'T KLEINE KRANTSJE
VAN DE ETTELIJKE DUIZENDEN FOTO'S VAN OUD LEEUWARDEN, WAAROVER 'T ARCHIEF VAN 'T KLEINE KRANTSJE
BESCHIKT, IS ER NIET OF NAUWELIJKS EEN, WAAROP ZOVEEL VOERTUIGEN STAAN, DAT DE VERKEERSSITUATIE
DUIDELIJK OM EEN VERBETERING VRAAGT. DE WEINIGE FIETSERS OP DE KOSTELIJKE PLATEN VAN EEN HALVE
EEUW TERUG MOCHTEN NOG RUSTIG FIETSEN WAAR ZE WILDEN, GOED RECHTS VAN DE WEG, VERKEERD LINKS OF
NEUTRAAL IN 'T MIDDEN - HET DEED ER ALLEMAAL NIET ZO HEEL VEEL TOE. OOK DE PAARDENWAGENS HADDEN
VOLKOMEN VRIJ PAD IN DIE DAGEN EN NIMMER IS IN DIE TIJD DE BEHOEFTE GEVOELD AAN ZEBRAPADEN, VER
KEERSLICHTEN, VLUCHTHEUVELS, KNIPPERBOLLEN, STOPVERBODEN, WACHTVERBODEN OF EENRICHTINGVERKEER.
DE KOMST VAN DE AUTO MAAKTE DE VERKEERSSITUATIE HIER EN DAAR AL WAT MOEILIJKER, MAAR TOT VOOR
DE LAATSTE OORLOG LEKEN ZELFS DE NAUWSTE STRATEN VAN LEEUWARDEN NOG WEL OP ALLE WEL OF NIET
GEMOTORISEERDE VERKEERSDRUKTE BEREKEND TE ZIJN. PAS IN DE LAATSTE TWINTIG JAAR IS DE VERKEERSIN
TENSITEIT ZO STORMACHTIG TOEGENOMEN EN WERDEN TAL VAN BINNENSTADSTRATEN DOOR DE STEEDS WASSEN
DE VERKEERSSTROOM ZO BENAUWEND KLEIN, DAT ER OP VERSCHEIDENE PLAATSEN IN DE STAD ONHOUDBARE
TOESTANDEN ONTSTONDEN. DE VERKEERSDESKUNDIGEN MOESTEN ZICH EINDELIJK DUS WEL OVER DE STADS-
KAARTEN BUIGEN EN HET RESULTAAT VAN HUN OVERPEINZINGEN ZIEN WE, ZODRA DE KALENDER 1 NOVEMBER
AANWIJST, WANT DAN GAAN WE 'T VERKEER IN BETERE BANEN LEIDEN EN DAN ZAL ER MISSCHIEN OOK EEN EIN
DE KOMEN AAN ENKELE, BIJ HET GROTE PUBLIEK WELLICHT WEINIG BEKENDE, MAAR TOCH
Merkwaardige situaties
in Leeuwarder binnenstad
Deze scooterrijdei rijdt dooi de Cipiianussteeg, waarin geen fietsen,
maai wel auto's en motoren mogen rijden: aan de kant van Over
de Kelders belandt hij echtei op het trottoir
Verbaasd
Het leuke nu is, dat we aan het Wat wellicht nel^ms tel weield kan' kan in Leeuwarden wel: de au
andere eind van het straatje, bij en kan geen kant meer uit: wat de bestuuidei ook doet, hij komt op de
't Heerenwaltje dus, niet rechts- een veikeeisdeskundige heeft gedacht
af hoeven te slaan, maar rustig
linksaf kunnen gaan - ogen
schijnlijk in een verboden rij- maë net: om precies te zijn nog
richting dus, want op de hoek elf dagen, want de nieuwe rege-
van dit Heerenwaltje en het lmê stuurt het verkeer uit het
Raadhuisplein staat een bord, Maria Annastraatje keurig de
dat het inrijden voor alle ver- andere kant op, dus naar het
keer verbiedt. Raadhuisplein.
We komen nu tegenover de Van de Nieuwestad rijden we
Oude Waag op de Nieuwestad door de Nieuwesteeg, maken
uit en tien tegen een, dat de dan twee haakse bochten en ko-
voetgangers ons hier verbaasd en men in de Bollemansteeg, waar
verbolgen zien naderen, want er we vlak voor 't gasthuis rechts-
is geen mens, die rekent op ver- af slaan in de richting van de
keer uit deze richting - en toch straat, die vroeger als De Zak
werd aangeduid. Willen we nu
niet op het terrein van de Wes-
terkerk belanden, dan zullen we
direct weer rechtsaf moeten
slaan en komen - na enig gema-
noevreer, want het is hier smal
- in het Hofstraatje uit. Ook dat
mag allemaal, maar er moeten
nu geen fietsers aankomen,
want tussen onze auto en de
beide gevelwanden is nog pre
cies de ruimte voor een prent
briefkaart.
De meeste nieuwe verbods- en
gebodsborden zijn de laatste da
gen al met de aantekening
„m.i.v. i nov. '65" in de stad
geplaatst: de bedoeling van alles
is een betere verkeersstroom te
bewerkstelligen door de veelal
nauwe straten van Leeuwarden,
die ook nauw zullen blijven, zo
lang met het uitvoeren van de
saneringsplannen nog geen be-
In grote lijnen treedt er aan
stonds dus een belangrijke ver
betering in, maar enkele verma
kelijke verkeersmogelijkheden in
de stad zullen waarschijnlijk
ook in de toekomst blijven be
staan; tenzij de oude situatie
door de deskundigen nu zo
grondig bekeken is, dat er straks
helemaal geen complicaties meer
mogelijk zijn.
Welke die grappige mogelijkhe
den in het verkeer dan wel zijn?
Wel, laten wij u uitnodigen voor
een autoritje door de oude bin
nenstad, dan zullen we ze van
zelf tegenkomen.
Waar kunnen we dan beter star
ten, dan in het hartje van de
oude binnenstad, voor het stad
huis Nu, eerst rijden we naar
de Sint facobsstraat, allemaal
heel normaal, maar halverwege
deze straat slaan we rechtsaf
het Maria Annastraatje in - via
het trottoir naast slager Gerrit-
zen en dan de diepte in. Dat
kan, omdat 't Kleine Krantsje
geen slee van een wagen heeft
en het mag, omdat we geen
paardenwagen zijn, want die al
leen mag hier de steeg niet door
- al het andere verkeer in het
smalle Maria Annastraatje is
toegestaan.
Op deze eerste november treedt
dus de nieuwe verkeersregeling
voor Leeuwarden in werking en
zal voor een aantal straten in
de binnenstad een gewijzigde
situatie gelden: waar op dit mo
ment nog auto's mogen rijden,
geldt dan een inrijverbod, waar
nu nog wagens worden gepar
keerd, zal aanstonds wellicht
geen auto meer mogen staan.
gin is gemaakt.