IDe sterren van
het klassement
ENAULT
OSIER
KMU| 11
Kampioenenparade
'T KLEINE KRANTSJE
Een prachtige rijder, maar een onfortuinlijke
rijder, dat is de sterke Cor Jongert altijd in
de Elfstedentocht geweest. Meer dan eens is
hij verkeerd gereden, eenmaal raakte hij ge
wond, nimmer kon hij - alleen rijdend - de zo
gewenste overwinning boeken. Toch heeft hij
een staat van dienst, die klinkt als een klok.
C. Jongert
1929
2
11.17
Ilpendam, Maarsen en
1933
4
9.16
Den Dolder
1940
1
11.30
1942
209
10.28
1947
20
11.49
P. Trooster
1940
26
12.56
Amsterdam
1941
13
9.57
1947
33
12.15
1954
18
8.12
1956
55
10.01
A. S. de Vries
1933
1
9.05
Dronrijp en Giethoorn
1940
6
11.58
1941
5
9.31
1942
7
8.56
1947
9
11.06
J. Woudstra
1941
17
10.06
Hemrik, Britsum, Zutfen
1942
189
10.23
1954
22
8.12
1956
25
9.34
1963
46
12.39
VIERMAAL
A. Adema
1940
1
11.30
Franeker, Berlikum
1941
1
9.19
1947
22
11.51
1954
51
9.21
W. Augustin, Amsterdam
1942
212
10.29
1954
34
8.55
1956
44
9.54
1963
14
11.52
J. v. d. Berg, Wartena
1947
23
11.51
Nij Beets en Heerenveen
1954
1
7.35
1956
6
8.54
1963
3
11.23
L. Geveke, Leeuwarden
1940
6
11.58
1941
3
9.24
1942
182
10.22
1947
14
11.45
P. Leffertstra, Stobbega
1942
55
9.40
1947
27
11.54
1954
17
8.12
1956
37
9.45
W. Meyerink, Elden
1929
6
12.38
1933
18
9.59
1940
32
13.14
1942
67
9.45
J. Poelsma, Leeuwarden
1933
33
10.13
1941
38
10.47
1942
114
10.03
1947
36
12.25
K. Schipper, Gelderingen
1942
31
9.26
Steenwijkerwold
1947
2
10.36
1954
23
8.13
1956
42
9.51
U. Stienstra, Leeuwarden
1929
9
12.57
1933
34
10.19
Zal voor iedere tochtrijder het volbrengen van
de Friese Elfstedentocht vóór 's nachts twaalf
uur de grootste voldoening zijn, voor de wed
strijdrijder is het veroveren van een zo goed
mogelijke plaats in het eindklassement de
hoogste eer. Niet iedere wedstrijdrijder im
mers krijgt een plaats in dit klassement, want
zoals voor de tochtrijders de wijzers van de
klok tenslotte onverbiddelijk zijn, zo geeft de
klok ook de scherpe scheiding tussen de nog
net wel en de net niet meer geklasseerde
wedstrijdrijders aan. Wie zich in de wedstrijd
wil klasseren moet ervoor zorgen dat hij bin
nen twee uren na de winnaar aan het eind
punt in Leeuwarden is. De deelnemer, die
voor het volbrengen van de race nog meer
tijd nodig heeft dan de winnaar plus die twee
ronde uren komt niet in het klassement en
wordt ook niet met het waardevolle Elfsteden-
kruisje beloond.
Het is een reeks van omstandigheden, die het aan
tal geklasseerde wedstrijdrijders bepaalt; nu eens
zullen het er weinig zijn, een andere keer zal een
veel groter aantal rijders tijdig door de finish kun
nen gaan. Bij de laatste, bikkelharde Elfstedentocht,
in 1963, werden er 58 rijders geklasseerd, bij de
allereerste tocht, in 1909, waren het er maar zeven.
Maar in 1942, bij zeer koud, maar stralend wind
stil weer en met een prachtig stuk glad en staal
hard ijs, kwamen er niet minder dan 277 wedstrijd
rijders binnen een tijd van twee uren na de win
naar bij het eindpunt in Leeuwarden aan; het
grootste aantal, dat ooit in een Elfstedentocht werd
geklasseerd.
