OPENING m de lijn Leeuwarden-Groningen. Honderd jaar spoor HUTTIN6 Hatuurkimdigen brengen wereld in verbazing WAAR ZAL HET EINDIGEN? met mobilo foon De gevelstenen spreken O5) 'T KLEINE KRANTSJE DE LIJN LEEUWARDEN-GRONINGEN WORDT 1°. .IlIMJ VOOR HET PUBLIEK OPENGESTELD. De dienstregeling der Treinen zal wezen als volgt: GRAFMONUMENTEN SCHOORSTEENMANTELS (van onze speciale verslaggever) Van IIAHLI VfiEÏ naar OROADOEH. Van OROW1WGEW naar HARLIKGEIir. Het is deze maand 100 jaar geleden, dat de spoorlijn van Leeuwarden naar Groningen in gebruik werd gesteld: op 30 mei 1866 vond de feeste lijke openingsrit met genodig den plaats, op de eerste juni reed „de stoomtrein" voor de eerste maal met betalende passagiers naar en van Gro ningen. Drie jaar eerder, op 27 okto ber 1863, had Friesland al voor de eerste maal met het spoor kennisgemaakt, toen de lijn Harlingen-Leeuwarden in gebruik genomen werd het doortrekken van de lijn naar Groningen betekende een enorme verbetering van het passagiersvervoer in het noor den van ons land. Vermakelijk De dienstregeling voor de vol tooide lijn Harlingen-Gronin- gen werd per advertentie in de krant bekend gemaakt met de hierboven afgedrukte ver makelijke tekening, die ons wel iets verraadt van de snel heid, waarmee de trein zich in oma's tijd voortbewoog: er zitten heertjes op de bok van de passagiers-wagons; mis schien om uit te kijken, of er zich ook obstakels op de rails bevinden? De rit naar Groningen duurde dan ook nog wel wat langer dan nu: vertrek uit Leeuwar den 10.30 uur, aankomst Gro ningen 12.20 uur, bijna twee uren later dus. Gestopt werd er toen in Hardegarijp, Veen- wouden, Buitenpost, Grijps- kerk en Zuidhom. Ontmoeting De spoorwegen zelf hebben aan het herdenken van deze opening van de lijn Leeuwar- den-Groningen niets gedaan; ze zouden de komende jaren wel aan het feestvieren kun nen blijven, wanneer het in- gebruiknemen van alle lijnen moest worden herdacht. Maar op initiatief van de Ge meentelijke Voorlichtings dienst van Leeuwarden vond er op de laatste d.ag van mei „halverwege" een ontmoeting plaats tussen de gemeentebe sturen en een aantal genodig den uit Groningen en Leeu warden in Buitenpost dus, waar in de oeroude herberg De Roskam wat overdre ven gezegd een strijdbijl begraven werd. Burgemeester DE FRltSCME SWENMOWWfM SINDS 1930 TELEFOON 30180 - 29278 - 27866 - 28286 Berger van Groningen en burgemeester Harmsma van Leeuwarden hielden er een vlammend pleidooi voor een betere samenwerking tussen beide steden en beider pro vincies. „Laten we niet op el- kaars fouten letten, maar la ten we gaan samenwerken in het belang van het hele noor den van ons land" dat was de kern van hun kernachtig betoog. Afspraakje Het eerste resultaat na het drukken van de vriendschaps hand,: de afspraak van de ge meentebesturen elkaar regel matig te treffen in een zelfde sfeer en dat regelmatig zal voorlopig eens in de drie maanden zijn. Het Leeuwarder Taxibedrijf „De Lijstertax" gaat zeer bin nenkort z'n auto's voorzien van een mobilofooninstallatie. Hierdoor wordt het mogelijk om vanuit het bedrijf aan de Schrans de taxi's naar alle de len van Leeuwarden te dirige ren om passagiers op te ne men. De mobilofoons, die van de P.T.T. worden gehuurd, zul len ertoe bijdiragen, dat de chauffeurs binnen de kortste tijd. bij een klant voor de deur staan. Een wagen, die mensen naar het oosten van de stad brengt, kan opdracht krijgen om twee straten ver der een nieuwe passagier op te nemen zonder dat hij naar de Schrans terug hoeft te rij den. Zowel voor de klant als voor de onderneming ontstaat