'T KLEINE KRANTSJE
Bnwnumiumj
Kokemauw is de Poststiaat naast het Pannekoekhuysje, maai auto's mogen
ei dooi. Fietsers en motorrijders trouwens ook: wie een brede auto heeft moet
het maar niet proberen - de gevelwanden geven niet mee
Dit is de situatie, die ontstaat, wanneer een auto door de Driekramersteeg
naar de Tweebaksmarkt rijdt: de wagen komt op het trottoir terecht en kan
pas tientallen meters verder de rijweg weer bereiken.
Ji 6e Krantsje heeft zich klem gereden Via de Grote Hoogstraat berei-
Jsituatie, waaraan blijkbaar nimmer ^en we et Gouvemeursp em,
We zijn dus in de unieke situa
tie verzeild geraakt, dat we geen
kant meer uit kunnen, niet
rechtsaf, niet linksaf, niet voor
uit, niet terug en willen we
persé géén verkeersovertreding
maken, dan rest ons niet anders
dan de wagen hier maar te laten
staan, want dat is het enige,
wat hier mag: er staat hier geen
bord (en het tegenovergestelde
zou helemaal het toppunt zijn
dat aan een auto het parkeren
verbiedt.
De unieke verkeerssituatie in de Kleine Hoogstraat: het is voor een auto, die hier terecht komt verbo
den: i. rechtdoor te rijden naar de Grote Kerkstraat, 2. rechtsaf te slaan de Speelmanstraat in, 3. terug
te rijden dooi de Muggesteeg of naar het Gouverneursplein. Conclusie: de auto zal er moeten blijven
staan
(maar moet u de gezichten Van
de voorbijgangers eens zien
om met de auto over het trot
toir te rijden in de richting van
het Telefoondistrict. Dat wordt
dan een hele lange rit, want pas
op de hoek van het Droevendal
komen we weer op de voor het
autoverkeer gebruikelijke rijweg
uit
Nu keren we de wagen en rijden
door de Korfmakersstraat naar
de Ciprianussteeg, die van Over
de Kelders naar de Heerenstraat
loopt. Een rond bord aan de
kant van de Heerestraat vertelt
ons, dat het inrijden van deze
Ciprianussteeg door fietsers niet
is toegestaan, maar met onze
auto mogen we er door en dat
zijn we dan ook van plan. Aan
de andere kant stuiten we even
wel op een stenen paal midden
in de steeg, die ons verder de
weg verspert: er zit niets anders
op, we zullen wel moeten te
rugrijden. Terwijl we daar mee
bezig zijn passeert ons een scoo
ter, voor wie het eveneens vrij
pad is in deze steeg: hij kan
bovendien wel langs de stenen
afscheiding komen en komt on
gehinderd op het trottoir van
Over de Kelders uit.
Voor de wandelaars op dit trot
toir en ook voor al het (van
links komende verkeer geeft
dat even een schrik, want ook
hier rekent niemand op verkeer
uit deze richting. Maar het
mooiste komt nog, want nu
slaat die scooter links af en
rijdt pal tegen de draad van het
verkeer in naar de Brol: er staat
tegenover de Ciprianussteeg
geen rond bord met een pijl aan
de waterkant, die de scooter- of
motorrijder zegt, dat hij hier
terechtkomt in een straat met
éénrichtingverkeer
Nu rijden we van de Korfma
kersstraat over de Korfmakers-
pijp naar de Poststraat, die we
liswaar in negen van de tien
keer door geparkeerde auto's is
gestremd, maar ditmaal kunnen
we er door, vraagt u evenwel
niet hoe: tussen de auto en de
huizenrij blijft aan de kant van
de Grote Hoogstraat net een
reepje ruimte over voor een he
le platte voetganger.
vanwaar we de plaats al zien
waar we direct kennis zullen
maken met de mooist denkbare
verkeerssituatie: in de Kleine
Hoogstraat op het punt waar de
Speelmansstraat en de Mugge
steeg uitkomen in deze straat.
Om dit wereldvermaarde punt
te bereiken slaan we de Beyer-
rijden we door deze Muggesteeg
en slaan linksaf de Kleine Hoog
straat in. Een paar meter verder
komen we met een schok tot
stilstand en dan kunnen we wel
uitstappen en de auto aan de
jutters laten, want we zitten
klem en kunnen geen kant meer
uit Rechtdoor rijden naar de
Rechtsafslaan de Speelmans
straat in kan ook niet, want
hier prijken twee verbodsbor
den: een voor auto's en moto
ren en een voor paardenwagens.
En terugrijden naar de Mugge
steeg of naar het Gouverneurs
plein kan evenmin, want nog
vóór de Muggesteeg zit een bord
dat alle auto's, fietsen en moto
ren tegenhoudt
De Driekramersteeg staat open voor alle autoverkeer. Maar ziet u
eens wat er gebeurt, wanneer een auto deze mogelijkheid benut:
het trottoir heeft nergens een afrit naar de rijweg
straat in en gooien onmiddellijk
het stuur weer om teneinde de
Muggesteeg in te gaan: er is
geen enkel verkeersbord, dat ons
deze manoeuvre verbiedt. Nu
Grote Kerkstraat mag niet: er
zit een bord aan de huizen
rechts, dat het inrijden aan
auto's en motoren verbiedt.
Auto verspeeld
En nu weet u meteen hoe 't
Kleine Krantsje z'n eerste auto
heeft verspeeld, want ook wij
zijn door schade en schande
wijs geworden: vóór we zelf in
deze netelige positie geraakten,
wisten we niet, dat de goede
gemeente Leeuwarden voor z'n
autoverkeer een zo verraderlijke
valstrik had uitgelegd - de le
zers van 't Kleine Krantsje zijn
nu gewaarschuwd, al is de kans
klein, dat er nog veel auto's op
deze wonderlijke plek zullen
stranden, want vergissen we ons
niet, dan kan het verkeer straks
wel via de Kleine Hoogstraat in
de Grote Kerkstraat komen. En
dat kan natuurlijk helemaal,
wanneer het saneringsplan de
halve Kleine Hoogstraat sloopt
en er op deze plaats een brede
rijweg tussen het Schoenmakers-
perk en het Gouverneursplein
ontstaat. Dan zal in ieder geval
de wellicht enige plek ter wereld
verloren gaan, waar een gemeen
te de argeloze automobilist be
wust tot een verkeersovertreder
maakt
Geen afrit
IRijden we nu verder en dat zal
Iwel moeten, want acheruitrijden
[is een nog grotere heksentoer,
dan komen we uit op het smal
le trottoir van de Bolleman-
steeg en daar blijkt in het geheel
niet op eventueel uit deze straat
komend verkeer gerekend te zijn:
er is in het trottoir nimmer een
afrit gemaakt. Enfin, daar kij
ken we niet raar van op, want
we wisten het vooruit.
Verder gaan we nu van deze
hoek van de stad naar de Kei
zersgracht om pal tegenover het
kantoor van het Friesch Dag
blad de Driekramersteeg in te
slaan - ook dat vereist van de
chauffeur enig vakmanschap,
maar het kan en het mag: de
Driekramersteeg staat open voor
alle verkeer. Een zelfde situatie
als bij het Hofstraat je en de
Bollemansteeg ontmoeten we nu
evenwel hier: de Tweebaksmarkt
rekent helemaal niet op verkeer
uit deze Driekramersteeg - er is
geen afrit in het trottoir en bo
vendien staat er een gesloten rij
geparkeerde auto's van het
Nieuwstraatje tot het Droeven-
dal Er zit dus niets anders op