Puikbeste rijder
Wie zich eenmaal klasseerde zal zich als een puik
beste rijder trots op de borst mogen slaan, wie
zich tweemaal klasseerde is een kranige crack, wie
zich driemaal klasseerde is voor ons een groot
meester, maar welke eervolle betiteling heeft de
Nederlandse taal voor de held, die niet minder dan
viermaal doordrong in het klassement en welke
superlatieven moeten we aanwenden om de ster te
eren, die zelfs vijfmaal kon worden geklasseerd
Vijf rijders zijn er nu, vijf cracks, vijf stralende
sterren, wier namen we in vijf klassementen kun
nen tegenkomen, drie Friezen - Ahe de Vries, Dirk
van der Duim en Jaap Woudstra - en twee „Hol
landers", Piet Trooster en Cor Jongert.
Deze kopgroep van vijf wordt gevolgd door een
groep van elf rijders, die zich allen viermaal heb
ben geklasseerd en daarop volgt een groep van vier
en twintig prominenten met drie volledig geslaagde
Elfstedentochten.
Kampioen der kampioenen
De grote kampioen van deze veertig kampioenen
is zonder enige twijfel de nu in Frankrijk wonende
Abe de Vries, die het klaarspeelde vijfmaal te ein
digen bij de eerste negen. In 1933 werd hij winnaar,
in '40 bezette hij een gedeelde zesde plaats, in '41
was hij vijfde, in '42 werd hij zevende en in 1947
eindigde hij nog eens als negende om bij de grote
herziening daarna nog als derde te worden geklas
seerd
Maar ook voor de briljante reserve kampioen, de
altijd wat onfortuinlijke Cor Jongert, mogen we de
loftrompet wel steken: een gedeelde eerste plaats
in '40, 2e in 1929, 4e in 1933, 20e in r947 en - door
het verkeerd rijden van de kopgroep - 209e in 1942.
De hele lijst van veertig virtuozen laten we hier nu
volgen met de notitie, dat de laatste kolom de rij
tijden vermeldt en de voorlaatste kolom de bezette
plaatsen in het eindklassement. Het teken duidt
op een met andere rijders gedeelde plaats, be
tekent „door het Elfstedenbestuur na onderzoek
hoger geklasseerd".
VIJFMAAL
D. v. d. Duim
1929
8
12.52
Warga en Oldeboom
1933
6
9.32
1940
1
11.30
1941
30
10.27
1947
12
11.16
SPANJAARDSLAAN 162-LEEUWARDEN-TELEF. 05100-20043
1940 16 12.23
1942 88 9.56
A. Verhoeven, Dussen
1947 8 11.05
1954 5 7.36
1956 1 8.46
1963 21 12.03
S. Westra, Warmenhuizen
1929
3
11.48
1940
1
11.30
1941
11
9.51
1942
78
9.51
DRIEMAAL
A. F. de Boer, Warga
1933
17
9.59
1940
19
12.40
1941
42
10.55
F. de Boer, Wommels
1940
21
12.56
1942
19
9.16
1947
32
12.15
A. Boersma, Oudkerk 1940 38 13.27
1927 19 10.11
1942 181 10.22
J. van Buuren, Oldehove 1942 13 9.11
en Kloosterburen 1947 17 11.46
1956 57 10.05
J. v. d. Bij, Anna Paulowna 1940 6 11.58
1941 6 9.31
1942 3 8.44
G. van Daalen, Arnhem 1942 214 10.29
1954 43 9.07
1956 71 10.14
S. Dijkstra, Comjum 1929 5 12.38
1933 5 9.16
1940 6 1158
J. Ferwerda, Leeuwarden 1909 5 15.06
1912 2 11.55
1917 7 11.50
F. v. d. Heide, Leeuwarden 1929 4 11.52
1940 15 12.23
1941 47 10.57
T. Hoekstra, Leeuwarden 1941 37 10.47
1942 24 9.21
1947 21 11.50
D. Houben, Bolsward
1940
33
13.14
1941
21
10.14
1942
42
9.30
D. de Jong, Leeuwarden 1942 2 8.44
1947 26 11.52
1954 63 9.35
A. de Koning, Furmerend 1954 2 7.35
1956 1 8.46
1963 8 11.37
K. Korst, Bedum
1940
13
12.21
1941
18
10.07
1947
37
12.28
K. Leffertstra, Stobbega 1947 10 11.14
1954 6 7.36
1956 9 9.03
N. Min, Limmen
1942
56
9.40
1947
39
12.30
1954
38
8.58
Auke Adema, een naam, die eens op aller lip
pen lag Bijna beeft deze grootmeester op de
schaats het zeldzame record van Coen de
Koning geëvenaard. Ook hij kreeg tweemaal
een eerste prijs, maar eenmaal moest hij de
eerste plaats met vier anderen delen.
(Vervolg op pag. n|