'T KLEINE KRANTSJE Bnwnumiumj Kokemauw is de Poststiaat naast het Pannekoekhuysje, maai auto's mogen ei dooi. Fietsers en motorrijders trouwens ook: wie een brede auto heeft moet het maar niet proberen - de gevelwanden geven niet mee Dit is de situatie, die ontstaat, wanneer een auto door de Driekramersteeg naar de Tweebaksmarkt rijdt: de wagen komt op het trottoir terecht en kan pas tientallen meters verder de rijweg weer bereiken. Ji 6e Krantsje heeft zich klem gereden Via de Grote Hoogstraat berei- Jsituatie, waaraan blijkbaar nimmer ^en we et Gouvemeursp em, We zijn dus in de unieke situa tie verzeild geraakt, dat we geen kant meer uit kunnen, niet rechtsaf, niet linksaf, niet voor uit, niet terug en willen we persé géén verkeersovertreding maken, dan rest ons niet anders dan de wagen hier maar te laten staan, want dat is het enige, wat hier mag: er staat hier geen bord (en het tegenovergestelde zou helemaal het toppunt zijn dat aan een auto het parkeren verbiedt. De unieke verkeerssituatie in de Kleine Hoogstraat: het is voor een auto, die hier terecht komt verbo den: i. rechtdoor te rijden naar de Grote Kerkstraat, 2. rechtsaf te slaan de Speelmanstraat in, 3. terug te rijden dooi de Muggesteeg of naar het Gouverneursplein. Conclusie: de auto zal er moeten blijven staan (maar moet u de gezichten Van de voorbijgangers eens zien om met de auto over het trot toir te rijden in de richting van het Telefoondistrict. Dat wordt dan een hele lange rit, want pas op de hoek van het Droevendal komen we weer op de voor het autoverkeer gebruikelijke rijweg uit Nu keren we de wagen en rijden door de Korfmakersstraat naar de Ciprianussteeg, die van Over de Kelders naar de Heerenstraat loopt. Een rond bord aan de kant van de Heerestraat vertelt ons, dat het inrijden van deze Ciprianussteeg door fietsers niet is toegestaan, maar met onze auto mogen we er door en dat zijn we dan ook van plan. Aan de andere kant stuiten we even wel op een stenen paal midden in de steeg, die ons verder de weg verspert: er zit niets anders op, we zullen wel moeten te rugrijden. Terwijl we daar mee bezig zijn passeert ons een scoo ter, voor wie het eveneens vrij pad is in deze steeg: hij kan bovendien wel langs de stenen afscheiding komen en komt on gehinderd op het trottoir van Over de Kelders uit. Voor de wandelaars op dit trot toir en ook voor al het (van links komende verkeer geeft dat even een schrik, want ook hier rekent niemand op verkeer uit deze richting. Maar het mooiste komt nog, want nu slaat die scooter links af en rijdt pal tegen de draad van het verkeer in naar de Brol: er staat tegenover de Ciprianussteeg geen rond bord met een pijl aan de waterkant, die de scooter- of motorrijder zegt, dat hij hier terechtkomt in een straat met éénrichtingverkeer Nu rijden we van de Korfma kersstraat over de Korfmakers- pijp naar de Poststraat, die we liswaar in negen van de tien keer door geparkeerde auto's is gestremd, maar ditmaal kunnen we er door, vraagt u evenwel niet hoe: tussen de auto en de huizenrij blijft aan de kant van de Grote Hoogstraat net een reepje ruimte over voor een he le platte voetganger. vanwaar we de plaats al zien waar we direct kennis zullen maken met de mooist denkbare verkeerssituatie: in de Kleine Hoogstraat op het punt waar de Speelmansstraat en de Mugge steeg uitkomen in deze straat. Om dit wereldvermaarde punt te bereiken slaan we de Beyer- rijden we door deze Muggesteeg en slaan linksaf de Kleine Hoog straat in. Een paar meter verder komen we met een schok tot stilstand en dan kunnen we wel uitstappen en de auto aan de jutters laten, want we zitten klem en kunnen geen kant meer uit Rechtdoor rijden naar de Rechtsafslaan de Speelmans straat in kan ook niet, want hier prijken twee verbodsbor den: een voor auto's en moto ren en een voor paardenwagens. En terugrijden naar de Mugge steeg of naar het Gouverneurs plein kan evenmin, want nog vóór de Muggesteeg zit een bord dat alle auto's, fietsen en moto ren tegenhoudt De Driekramersteeg staat open voor alle autoverkeer. Maar ziet u eens wat er gebeurt, wanneer een auto deze mogelijkheid benut: het trottoir heeft nergens een afrit naar de rijweg straat in en gooien onmiddellijk het stuur weer om teneinde de Muggesteeg in te gaan: er is geen enkel verkeersbord, dat ons deze manoeuvre verbiedt. Nu Grote Kerkstraat mag niet: er zit een bord aan de huizen rechts, dat het inrijden aan auto's en motoren verbiedt. Auto verspeeld En nu weet u meteen hoe 't Kleine Krantsje z'n eerste auto heeft verspeeld, want ook wij zijn door schade en schande wijs geworden: vóór we zelf in deze netelige positie geraakten, wisten we niet, dat de goede gemeente Leeuwarden voor z'n autoverkeer een zo verraderlijke valstrik had uitgelegd - de le zers van 't Kleine Krantsje zijn nu gewaarschuwd, al is de kans klein, dat er nog veel auto's op deze wonderlijke plek zullen stranden, want vergissen we ons niet, dan kan het verkeer straks wel via de Kleine Hoogstraat in de Grote Kerkstraat komen. En dat kan natuurlijk helemaal, wanneer het saneringsplan de halve Kleine Hoogstraat sloopt en er op deze plaats een brede rijweg tussen het Schoenmakers- perk en het Gouverneursplein ontstaat. Dan zal in ieder geval de wellicht enige plek ter wereld verloren gaan, waar een gemeen te de argeloze automobilist be wust tot een verkeersovertreder maakt Geen afrit IRijden we nu verder en dat zal Iwel moeten, want acheruitrijden [is een nog grotere heksentoer, dan komen we uit op het smal le trottoir van de Bolleman- steeg en daar blijkt in het geheel niet op eventueel uit deze straat komend verkeer gerekend te zijn: er is in het trottoir nimmer een afrit gemaakt. Enfin, daar kij ken we niet raar van op, want we wisten het vooruit. Verder gaan we nu van deze hoek van de stad naar de Kei zersgracht om pal tegenover het kantoor van het Friesch Dag blad de Driekramersteeg in te slaan - ook dat vereist van de chauffeur enig vakmanschap, maar het kan en het mag: de Driekramersteeg staat open voor alle verkeer. Een zelfde situatie als bij het Hofstraat je en de Bollemansteeg ontmoeten we nu evenwel hier: de Tweebaksmarkt rekent helemaal niet op verkeer uit deze Driekramersteeg - er is geen afrit in het trottoir en bo vendien staat er een gesloten rij geparkeerde auto's van het Nieuwstraatje tot het Droeven- dal Er zit dus niets anders op

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1965 | | pagina 7