'T KLEINE KRANTSJE laat alles liegen Auke, maar werd altijd Auke genoemd) op een goede dag in augustus 1919 van de Voorstreek af met de Harlingertrekweg bel de en de oudste knecht Bouke Laskewitz aan de telefoon kreeg werd het gesprek plotseling af gebroken en hoorde de heer Schuurmans nog slechts een on heilspellend geknetter. Hij wist toen wel weer hoe laat het was, sprong op z'n fiets en zag op de Willemskade al, dat z'n bedrijf opnieuw in lichter laaie stond. Geen persoonlijke ongelukken ditmaal, maar wel een flinke schadepost van een mille of tien. Weer sloot de familiekring zich hecht aaneen om de heer Schuurmans de zaak nu einde lijk maar eens aan de kant te laten doen, maar Auke blééf alle gevaren trotseren, zette de kop er weer voor en liet z'n be drijf opnieuw uit de as herrij zen. Waardering Nog een plaatje van de uitgebrande werkplaatsen aan de Harlingar- trekvaart. Na deze brand is het bedrijf verplaatst naar een plek achter de spoorlijn van Leeuwarden naar Stiens. vader en grootvaders te volgen; hij werd tekenleraar en is nu free lance ontwerper en illustra tor. In 1937 kwam die opvolger op dagen; het was de heer P. A. de Bruin, wiens confrontatie met het vuurwerkbedrijf moeilijk dramatischer had kunnen zijn. Want even voordat hij (op de eerste oktober 1937) het bedrijf officieel van de heer Schuur mans zou overnemen, vloog de hele vuurwerkfabriek aan de Harlingertrekvaart nogmaals de lucht in en er waren nu zelfs twee doden te betreuren. knecht Bouke Laskewitz bezig geweest met het maken van roodlichten. Die stonden buiten de deur in de zon te drogen en tegen twaalf uur vroeg de heer De Bruin aan Laskewitz om het kistje met roodlichten tijdens de schafttijd in de werkplaats te zetten. Dit is ook gebeurd, maar vrijwel zeker is het, dat Laske witz daarbij over de drempel struikelde, waardoor de roodlich ten alle kanten uitvlogen en door wrijving tot ontbranding kwamen. In de tijd van een ogenblik kwam de hele zaak in vuur en vlam te staan - voor Nieuwe fabriek De heer De Bruin liet enkele tientallen meters verder, maar achter de spoorlijn, een nieuwe, moderne fabriek bouwen, die bestond en nog bestaat uit ver scheidene kleinere en grotere gebouwen, die alle op een flinke afstand van elkaar zijn ge plaatst. De kans van het over slaan van een brand van het ene op het andere gebouw is door deze bouwwijze zeer geredu ceerd. De laatste slag, die het riskante bedrijf zou treffen was de Tweede Wereldoorlog, toen de productie opnieuw vrijwel kwam stil te staan. Maar bij de Bevrijding van ons land was de behoefte aan vuurwerk groter dan ooit en sindsdien heeft het bedrijf een grote vlucht geno men. Zo heeft de Eerste Neder- landsche Kunstvuurwerkfabriek Fa. J. N. Schuurmans te Leeu warden zich tot de dag van van daag kunnen handhaven als een merkwaardig bedrijf, dat geheel op de feestvreugde is ingesteld. En waar de mooiste diamant vuurregens ook uit de lucht val len, waar de kleurigste signaal- bommen ook huilend uiteen barsten, de kans is groot, dat ze hier in Leeuwarden zijn ge maakt - op die stille plek achter de spoorlijn bij de Harlingertrek vaart, waar maar weinig mensen komen en waar in de grootste stilte de later zo luidruchtige waar wordt geproduceerd. Intussen had de waardering voor de producten van de Firma Schuurmans al gestalte gekregen door tal van onderscheidingen en het bedrijf mocht zich meer voudig Hofleverancier noemen. In 1896 kreeg de Firma al het recht om het Wapen als Hofle verancier van Koningin Emma te mogen voeren,- later kreeg de Firma Schuurmans ook het pre- dicaat Hofleverancier na het af steken van vuurwerken voor Koningin Wilhelmina en voor Prins Hendrik. De heer Anne Auke Schuurmans was een zeer markante Liwadder. Met hart en ziel heeft hij zich gegeven aan het opbouwen van zijn Vuurwerkfabriek. Gestadig breidde het bedrijf zich uit en toen de heer Schuurmans een zeer markante Liwadder, die velen zich nog goed zullen her inneren, tegen de zestig liep, werd het tijd uit te zien naar een opvolger, die te zijner tijd zijn taak zou kunnen overne men. De zoon van de heer Schuurmans, Bach