'T KLEINE KRANTSJE VAN DE ETTELIJKE DUIZENDEN FOTO'S VAN OUD LEEUWARDEN, WAAROVER 'T ARCHIEF VAN 'T KLEINE KRANTSJE BESCHIKT, IS ER NIET OF NAUWELIJKS EEN, WAAROP ZOVEEL VOERTUIGEN STAAN, DAT DE VERKEERSSITUATIE DUIDELIJK OM EEN VERBETERING VRAAGT. DE WEINIGE FIETSERS OP DE KOSTELIJKE PLATEN VAN EEN HALVE EEUW TERUG MOCHTEN NOG RUSTIG FIETSEN WAAR ZE WILDEN, GOED RECHTS VAN DE WEG, VERKEERD LINKS OF NEUTRAAL IN 'T MIDDEN - HET DEED ER ALLEMAAL NIET ZO HEEL VEEL TOE. OOK DE PAARDENWAGENS HADDEN VOLKOMEN VRIJ PAD IN DIE DAGEN EN NIMMER IS IN DIE TIJD DE BEHOEFTE GEVOELD AAN ZEBRAPADEN, VER KEERSLICHTEN, VLUCHTHEUVELS, KNIPPERBOLLEN, STOPVERBODEN, WACHTVERBODEN OF EENRICHTINGVERKEER. DE KOMST VAN DE AUTO MAAKTE DE VERKEERSSITUATIE HIER EN DAAR AL WAT MOEILIJKER, MAAR TOT VOOR DE LAATSTE OORLOG LEKEN ZELFS DE NAUWSTE STRATEN VAN LEEUWARDEN NOG WEL OP ALLE WEL OF NIET GEMOTORISEERDE VERKEERSDRUKTE BEREKEND TE ZIJN. PAS IN DE LAATSTE TWINTIG JAAR IS DE VERKEERSIN TENSITEIT ZO STORMACHTIG TOEGENOMEN EN WERDEN TAL VAN BINNENSTADSTRATEN DOOR DE STEEDS WASSEN DE VERKEERSSTROOM ZO BENAUWEND KLEIN, DAT ER OP VERSCHEIDENE PLAATSEN IN DE STAD ONHOUDBARE TOESTANDEN ONTSTONDEN. DE VERKEERSDESKUNDIGEN MOESTEN ZICH EINDELIJK DUS WEL OVER DE STADS- KAARTEN BUIGEN EN HET RESULTAAT VAN HUN OVERPEINZINGEN ZIEN WE, ZODRA DE KALENDER 1 NOVEMBER AANWIJST, WANT DAN GAAN WE 'T VERKEER IN BETERE BANEN LEIDEN EN DAN ZAL ER MISSCHIEN OOK EEN EIN DE KOMEN AAN ENKELE, BIJ HET GROTE PUBLIEK WELLICHT WEINIG BEKENDE, MAAR TOCH Merkwaardige situaties in Leeuwarder binnenstad Deze scooterrijdei rijdt dooi de Cipiianussteeg, waarin geen fietsen, maai wel auto's en motoren mogen rijden: aan de kant van Over de Kelders belandt hij echtei op het trottoir Verbaasd Het leuke nu is, dat we aan het Wat wellicht nel^ms tel weield kan' kan in Leeuwarden wel: de au andere eind van het straatje, bij en kan geen kant meer uit: wat de bestuuidei ook doet, hij komt op de 't Heerenwaltje dus, niet rechts- een veikeeisdeskundige heeft gedacht af hoeven te slaan, maar rustig linksaf kunnen gaan - ogen schijnlijk in een verboden rij- maë net: om precies te zijn nog richting dus, want op de hoek elf dagen, want de nieuwe rege- van dit Heerenwaltje en het lmê stuurt het verkeer uit het Raadhuisplein staat een bord, Maria Annastraatje keurig de dat het inrijden voor alle ver- andere kant op, dus naar het keer verbiedt. Raadhuisplein. We komen nu tegenover de Van de Nieuwestad rijden we Oude Waag op de Nieuwestad door de Nieuwesteeg, maken uit en tien tegen een, dat de dan twee haakse bochten en ko- voetgangers ons hier verbaasd en men in de Bollemansteeg, waar verbolgen zien naderen, want er we vlak voor 't gasthuis rechts- is geen mens, die rekent op ver- af slaan in de richting van de keer uit deze richting - en toch straat, die vroeger als De Zak werd aangeduid. Willen we nu niet op het terrein van de Wes- terkerk belanden, dan zullen we direct weer rechtsaf moeten slaan en komen - na enig gema- noevreer, want het is hier smal - in het Hofstraatje uit. Ook dat mag allemaal, maar er moeten nu geen fietsers aankomen, want tussen onze auto en de beide gevelwanden is nog pre cies de ruimte voor een prent briefkaart. De meeste nieuwe verbods- en gebodsborden zijn de laatste da gen al met de aantekening „m.i.v. i nov. '65" in de stad geplaatst: de bedoeling van alles is een betere verkeersstroom te bewerkstelligen door de veelal nauwe straten van Leeuwarden, die ook nauw zullen blijven, zo lang met het uitvoeren van de saneringsplannen nog geen be- In grote lijnen treedt er aan stonds dus een belangrijke ver betering in, maar enkele verma kelijke verkeersmogelijkheden in de stad zullen waarschijnlijk ook in de toekomst blijven be staan; tenzij de oude situatie door de deskundigen nu zo grondig bekeken is, dat er straks helemaal geen complicaties meer mogelijk zijn. Welke die grappige mogelijkhe den in het verkeer dan wel zijn? Wel, laten wij u uitnodigen voor een autoritje door de oude bin nenstad, dan zullen we ze van zelf tegenkomen. Waar kunnen we dan beter star ten, dan in het hartje van de oude binnenstad, voor het stad huis Nu, eerst rijden we naar de Sint facobsstraat, allemaal heel normaal, maar halverwege deze straat slaan we rechtsaf het Maria Annastraatje in - via het trottoir naast slager Gerrit- zen en dan de diepte in. Dat kan, omdat 't Kleine Krantsje geen slee van een wagen heeft en het mag, omdat we geen paardenwagen zijn, want die al leen mag hier de steeg niet door - al het andere verkeer in het smalle Maria Annastraatje is toegestaan. Op deze eerste november treedt dus de nieuwe verkeersregeling voor Leeuwarden in werking en zal voor een aantal straten in de binnenstad een gewijzigde situatie gelden: waar op dit mo ment nog auto's mogen rijden, geldt dan een inrijverbod, waar nu nog wagens worden gepar keerd, zal aanstonds wellicht geen auto meer mogen staan. gin is gemaakt.

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1965 | | pagina 6