■T KLEINE KRANTSJE 6 DRIE AVONDEN TRADEN ZE OP IN DE CONCERTZAAL SCHAAF, WAAR ZE HET LEEUWARDER SCHOUWBIJ ZICH ZELF TE VERMAKEN OP HET TERRAS VAN HET HOTEL DE NIEUWE DOELEN AAN DE VOORSTREEK. DAAR OP DE VIJFDE SEPTEMBER 1927 ZAGEN KLINKEN OP DE VERJAARDAG VAN DE GROTE CABARETI NEER EEN HELDERZIENDE TOEN HAD VOORSPELD, DAT DRIE VAN DE FEESTVIERENDEN AMPER TWEE HEEL NEDERLAND VERBIJSTERDE Naar Leeuwarden Spanningen De moord op Jean I Jenny Gileams en Jean Louis Pisuisse in Zeeuwse klederdracht Op dat moment immers kon nog geen mens bevroeden, dat bepaalde spanningen in dit gezelschap „Vroolijke Kameraden" zo spoedig zou den leiden tot de dramatische climax, die aan drie van hen het leven kostte. Jean Louis Pisuisse dat was in de twintiger jaren een begrip, zoals we nu) van een begrip kunnen spreken, wan neer de naam valt van een Wim Kan, een Toon Her mans, een Wim Sonneveld. Pisuisse, die onder vrienden de bijnaam Swiep of Swiepje droeg, werd in Vlissingen ge boren. Hij bezocht met wei nig succes de kweekschool voor onderwijzers en kwam via het zogenaamde „Geeltje" als verslaggever op het Han delsblad terecht. Van 1903 tot 1907 was hij voor deze krant de Londense correspondent; in dit laatste jaar werd; hij naar Amster dam teruggeroepen en kreeg hij de functie van chef-ver- slaggever. Lang is hij dat niet gebleven nog in de zomer van 1907 kwam Pisuisse op het denk beeld als straatzanger door het land te trekken; met col lega-journalist Max Blokzijl als partner trok Pisuisse van dorp naar dorp en van stad naar stad. Verkleed als vage bonden brachten ze hun re pertoire op straat; daarna kwamen ze al spoedig op de planken en trokken ze volle zalen, waar ze ook werden aangekondigd. In 1914 hing Max Blokzijl zijn luit aan de wilgen om later als correspondent voor het Handelsblad naar Berlijn te gaan, maar Jean Louis Pi suisse zong dpor, reisde naar Indië, China en Japan, maak te een tournee door Duitsland; Rusland en Oostenrijk en ont popte zich als een chanson nier van wereldformaat. De eerste wereldoorlog deed het plan mislukken om met de grote Yvette Guilbert een reis door Europa en Amerika te maken, maar in eigen land bleef Jean Louis Pisuisse gro te successen oogsten. Hij zong hier, hij speelde comedie, vormde ensembles, pachtte schouwburgen, stichtte con- certbureau's. Oogstte Pisuisse jarenlang grote successen voor het voet licht toch werd zijn leven vol zorgen vervuld en na zijn huwelijk met Jacoba Smit werd een tweede echtverbin tenis, met de actrice Fie Ca- relse, een mislukking. Omstreeks 1925 leerde Pisuis se de vijftien jaar jongere Belgische actrice Jenny Gi leams kennen. Zij was in de eerste wereldoorlog naar ons land gevlucht, woonde eerst in Hoorn en later in Amster dam, waar zij optrad in het Centraal Theater van Max van Gelder. Daar zong ze Franse en Hollandse liedjes met haar bescheiden, zui vere stem verdiende ze een plaats in het cabaret van Pi suisse. Met Jean Louis zong Jenny duetten, waarbij ze gejkleed ging in Zeeuws, Bretons of Volendams costuum. Na nog een tournee naar Indië, waar met een woonwagen heel Ja va werd bereisd, besloten Jean Louis en Jenny in 1927 tot een huwelijk in augus tus van dat jaar trouwden zij. Twee weken later kwam het jonggetrouwde paar naar Leeuwarden voor een drie daags optreden in Zalen Schaaf, dat in de krant werd aangekondigd als „Avonden van Vroolijke Kunst te geven door Jean Louis Pisuisse en zijn Vroolijke Kameraden Geheel nieuwe samenzangen, ensembles, solo-voordrachten, duetten en dansen". Was het een wonder, dat Jean Louis en zijn medewerkers de Concertzaal elke avond tot de laatste plaats zagen bezet? Opgetogen werden de Leeu warders door het optreden van het vocale en instrumen tale kwartet De Parijse Straatzangers, dat bestond uit Jean Louise Pisuisse, gitaar, Paul Collin, viool, Henk Stuurop aan een klein orgel tje en Jenny Gileams, die zong. Ook Alex de Haas oogstte veel succes en wel met zijn liedje „Wat een modem meis je nodig heeft om gelukkig te zijn". Verder konden de bezoekers genieten van Engelse duet ten, gezongen door Jenny Gi leams en Tjakko Kuiper, een van de nieuwe leden van het gezelschap, een negen en twintigjarige zoon van een caféhouder uit Stadskanaal, die een tijdje in Engeland zangles had gehad en op 1 augustus door Pisuisse was gearrangeerd. In een vrolijk samenzijn vier de het hele cabaretgezelschap op het terras van De Doelen de vijftigste verjaardag van Pisuisse en er was toevallig een fotograaf, die dit moment op de plaat heeft vastgelegd. Er was toen nog vrijwel geen mens, die wist, dat het niet boterde tussen het echtpaar Pisuisse en de jonge Tjakko Kuiper en dat Pisuisse her haaldelijk door Kuiper werd lastiggevallen. Pisuisse raak te er zelfs overspannen door: bij een optreden in Rotterdam smeet hij z'n gitaar aan stuk ken op de grond onder de uit roep, dat hij niet in de stem ming was om als pias voor het publiek op te treden. La ter verontschuldigde hij zich met de mededeling, dat er kwestie's waren, die hem hadden opgewonden. Op zaterdagavond 26 novem ber 1927, twee maanden na zijn successen in Leeuwarden, zou het gezelschap van Pisuis se optreden in Mille Colonnes aan het Rembrandtsplein in Amsterdam Het echtpaar Pi suisse logeerde in het Hotel Schiller aan de overkant. Het maakte zich daar even voor acht uur gereed om te ver trekken, toen d® kelner Pi suisse een briefje bracht. Het bleek van Tjakko Kuiper te zijn. De jonge zanger vroeg Pisuisse een kort onderhoud in het bijzijn van Jenny Gi leams. Pisuisse dacht niet lang na en schreef op het kat tebelletje: „Geen antwoord". De kelner bracht het briefje naar de in de hal wachtende Tjakko Kuiper terug en wei nige minuten later verlieten Pisuisse en zijn echtgenote het hotel om naar Mille Co lonnes te gaan. Ze kozen de kortste weg en liepen door

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1965 | | pagina 6