daardoor een belangrijke tijd winst. Het wachten van een klant, die heeft opgebeld hoopt men tot een minimum te beperken. In Leeuwarden, met z'n steeds groeiende bui tenwijken neemt de taxi een steeds belangrijker plaats in. De taxi ondernemingen besef fen, dat en na de taxameter zal ook de mobilofoon een ef ficiënt rijden met taxi's in de hand werken. Parijs, 6 Januari 1907 Waar zal het eindigen Die vraag mag men zeker stellen, als men van de elkaar zoo snel opvolgende uitvindingen leest, waarmede de natuurkundigen van den tegenwoordigen tijd keer op keer de wereld in verbazing brengen. Vooral op het gebied der electri- citeit, die natuurkracht, die in de veelheid harer toepassingen bijna alle andere ver achter zich laat, worden op het voetspoor van den grooten Edison telkens nieuwe vindingen gedaan, die het schijnbaar onmogelijke bin nen korten tijd niet alleen mo gelijk, maar zelfs heel gewoon en alledaagsch maken. Nu weer is het aan den Fransch- man Branley gelukt een instru ment te vervaardigen, dat in een kamer opgesteld, door het veroorzaken van electrische gol ven een voorwerp, op grooten afstand van het instrument ver wijderd, in zijn geheel of in een zijner deelen kan doen be wegen. En dit natuurlijk zonder dat er eenige stoffelijke verbin ding tusschen het in beweging gebrachte voorwerp en de oor zaak der beweging bestaat. Door deze nieuwe uitvinding wordt het mogelijk, een oorlogs schip te laten achtervolgen door een onbemande torpedoboot, en wel zoo uitstekend, dat het groote schip zich aan den aan val van de torpedoboot, die van de kust uit niet alleen in be weging gebracht, maar ook ge stuurd wordt, niet kan onttrek ken. Daartoe moet natuurlijk de tor pedoboot van een toestel voor zien zijn, die de electrische golvingen opvangt en ze omzet in beweegkracht voor het vaar tuig. Een van de grootste bezwaren tegen de torpedoboten is hier mee uit den weg geruimd. Want tot dusver ging de bemanning der licht gebouwde booten, die voor het lanceeren van den tor pedo de groote schepen vnj dicht moeten naderen, een bijna zekeren dood tegemoet. Hoe jammer in tusschen dat al die groote uitvindingen niet uit sluitend kunnen worden dienst baar gemaakt aan werken des vredes VWWWVWWWWX/VWVWVWWWXAA/WXAAAAAAA Het wonder van de spoortrein is in Leeuwarden op geen enkele gevelsteen vast gelegd noch de ingebruikneming van de lijnen Harlingen-Leeuwarden en Leeu warden-Zwolle, noch de opening van de spoorlijn Leeuwarden-Groningen, deze maand precies honderd jaar geleden, heeft iemand aanleiding gegeven dit zo nut tige vervoermiddel op een gevelsteen te vereeuwigen. Dat heeft men wel gedaan met de populaire vervoermiddelen, die aan de komst van de spoortrein voorafgin gen in de vermaarde herberg Het Gouden Wagentje aan de Nieuwestad zat een gevelsteen met een prachtige door vurige paarden getrokken reiswagen, waarvan we de tekening in deze rubriek nog wel eens zullen tegenkomen en ook het in vroeger eeuwen zo populaire personenvervoer per trekschuit vinden we op Leeu warder gevelstenen afgebeeld. De afbeelding van een van deze stenen presenteert onze tekenaar de lezers van 't Kleine Krantsje nu het is de gevelsteen in de zij muur van het pakhuis Petersburg aan de Oostersingel. De steen is het eigendom van het Friesch Genootschap (Friesch Museum), dat ze dit plaatsje gaf, nadat het ornament in vroeger jaren een ander pand in de stad had gesierd. Ook in de Pijl steeg kunnen we een gevelsteen met een trekschuit bewonderendat is de schuit, die eens op Dokkum voer.

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1966 | | pagina 5