Lezers klommen in de pen De gevelstenen spreken (25) Bokma 'T KLEINE KRANTSJE Schilderachtige stadsfiguur uit het hout gesneden Parade der kampioenen (Ajó UU mijt ytatyz... SI Duo Carels Met genoegen zie ik steeds het Krantsje tegemoet om daar heel veel oude herinneringen uit te halen. Zo las ik ook, dat het Duo Carels tot 1914 z'n zaak in het Mariannastraatje exploiteer de. Dit zal wel een vergissing zijn, want in 1914 was ik 15 jaar en op die leeftijd kwamen wij nog niet in die zaken. Het vorige jaar hebben we in 't Kleine Krantsje een foto afgedrukt van een beeldje, dat de heer J. van Gelder uit het Naauw in vroeger jaren heeft gemaakt van Ouwe Tietsje, een van de bekendste, zo niet het bekendste stadstype, dat Leeuwarden in de laatste vijftig jaren heeft gehad. Het beeldje zelf was helaas verloren gegaan, de foto had de ma ker altijd bewaard en kon nu dus nog dienst doen om de lezers van onze krant te verrassen: op een bijzonder rake manier bleek de kunstenaar Ouwe Tietsje te hebben afge beeld. Het is ons nu gebleken, dat meer Leeuwarder kunstenaars door vroegere stadstypen zijn geïnspireerd tot het maken van treffende afbeeldingen. Wij kre gen namelijk bezoek van de heer B. Bosma, wonend in het Sint Anthony Gasthuis, die ons bijzonder verraste en verblijdde bovendien, met een wel zeer speciaal Sinterklaascadeautje: een houtsnede van de Liwadder zwerver Abraham Zwerver, van wie wij al eens een door de be kende fotograaf Lorié van de Voorstreek gemaakte foto in ons blad hadden afgedrukt. De heer Bosma heeft zijn prach tige werkstukje vele jaren gele den gemaakt - Abraham Zwer ver is al weer lange tijd uit het stadsbeeld verdwenen en we moeten wel aannemen, dat hij ook al lang geleden overleden is; de Afdeling Bevolking van de Gemeentesecretarie kon ons over deze schilderachtige heer helemaal geen gegevens ver schaffen, hij bleek in de dikke boeken niet voor te komen. Zwerver was een man van de Boterhoek - daar althans over nachtte hij in de logementen. Hij verdiende de kost met het spelen op z'n harmonica en een zekere vermaardheid kreeg hij door z'n gewoonte van het maken van de zevensprong. De oude harmonica moet dikwijls lek zijn geweest - er is ons ver teld, dat Zwerver het apparaat herhaaldelijk placht te plakken met fijngekauwd roggebrood. De foto hierboven is van de houtsnede van de heer Bcsma gemaakt: we zien de zwerver Zwerver in vol ornaat plus baard en harmonica. Ik kan mij nog herinneren, dat wij in het begin van 1918 naar de Oude Waag moesten om ons te laten keuren voor de militai re dienst. Op die keuringsdag hadden wij van onze patroons een vrije dag of middag en toen gingen we na de keuring met een ploegje jongens hier en daar een glaasje bier kopen en zo kwamen we 's avonds bij het Duo Carels terecht. Het zaaltje in het Maria Anna- straatje was al aardig bezet maar wij konden er met een man of acht nog wel bij in. Nou, het ging daar fleurig toe hoor Het is mij altijd bijgebleven, dat het Duo een zangvoordracht deed met ik weet niet hoeveel cou pletten, waarvan de laatste regel van het refrein was: „En dan besef je eerst recht, hoe sjikker of je bent Dat werd dan door alle aanwezigen meege- galmd. Dus denk ik wel, dat het Duo na de eerste wereldoorlog naar de Korfmakersstraat is ge gaan. Daar kan ik mij ook nog een mooi tafreel van herinneren. In de zaak in de Korfmakersstraat trad het Duo zelf geloof ik niet meer op, maar kwamen er ar- tisten (zangers en danseresjes) van elders - er hingen dan