lucht
.trekkerig' is, zodat de pilo
ten besluiten nog even te
wachten met het vervolg van
de vluchten. Pas twee uur
later gaan de hangars weer
open. De stemming onder de
mensen zit er direct weer in.
De ruim 2500 toeschouwers is
als een grote familie solidair
in het enthousiasme. Oliesla
gers en Bussel maken zich
gereed en ook Koning trekt
zowaar zijn tenue weer aan.
Even lijkt het alsof de drie
zich haasten, wie van hen het
eerst zal opstijgen. Max Olie
slagers haast zich in ieder ge
val niet. De monteur van Van
Bussel komt het eerst klaar.
Om twintig over zeven gaat
hij de lucht in en terwijl hij
de lucht injaagt, davert er een
gejuich over de Wilhelmina
baan.
Max Olieslagers maakt zich
nu klaar voor de opstijging....
Zijn toestel staat aan de lin
kerkant, aan de kant van de
toeschouwers. Aviateur Olie
slagers zal in een schuin
rechtse richting de lucht in
gaan. De motor slaat aan, de
machine zet zich in beweging,
rolt een zestig meter en net
jurytentje. De machine ste
vent recht op de grote tribu
ne afHet publiek, de
voorste rijen zitten bij tafels
en stoelen, de achtersten
staan op banken, kan geen
kant meer uit. De aviateur
wordt uit het toestel geslin
gerd en de stuurloze machine
doet verder zijn verschrikke
lijk werk. De plek waar de
machine is blijven staan blijkt
een verschrikking. Er liggen
mannen en vrouwen, één
vrouw bijna onherkenbaar
verminkt. De dokters Uffelie
en Tromp verlenen eerste
hulp, nadat de slachtoffers,
niemand weet nog hoeveel, de
directietent zijn binnengedra
gen. Het grote publiek weet
echter nog van niets en zelfs
de organisatoren zien het ge
beurde niet zo ernstig in. De
vlieger loopt immers onge
deerd rond.
Het Wilhelmus wordt ingezet
en onder gejuich gaat Sieb
Koning het luchtruim in. Lo
co Burgemeester Beuker An-
dreae zei, dat dit beter was
om de onrust onder het pu
bliek weg te nemen. Hij wist
toen echter ook nog niet wat
er gebeurd was. De protest-
kreten tegen de muziek en de
nieuwe vluchten worden over
stemd door levendige toejui
chingen van het publiek. Ook
Cozic maakt zich nog gereed
voor een vlucht, maar vóór
hij zijn toestel startklaar kan
maken is de droeve mare tot
iedereen doorgedrongen. De
commissaris van politie ver
biedt verder te vliegen.
Een koelbloedige fotograaf heeft het tragische moment van de val van Max Olieslagers op
de gevoelige plaat vastgelegd. We zien de toeschouwers in paniek wegrennen, terwijl ande
ren, die kennelijk door het neerstortende toestel zijn geraakt, proberen haastig overeind te
krabbelen. Ook in het juryhokje van de renbaan komt al snel beweging: we zien de hevig
geschrokken ooggetuigen de trap afijlen en wie heel goed kijkt, hoort het de mannen
roepen: eerst de dames, eerst de dames
Iedereen is lamgslagen en
allen spreken over de vier ge
wonden. Mevrouw Winkel-
Groothuis uit Bessoyen (N.
Br.) is er het ergst aan toe.
Zij ligt met een zware sche-
delbasisfractuur. Mevr. Faber-
Reitsma moet een arm verlie
zen en Mevr. Winkel-van Ta-
rel uit Akkrum loopt een ge
broken rib op. Mevrouw Wei-
dema-Reitsma kneust haar en
kel lelijk. Per auto en vigi
lante gaan de gewonden naar
het Diakonessenziekenhuis.
Het levensgevaar bij de ver
wondingen van Mevrouw
Winkel-Groothuis is echter
gauw verdwenen.
Max Olieslagers is er .ka
duuk' van. De anders gul la
chende Vlaming ziet ernstig,
maar op de vraag of hij nu
ook verder zal vliegen komt
prompt het antwoord .natuur
lijk!' Ook de mensen zijn het
voorval weer snel vergeten.
De volgende dag vrijdag de
14e juli gaan de vliegfees-
ten gewoon door. Er zijn
evenveel mensen als vorige
keren en van een sombere
stemming is geen sprake. Er
kan deze dag echter niet ge
vlogen worden en de mensen
moeten zich tevreden stellen
met een ringrijderij in krom-
panelen sjezen. Er komen de
ze vliegweek echter nog meer
brokken. Zondag maakt Cozic
nog een noodlanding tussen
de Marssumerweg en de Har-
lingervaart, halfweg Mars-
sum. Die zelfde dag maakt
Koning een vlucht van tien
minuten, die noodlottig af
loopt. Op grote hoogte slaat
zijn motor over'. Het zware
brommen gaat over in een
vreemd getik. De motor werkt
niet meer. De machine helt
over en komt vervaarlijksnel
op de Wilhelminabaan af. Ie
dereen ziet wat er gebeurt en
zoekt een goed heenkomen.
Op het kritieke moment
springt Koning er uit. De ma
chine komt zonder al te veel
schade aan land en er vallen
ook geen gewonden. Leeuwar
den had de schrik nóg niet
te pakken van de vliegwon-
ders, maar Heerenveen wel.
Na het dramatische ongeval
opdonderdag besloot de com
missie aldaar af te zien van
de vliegfeesten.