Gaan we naar de maan? VERSCHEIDENHEID UIT VROEGER TUD abonneert u zich op 't Kleine Krantsje STOOM-RIJTUIG MET DUIVELSCHE SNELHEID VAN 25 KM PER UUR 5 'T KLEINE KRANTSJE Verhaal uit „Het Leven" Wetenswaardigheden voor burgers van stad en land Opzienbarende Fransche uitvinding Zondag 20 juli, op de dag, dat de eerste mensen landden op de maan, vonden we blade rend in oude jaargangen van het vroeger zo interessante blad Het Leven het volgende verhaal over een mogelijke reis naar de maan. Het werd afgedrukt in het nummer van 6 september 1930. Voor de lezers van 't Kleine Krantsje willen we het graag even over schrijven. Zullen we naar de maan gaan? Dit is niet bedoeld in figuurlijke zin, al zou daar misschien bij de huidige constellatie der wereld markt wel eenige aanleiding voor zijn. Maar men moet de vraag letter lijk opvatten: zullen wij er wer kelijk toe komen het onmoge lijk geachte te verwezenlijken om een reisje naar de maan te maken, wat getuige de in den volksmond spreekwoordelijke uitdrukking tot nog toe als het summum van onbestaanbaarheid werd beschouwd? We zouden de vraag niet graag zonder meer bevestigend willen beantwoorden, maar we willen ze ook niet met hooghartige ge leerdheid afwimpelenhet lijkt erop (om ons dan nu maar voorzichtig uit te drukken] dat in den laatsten tijd de kans om nog eens op de maan terecht te komen, althans om er dicht in de buurt van te geraken, groo- ter is dan ooit te voren. En nu komen we op een ge bied waar merkwaardigerwijs de film ons al den weg heeft ge wezen R aket-vliegtuigen De raket-vliegtuigen en raket projectielen n.l. zoals er ook op fantastische wijs een in de bekende „Maan"-film van Fritz Lang is aangewend zijn het, die deze kans aannemelijk ma ken. Professor John Stewart, van de Princetown universiteit in Ame rika, heeft onlangs als zijn me ning te kennen gegeven, dat in het jaar 2000 de reis door de wereldruimte een feit zal zijn. Het komt er eenvoudig op aan, zoo leeraart deze professor, de aanvangssnelheid van het ver voermiddel dat men gebruiken zal zóó groot te maken, dat men buiten den dampkring kan ko men. Is het projectiel daar een maal buiten, dan heeft de vlucht door de wereldruimte niets meer te beteekenen. Enorme snelheid Deze enorme snelheid, die ver- eischt wordt, kan alleen verkre gen worden door de raketten, welke men in den tegenwoordi- gen tijd enorm geperfectioneerd heeft. Het beginsel om door den z.g. weeromstuit een voorwaartsche beweging te scheppen, is al oud. De prentjes uit den ouden tijd, die wij hierbij geven, bewijzen dat ook nog eens. Doch eerst in de jongsten tijd heeft den wetenschap practische resultaten weten te krijgen: Max Valier, de Oostenrijksche vlieger, die bij zijn proeven den dood vond, de Duitsche ingenieur Volkhardt, Sander, Frits von Opel, en professor Herman Oberth zijn de pioniers van deze wetenschap. De laatste wil in de maand Sep- tember de groote raket „afvu ren", die volgens de berekenin gen inderdaad de maan zal kun nen bereiken. Wat dit worden zal, moeten we afwachten. Wel tullen er vooreerst nog geen lief hebbers zijn, dunkt ons, die zich naar de maan willen laten schie ten! Want nog grooter dan de moeilijkheid om er te komen is die om terug te komen! Professor Oberth zegt wel dat zijn projectiel dat hij in den loop dezer maand zal afvuren en dat hiernevens is gereprodu ceerd, door de wetten der zwaar tekracht vanzelf weer op de aar de zal terugkeeren (wat tusschen haakjes nog een heel gevaarlijke geschiedenis kan zijn: een sta len monster dat van de maan op ons neervalt!) maar de waarheid van deze bewering kan alleen door de practijk bewezen wor den! In ieder geval: de groote gebeur tenis in September is het „af vuren" van Obert's projectiel- zelf, en we zullen de berichten moeten afwachten, waar en wan neer dit geschieden zal: de Duit sche bladen meenen dat het af- vuurkanon aan de Oostzeekust, op een plaats ver van alle be bouwde streken zal opgesteld worden! ROODE NEUS De roode kleur van de neus ver raadt een ziekte van de huid op of nabij den neus. In den be ginne geschiedt dat rood worden slechts nu en dan, b.v. na een flinken maaltijd of bij koude. Later wordt die roode kleur meer blijvend en strekt zich dan ge woonlijk verder uit. Bij heviger huidziekte verdikt zich de huid en zet de neus op. In dat sta