mooie plaatjes voor de ramen (meiskes met niet veul kleren an en suks meer) en die hadden heel wat bekijks De Bühne stond tegen het raam aan en in de straat kon het pro gramma wel beluisterd worden: ook daar stonden zich vaak veel nieuwsgierigen te verdringen. Op een avond met aardig wat publiek in de zaal moest er een vat bier uit de kelder komen. Het kelderluik zat voor de tap kast dicht bij de voordeur, het luik ging omhoog en de bedien de moest er even bij staan blij ven opdat er geen klanten naar beneden zouden tuimelen en meneer Carels zelf dook onder de vloer om het vat aan de bier- en koolzuurleiding te schroeven. Nog maar net was hij in 't gat verdwenen of hij kwam alweer boven met de vraag om een doek voor z'n neus te doen - ik meen, dat er een lek in de koolzuurleiding zat. Nu, dat was gauw gebeurd: de doek, die de kelner over z'n arm droeg werd om het hoofd van de heer Carels gebonden en floep, daar dook de kleine kastelein weer naar beneden. Nu weet ik niet of het vat bier aangeslagen is, maar binnen de kortste keren kwam z'n hoofd weer naar boven, de doek hing zowat om z'n hals en hij riep met de handen omhoog: „Help mij, help mij Onmiddellijk schoten toen een aantal helpers toe om het slachtoffer omhoog te hijsen - de voordeur werd opengesmeten en met een rot gang, vergeef me de uitdrukking, kwam de heer Carels terecht tussen het niet betalende pu bliek op straat. Amsterdam S. F. SI Duo Carels II Het Cabaret Carels is begonnen in het Mariannastraatje. Onder nemers en financiers waren de Gebroeders Woudstra, groot- en kleinhandelaars in sigaren en tabak van de Voorstreek. In het Maria Annastraatje werd ook al een schlager uitgegeven, waar van het eerste couplet luidde: „In het Maria Annastraatje moet je wezen (bis) moet je zijn, daar ben je zo gezellig aan een glaas je bier of wijn. Leeuwarden B. NIEUWENHUIS De gevelstenen spreken ja, maar vandaag maar met een heel zacht stemmetje, want veel kunnen we niet vertellen van de overigens zeer fraaie gevelsteen, die onze tekenaar nu voor de lezers van 't Kleine Krantsje heeft afgebeeld. De steen, die een ouderwetse mosterdmolen voorstelt, zit inge metseld in de tuinmuur van het Princessehof, aan de kant dus van het Sint Jobsleen. Ze is niet gedateerd, maar moet vroeger gezeten hebben in een pand aan het Vliet. Het paard had een niet zo benijdenswaardige taak door in een kringe tje rondlopend het raderwerk met de maalstenen in bewe ging te brengen; zo werd de waai en het zaad tot mosterd gemalen. Ook particulieren hebben vroeger wel mosterd ge maakt en langs de deuren uitgevent - er gaat nog een ver haal van een Leeuwarder mosterdmaker, dat te onsmakelijk is om hier te vertellen, maar misschien kent u dat wel. (Vervolg van pag. 7) J. Nauta, Wartena 1947 3 10.46 1954 4 7.36 1956 1 8.46 W. Rinsma, Leeuwarden 1940 25 12.56 1941 40 10.'i8 1942 167 10.18 J. Scharloo, Rotterdam 1954 61 9.33 1956 46 9.54 1963 45 12.39 H. Schreur, Dijkhuizen 1942 76 9.51 1954 60 9.31 1956 75 10.14 C. Stienstra, Leeuwarden 1929 10 12.57 1933 37 10.19 1942 96 9.57 B. G. v. d. Vinden 1942 57 9.40 Amsterdam 1947 15 11.46 1954 16 8.08 L. Visser, Drachten 1942 118 10.04 1954 55 9.28 1956 87 10.27 L. de Wreede, Lemmer 1940 20 12.43 1941 22 10.14 1942 14 9.11 Men tal PENKEN U PERSOONLIJKE OAJ RELATIES ONDERMOUUT MET DE BESTE BUITENLANDSE HU/ZEN t l fan oud5 Wigersma sinds 1855 DAMES- EN HERENMODE Naauw8 Tel.27984 Leeuwarden

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1966 | | pagina 11