Schuurmans, bleek er absoluut niets voor te voelen de voetsporen van zijn De heer Schuurmans was die dag (25 mei) op reis geweest naar de Veenkoloniën; met de trein terugkerend naar huis werd hij op het perron in Gro ningen door een van zijn mede werkers opgewacht, die speciaal met de auto naar Groningen was gegaan om de oude heer voor te bereiden op deze nieuwe slag. Aan de fabriek was meester- Bouke Laskewitz was er geen redding meer mogelijk, maar ook een andere werknemer, een jongeman De Vries, die in de zelfde werkplaats bezig was lont in bosjes te maken, kwam jam merlijk in de laaiende vuurzee om. Voor de heer Schuurmans, die de zaak enkele maanden later aan de heer De Bruin overdeed, betekende deze ramp een tra gisch afscheid van een levens werk, waaraan hij zich met alle liefde had gegeven,- vooral ge voelig trof hem de slag van het overlijden van Bouke Laskewitz, met wie hij een veertig jaar bij zonder prettig had samenge werkt. gasten neergelegd te worden; zo dra de zaak exploideerde kregen de dames dan de schrik van hun leven. Aan de Voorstreek Dit kleine vuurwerk maakte Schuurmans in een pand op de hoek van de Voorstreek en de Wijdesteeg, het grote vuurwerk werd eerst gemaakt in een ge bouwtje op het land van de gardenier Wiemers aan de Pot- marge bij de Achter de Hoven en later, sinds 1884, in enkele gebouwtjes aan de Harlinger Trekvaart, vlak voor de spoor brug over de Harlingervaart. Het voortbestaan van de Firma J. N. Schuurmans werd verze kerd door de zoons van Jacobus Nicolaas, Martinus Jacobus (ge boren 15-1-1873) en Anne Auke (geboren 31-7-1874), die beiden in het bedrijf kwamen en er met hart en ziel voor werkten. Meer en meer kreeg het bedrijf nu een landelijke bekendheid en bij welk feest de Schuurmansen ook betrokken werden, overal kre gen ze eer van hun werk. De toekomst van de firma leek dan ook alleszins zonnig, tot het bedrijf plotseling in korte tijd door twee rampen getroffen werd. In het voorjaar van 1913, het jaar waarin overal luisterrijk het eeuwfeest van Neerlands on afhankelijkheid zou worden ge vierd en alle bedrijfsruimten van de firma Schuurmans stampvol vuurwerk zaten, vloog op een zaterdagmiddag het pand op de hoek van de Voorstreek en de Wijdesteeg de lucht in. Gelukkig kon het personeel tij dig de straat opvluchten, maar een man - Pier Nicolai - raakte tussen de brandende balken be kneld en het mocht een wonder heten, dat hij nog kon worden gered; over deze ontploffing en miraculeuze redding heeft 't Kleine Krantsje al eens uitvoerig geschreven. Brand Ruim een jaar later brak er brand uit in een van de bedrijfs ruimten aan de Harlingertrek vaart en ditmaal waren de ge volgen nog veel ernstiger, want een van de firmanten, Martinus Schuurmans, werd er dodelijk bij gewond. Op zijn broer, Anne Auke Schuurmans, werd nu door familie en vrienden een sterke drang uitgeoefend om het gevaarlijke beroep er maar aan te geven, maar hoe zij ook pleit ten voor een rustige en minder gevaarvol bestaan, de heer Schuurmans kon er niet toe be sluiten de met veel zorgen en moeiten opgebouwde firma aan derden over te doen. Hij zette dus door en zag toen, hoe zijn bedrijf door de eerste wereldoorlog gedurende vrijwel vier jaar werd lamgelegd: fees telijke vuurwerken werden er nu niet meer afgestoken; alleen werd nu het Rijk een beschei den klant. Weer brand Maar de oorlog was nog niet af gelopen of Schuurmans liet het vuurwerk opnieuw de lucht in gaan en - helaas - het vuurwerk niet alleen: toen de heer Auke Schuurmans (hij heette Anne stellingen werd er in die tijd veel vuurwerk van Schuurmans afgestoken, ook bij bruiloften moest er altijd heel wat de lucht ingaan. In veel dorpen in het Bildt en in de dorpen ten zui den van de stad hadden de win keliers in de maand mei altijd vuurwerk voorradig en er waren wel bruiloften waar voor rijke boerenzoons wel bedragen van negentig of honderd gulden overhadden voor voetzoekers, zevenklappers, Romeinse kaar sen en Bengaals vuur. De zeven klappers waren speciaal bedoeld om achter vrouwelijke bruilofts-

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1966 | | pagina 9