IDe sterren van het klassement ENAULT OSIER KMU| 11 Kampioenenparade 'T KLEINE KRANTSJE Een prachtige rijder, maar een onfortuinlijke rijder, dat is de sterke Cor Jongert altijd in de Elfstedentocht geweest. Meer dan eens is hij verkeerd gereden, eenmaal raakte hij ge wond, nimmer kon hij - alleen rijdend - de zo gewenste overwinning boeken. Toch heeft hij een staat van dienst, die klinkt als een klok. C. Jongert 1929 2 11.17 Ilpendam, Maarsen en 1933 4 9.16 Den Dolder 1940 1 11.30 1942 209 10.28 1947 20 11.49 P. Trooster 1940 26 12.56 Amsterdam 1941 13 9.57 1947 33 12.15 1954 18 8.12 1956 55 10.01 A. S. de Vries 1933 1 9.05 Dronrijp en Giethoorn 1940 6 11.58 1941 5 9.31 1942 7 8.56 1947 9 11.06 J. Woudstra 1941 17 10.06 Hemrik, Britsum, Zutfen 1942 189 10.23 1954 22 8.12 1956 25 9.34 1963 46 12.39 VIERMAAL A. Adema 1940 1 11.30 Franeker, Berlikum 1941 1 9.19 1947 22 11.51 1954 51 9.21 W. Augustin, Amsterdam 1942 212 10.29 1954 34 8.55 1956 44 9.54 1963 14 11.52 J. v. d. Berg, Wartena 1947 23 11.51 Nij Beets en Heerenveen 1954 1 7.35 1956 6 8.54 1963 3 11.23 L. Geveke, Leeuwarden 1940 6 11.58 1941 3 9.24 1942 182 10.22 1947 14 11.45 P. Leffertstra, Stobbega 1942 55 9.40 1947 27 11.54 1954 17 8.12 1956 37 9.45 W. Meyerink, Elden 1929 6 12.38 1933 18 9.59 1940 32 13.14 1942 67 9.45 J. Poelsma, Leeuwarden 1933 33 10.13 1941 38 10.47 1942 114 10.03 1947 36 12.25 K. Schipper, Gelderingen 1942 31 9.26 Steenwijkerwold 1947 2 10.36 1954 23 8.13 1956 42 9.51 U. Stienstra, Leeuwarden 1929 9 12.57 1933 34 10.19 Zal voor iedere tochtrijder het volbrengen van de Friese Elfstedentocht vóór 's nachts twaalf uur de grootste voldoening zijn, voor de wed strijdrijder is het veroveren van een zo goed mogelijke plaats in het eindklassement de hoogste eer. Niet iedere wedstrijdrijder im mers krijgt een plaats in dit klassement, want zoals voor de tochtrijders de wijzers van de klok tenslotte onverbiddelijk zijn, zo geeft de klok ook de scherpe scheiding tussen de nog net wel en de net niet meer geklasseerde wedstrijdrijders aan. Wie zich in de wedstrijd wil klasseren moet ervoor zorgen dat hij bin nen twee uren na de winnaar aan het eind punt in Leeuwarden is. De deelnemer, die voor het volbrengen van de race nog meer tijd nodig heeft dan de winnaar plus die twee ronde uren komt niet in het klassement en wordt ook niet met het waardevolle Elfsteden- kruisje beloond. Het is een reeks van omstandigheden, die het aan tal geklasseerde wedstrijdrijders bepaalt; nu eens zullen het er weinig zijn, een andere keer zal een veel groter aantal rijders tijdig door de finish kun nen gaan. Bij de laatste, bikkelharde Elfstedentocht, in 1963, werden er 58 rijders geklasseerd, bij de allereerste tocht, in 1909, waren het er maar zeven. Maar in 1942, bij zeer koud, maar stralend wind stil weer en met een prachtig stuk glad en staal hard ijs, kwamen er niet minder dan 277 wedstrijd rijders binnen een tijd van twee uren na de win naar bij het eindpunt in Leeuwarden aan; het grootste aantal, dat ooit in een Elfstedentocht werd geklasseerd. Puikbeste rijder Wie zich eenmaal klasseerde zal zich als een puik beste rijder trots op de borst mogen slaan, wie zich tweemaal klasseerde is een kranige crack, wie zich driemaal klasseerde is voor ons een groot meester, maar welke eervolle betiteling heeft de Nederlandse