BRAND, BRUILOFT, ONGEVAL? VAN DER PEIJL MAAKTE DE FOTO 7 'T KLEINE KRANTSJE Het bezitten van een fototoestel is in deze moderne tijd een haast even gewone zaak als het bezitten van een fiets, het bij een fotograaf laten maken van een foto een futiliteit, die gelijk staat aan het kopen van een doosje sigaretten of een zakje snoep. In grootvaders tijd evenwel was een camera een vorstelijk bezit en het bezoek aan een fotograaf een sen satie, waarover dagen werd gepraat. Het is dan ook geen wonder, dat de pioniers, die vroeger foto's maakten door de ouderen onder ons stuk voor stuk nog met name kunnen worden genoemd en er hoeven in een gezelschap veteranen maar enkele namen te vallen of er gaan al geestdriftige kreten van herkenning op: ha, Strüppert en van Duyl, De Jong, Lorié, Dwin ger, Van der Hoek, Craije, Madiol Ganzinga, Photografie Studio, Van der PeijlDe man, die in deze reeks pioniers onbetwist een aparte plaats innam was J. M. van der Peijl uit de Nieuwesteeg, een fotograaf, die duizenden stadgenoten op de kiek heeft gezet, die honder den, deels zeer bijzondere foto's op z'n naam heeft gebracht. Het Paleis van Justitie brandt; Van der Peijl maakt de jotol Jacobus Marinus van der Peijl werd op 18 mei 1883 ge boren in Terneuzen en kwam als jongeman van twee en twintig via Breda naar Leeu warden. Met een buitengewo ne liefde voor het grote won der van de fotografie zocht en kreeg de jonge Van der Peijl een baan als bediende bij een Leeuwarder fotograaf en wel bij de fameuze De Jong, die zijn zaak op de smalle kant van de Nieuwestad had. bij het huidige politiebureau. Daar leerde hij de fijne kneep jes van het vak en toen hij die goed en wel onder de knie had begon Van der Peijl zelf een bedrijfje in de Bagij- nestraat, waar hij ook gram mofoons verkocht prachti ge apparaten van het beken de type van die tijd: een vier kant kastje met een kolossale hoorn. Wellicht omdat er uit deze hoorns niet altijd financiële Bij Van der Peijl op de foto; dit is z'n eigen schoon vader, de heer De Jong, die rond veertig jaar bij de tabaksfabriek van Taconis heeft gewerkt. feestmuziek klonk, beperkte de heer Van der Peijl zich la ter uitsluitend tot de fotogra fie en in zijn zaak in de Nieu westeeg zou hij zich een enor me bekendheid en populari teit verwerven. In korte tijd werd „Van der Peijl - Leeuwarden" voor de jongelui van vroeger in, maar ook buiten de Friese hoofd stad een begrip en het zich vooral op de zondag! in de Nieuwesteeg laten portret teren betekende voor velen een attractie, waar dagenlang verlangend naar werd uitge zien. Niet zelden stond de jeugd er op hoogtijdagen voor in de rij, maar vaak was het minder druk, wanneer de foto's enke- e dagen later keurig gereed- igen en konden worden op gehaald. OOK REPORTAGE'S Het was niet alleen de por tretfotografie, waarin Van der Peijl zich een goede naam verwierf, ook als (trouw)re- portage- en later als pers fotograaf toonde hij zich uiter mate bekwaam en vooral ook zeer actief. Er kon in Friesland dan ook geen hardrijderij of hardzeile- rij zijn of Van der Peijl was er bij en vond er onverhoopt in Leeuwarden een ernstig ongeval plaats, dan duurde het nooit lang, of ook Van der Peijl kwam er al weer aan. Wie stond bijvoorbeeld op de meelfabriek Fortuna met de camera in de aanslag op de juiste plaats, toen in 1911 Max Olieslagers op de Wil- helminabaan met z'n primi tieve vliegtuigje op het pu bliek instoof? Van der Peijl! Wie liet precies op het goe de moment de sluiter klikken, toen in 1917 de grote leeuw van het brandende Paleis van Justitie naar beneden kwam? Van der Peijl! En wie kwam prachtig op tijd om in 1905 bij de Nieuweweg de gekap seisde vracht- en passagiers boot van Drachten op de ge voelige glasplaat vast te leg gen? Van der Peijl! Fotograaf Van der Pe De kranten van die dagen konden deze unieke foto's nog niet afdrukken; vandaar, dat Van der Peijl de donkere ka mer indook om in ijltempo honderden en nog eens hon derden afdrukken van deze zeldzame platen te maken zo snel mogelijk kwamen ze bij Boekhandel Van der Vel de op de Nieuwestad voor de ramen te hangen en het moet geen fabeltje zijn, dat er van het vliegongeval op de Wil- helminabaan op één dag aan de nieuwsgierige Leeuwarders meer dan duizend foto's zijn verko^*' SPORTCAMERA Van der Peijl was ook de eer ste man in Friesland, die zich een peperdure 13x18 sport- camera met spleetsluiter en een onvoorstelbaar korte be lichtingsmogelijkheid van één duizendste seconde aanschaf te hij heeft er honderden sublieme momentopnamen mee gemaakt, tot de moder- jl zelf gefotografeerd. ne 13 x 18 Reflexcamera het oudje kwam vervangen. In de moeilijke dertiger jaren braken er ook voor de foto grafie zware tijden aan: in 1937 liet de heer Van der Peijl zijn zaak in de Nieuwesteeg over aan de oudste van zijn vier zoons en trok zelf naar Ameland, waar hij zich ook al weer snel door zijn grote activiteiten onderscheidde: hij zette er de badgasten op de kiek en organiseerde er ook wel strandfeesten. Nog enkele jaren heeft de firma Van der Peijl onder lei ding van zoon Evert Gerhar- dus in de Nieuwesteeg be staan toen werd de zaak opgedoekt en kwam er defi nitief een einde aan het be grip „Van der Peijl - Leeu warden". En nu is er nog wel een Foto Van der Peijl, maar die zit in Harlingen daar heeft Floris Adriaan, de jong ste zoon van de heer Van der Peijl de traditie van zijn va der voortgezet. (Vervolg op pagia 9) Vliegongeval op de Wilhelminabaan: Van der Peijl is er bij!

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1965 | | pagina 7