r VLAK VOOR KERSTMIS 1929: Stoomketel van sleepboot vliegt de lucht in Ramp met vijf doden m 'T KLEINE KRANTSJE 10 Enkele dagen voor Kerstmis 1929 voltrok zich in de vroege ochtenduren in de stad Gronin gen een ramp, die aan een schippersgezin uit Leeuwarden en twee andere mensen het leven kostte. Enkele zwaar gewonden moesten naar een ziekenhuis worden overgebracht en de materiële schade was enorm. De ruim veertig jaar oude stoomketel aan boord van de sleep boot de „Onderneming" van schipper Jan Jasper vloog met een geweldige explosie de lucht in, waarbij de boot in tweeën ging en onmiddellijk zonk. In één seconde richtte de ontplof fing een ravage aan in een woonwijk in de buurt van de Bonte Brug en de veemarkt; velen werden er het slachtoffer van. Op vrijdag de twintigste lag de sleepboot „De Onderneming" van de Leeuwarder schipper Jan Jasper in het Verbindingska naal te Groningen, klaar om een sleep van kolenboten vast te maken. Vijf uur in de morgen, of eigenlijk in de nacht, want buiten enkele lichtjes op de ka de en op de schepen was er wei nig te zien, maakte men vast. De schippers van de kolenboten stonden allen achter hun roer en zo kon de sleep om kwart over vijf in de richting van de Bonte Brug vertrekken. De ko lenschippers waren Seinstra, J. Kool, H. Venema, Derk Oor burg en Norder, die allen onge veer gelijke schepen hadden met 70 ton steenkool aan boord. Tegen half zes kwam de sleep voor de Bonte Brug bij het Win- schoterdiep. Men moest daar vaart minderen tot men hele maal stil lag, want van de an dere zijde kwam een vracht schip zeer moeizaam tegen de stroom op door de brug. Misschien dat de stoomketel van de sleepboot door het stil liggen te veel druk kreeg, mis schien ook was er een andere oorzaak, maar in die halve mi nuut speelde zich het drama af. beschreef als een gelijktijdig schot uit tien kanonnen. De sleepboot kwam geheel uit het water omhoog, brak in tweeën en viel terug in het kanaal, waarin de overblijfselen van het De een en twintig jarige ma chinist Venema, die pas enkele maanden op de sleepboot als machinedrijver voer, kwam uit de machinekamer aan dek en riep schipper Jasper toe: „De druk op de ketel loopt te hoog op, er is iets niet in orde". Jan Jasper antwoordde en het zouden zijn laatste woorden zijn: „Hoe kan dat nou Bij na op hetzelfde moment explo deerde de zware stoommachine met een metershoge steekvlam, gevolgd door een dreun, die een van de andere schippers later schip onmiddellijk zonken. De lijken van twee mannen Jasper en Venema die aan dek hadden gestaan tijdens de ont ploffing, werden vele honder den meters weggeslingerd. Een van de lichamen was dóór het dak van een huis geslagen en werd op de zolderverdieping ge vonden,- het andere enkele hon derden meters verder, op straat. In het gezonken achterdeel vond de politie pas een volle dag na de ramp de lichamen van de vrouw van schipper Jan Jasper en van hun kind. Het schip, dat de brug in tegen gestelde richting passeerde, was „De Goede Verwachting" met schipper Koerts en diens vrouw aan boord. Op het moment van de ontploffing, stonden beiden op het achterdek. Het schip voer juist naast de rampsleep boot, waardoor de vrouw van Koerts door een dik stuk ijzer van de stoomketel werd getrof fen. „Haal een dokter", riep de ontstelde schipper en even la ter: „Laat maar, het is niet meer nodig, mijn vrouw is al dood". Brand De vijf andere schippers van de sleep werden allen door de luchtdruk tegen het dek gesme ten, maar liepen geen noemens waardige verwondingen op. De grote ijzerdelen kwamen verder door de kracht van de explosie dan de kleinere splinters. Onder de Bonte Brug werd een gasbuis stuk geslagen waardoor brand ontstond, die gelukkig snel kon worden bedwongen. Het beurt schip dat de route Winschoten- Beerta-Groningen verzorgde lag voor de wal. Door de enorme luchtdruk en waterverplaatsing werd het schip opgenomen en tegen de kant gesmakt met een flinke beschadiging tot gevolg. De grootste materiële schade die de ontploffing veroorzaakte ont stond echter aan de wal. Dui zenden ramen van de omlig gende huizen, zelfs van huizen op wel vijfhonderd meter van het gebeurde, sneuvelden. Vele dakpannen sloegen tegen de straat kapot. Van een huis aan de Veemarktstraat stortte het dale in. Twee vrouwen werden ernstig gewond en moesten ijlings naar een ziekenhuis wor den vervoerd. Hevige klap Heel Groningen was opgeschrikt door de hevige klap en reeds snel waren velen bezig gewon den op te zoeken en eerste hulp te verlenen. Vele dagen duurde het voor de ravage geheel was hersteld en de wrakstukken uit het Verbindingskanaal waren gehaald. Over de oorzaak tastte men in het duister. Van de stoomketel was geen segment meer heel. De 42 jaar oude ketel was in september van dat jaar nog aan een inspectie onderworpen. Een toen noodzakelijke reparatie was uitgevoerd en de stoomketel werd in staat van goede werking geacht. Wel is de mogelijkheid geopperd als zou de veiligheids klep van de ketel zijn dichtge bonden om een hogere druk te forceren, maar van dat veilig heidsmechanisme werd geen splinter teruggevonden. Wellicht zouden schipper Jasper en machinist Venema de oor zaak van de ramp hebben kun nen verklaren, maar beiden hoorden ze tot de slachtoffers van dit drama, dat zowel in Groningen als in Leeuwarden een diepe indruk op de mensen maakte. MM SS W: u

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1966 | | pagina 10