taal voor de held, die niet minder dan viermaal doordrong in het klassement en welke superlatieven moeten we aanwenden om de ster te eren, die zelfs vijfmaal kon worden geklasseerd Vijf rijders zijn er nu, vijf cracks, vijf stralende sterren, wier namen we in vijf klassementen kun nen tegenkomen, drie Friezen - Ahe de Vries, Dirk van der Duim en Jaap Woudstra - en twee „Hol landers", Piet Trooster en Cor Jongert. Deze kopgroep van vijf wordt gevolgd door een groep van elf rijders, die zich allen viermaal heb ben geklasseerd en daarop volgt een groep van vier en twintig prominenten met drie volledig geslaagde Elfstedentochten. Kampioen der kampioenen De grote kampioen van deze veertig kampioenen is zonder enige twijfel de nu in Frankrijk wonende Abe de Vries, die het klaarspeelde vijfmaal te ein digen bij de eerste negen. In 1933 werd hij winnaar, in '40 bezette hij een gedeelde zesde plaats, in '41 was hij vijfde, in '42 werd hij zevende en in 1947 eindigde hij nog eens als negende om bij de grote herziening daarna nog als derde te worden geklas seerd Maar ook voor de briljante reserve kampioen, de altijd wat onfortuinlijke Cor Jongert, mogen we de loftrompet wel steken: een gedeelde eerste plaats in '40, 2e in 1929, 4e in 1933, 20e in r947 en - door het verkeerd rijden van de kopgroep - 209e in 1942. De hele lijst van veertig virtuozen laten we hier nu volgen met de notitie, dat de laatste kolom de rij tijden vermeldt en de voorlaatste kolom de bezette plaatsen in het eindklassement. Het teken duidt op een met andere rijders gedeelde plaats, be tekent „door het Elfstedenbestuur na onderzoek hoger geklasseerd". VIJFMAAL D. v. d. Duim 1929 8 12.52 Warga en Oldeboom 1933 6 9.32 1940 1 11.30 1941 30 10.27 1947 12 11.16 SPANJAARDSLAAN 162-LEEUWARDEN-TELEF. 05100-20043 1940 16 12.23 1942 88 9.56 A. Verhoeven, Dussen 1947 8 11.05 1954 5 7.36 1956 1 8.46 1963 21 12.03 S. Westra, Warmenhuizen 1929 3 11.48 1940 1 11.30 1941 11 9.51 1942 78 9.51 DRIEMAAL A. F. de Boer, Warga 1933 17 9.59 1940 19 12.40 1941 42 10.55 F. de Boer, Wommels 1940 21 12.56 1942 19 9.16 1947 32 12.15 A. Boersma, Oudkerk 1940 38 13.27 1927 19 10.11 1942 181 10.22 J. van Buuren, Oldehove 1942 13 9.11 en Kloosterburen 1947 17 11.46 1956 57 10.05 J. v. d. Bij, Anna Paulowna 1940 6 11.58 1941 6 9.31 1942 3 8.44 G. van Daalen, Arnhem 1942 214 10.29 1954 43 9.07 1956 71 10.14 S. Dijkstra, Comjum 1929 5 12.38 1933 5 9.16 1940 6 1158 J. Ferwerda, Leeuwarden 1909 5 15.06 1912 2 11.55 1917 7 11.50 F. v. d. Heide, Leeuwarden 1929 4 11.52 1940 15 12.23 1941 47 10.57 T. Hoekstra, Leeuwarden 1941 37 10.47 1942 24 9.21 1947 21 11.50 D. Houben, Bolsward 1940 33 13.14 1941 21 10.14 1942 42 9.30 D. de Jong, Leeuwarden 1942 2 8.44 1947 26 11.52 1954 63 9.35 A. de Koning, Furmerend 1954 2 7.35 1956 1 8.46 1963 8 11.37 K. Korst, Bedum 1940 13 12.21 1941 18 10.07 1947 37 12.28 K. Leffertstra, Stobbega 1947 10 11.14 1954 6 7.36 1956 9 9.03 N. Min, Limmen 1942 56 9.40 1947 39 12.30 1954 38 8.58 Auke Adema, een naam, die eens op aller lip pen lag Bijna beeft deze grootmeester op de schaats het zeldzame record van Coen de Koning geëvenaard. Ook hij kreeg tweemaal een eerste prijs, maar eenmaal moest hij de eerste plaats met vier anderen delen. (Vervolg op pag. n|

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1966 | | pagina 7