dium wekt hij gewoonlijk den spotlust op, daar men meestal den z.g. kokkert toeschrijft aan het te veel offeren op de Bachus- altaar. Toch legt de oorsprong van den rooden neus niet in den kelder, maar op het hoofd van den lijder, in de huidziekte die men roos noemt. Bij de meeste lijders, beperkt zich de roos tot Van onzen bijzonderen verslaggever. Parijs, 3 augustus 1891 Na eerst op een driewieler het stoomgebruik te hebben toege past, heeft de Fransche ingenieur Serpollet stoom-rij tuigen doen vervaardigen, die in alle richtin gen Parijs doorkruisten, en waar mede de uitvinder zelfs in de maand Januari van 1889 de reis naar Lyon aflegde. Als gevolg zijner studiën van dit onder werp, is hij ten slotte tot een type geraakt, dat door zijn prac tische bruikbaarheid zeer de aan dacht trekt. Zooals uit ons plaat je blijkt is dit nieuwe stoomrij- tuig smaakvol en ruim ingericht; het buitenwerk is trouwens af komstig uit de werkplaatsen van een der eerste rij tuigfabrieken. Alle gemakken Twee banken, elk met drie zit plaatsen, en een bak boven het voorwiel, voor één persoon, bie den dus aan zeven personen ruimte. Alle gemakken, aan an dere goede rijtuigen aangebracht, zoowel wat betreft veering, be schutting enz. vindt men ook bij dit voertuig. De machineriën, vuurhaard, kolenbakken enz. zijn zooveel mogelijk in den onder achterkant aan het oog onttrok ken. Langs automatische weg wordt het vuur gevoed, de schoorsteen is neergeslagen en een losse schoorsteen, die slechts gedurende eenige minuten bij het aanleggen van het vuur wordt opgezet, vindt in een der holle banken zijn bergplaats. De waterkist is links onder de ach terbank en bergt een voorraad, die voor een traject van 30 kilo meter voldoet; de motor is ter rechterzijde aangebracht. Aan brandstoffen kan voor 60 kilometer-afstand worden mede genomen. Door steil bewoonde plaatsen trekkende, verkiest men tengevolge v an den geringen rook coke. Het geheele gewicht van rijtuig, water- en kolen voorraad is 1250 kilogrammen; daaronder bevin den zich alsdan 70 K.G. steen kolen en 90 K.G. water. De machine werkende met 2 ci linders, ontwikkelt vier paarden krachten en kan gedurende een kort tijdsbestek zelfs zes paar denkrachten overtreffen. Op gelijken weg bedraagt de snelheid 25 kilometer per uur, terwijl bij sterke hellingen met aanmerkelijk kleinere snelheid gereden wordt. Voor het aanleggen en opstoken is 20 minuten benoodigd. Met een handpompje wordt het wa ter in het keteltje gebracht en oogenblikkelijk ontwikkelt zich de stoom en zet het rijtuig in beweging; de verdere voeding geschiedt automatisch. Een han del bestuurt het rijtuig en een kleine handbeweging is voldoen de om den stoom af te sluiten en stil te houden. Door middel van een rem, die met den voet van den bestuurder wordt in werking gezet, kan het stoppen vrij plotseling plaats hebben. Het stoomrijtuig, dat de heer Serpollet, na de afgelegde proe ven, geen moeite had verlof te verkrijgen om met zijn voertuig Parijs te doorkruisen. Alleen werd hem de verplichting opge legd een snelheid van 16 kilo meters in het uur niet te over treffen. Gaston Tissandier, die bovengenoemde bijzonderheden aangaande dit stoomrijtuig me dedeelt, maakte zelfs een tocht mede en was niet weinig ver baasd over de algemeene bruik baarheid dezer nieuwe uitvin ding. het hoofd en verwoest daar de haarwortels, bij anderen strekt ze zich verder uit en tast de neushuid aan. Als zeker mag echter tevens wor den aangenomen dat een ruim gebrek van spiritualiën de ziekte doet toenemen. DE WERKING VAN ALCOHOL OP KARPERS In het aquarium van South-Ken sington deed zich het geval voor dat twee groote karpers, die, om daarheen te worden getranspor teerd, gedurende een uur of vier in een kist op het droge hadden gelegen dood schenen toen men ze daar te water liet. Men kwam op het denkbeeld eenige droppels brandewijn te brengen in den bek van een de zer visschen en onmiddellijk kwam die bij en ging zwemmen. Nog vier uren later was hetzelf de het geval met den tweeden karper. Toen men daarop dezelf de proef nam met andere vis schen bleek het, dat de alcohol op de meesten dezelfde uitwer king had, maar niet op den zalm. De revue des scienes naturelles appliqué oppert naar aanleiding hiervan het denkbeeld om kar pers, die een lang transport moe ten overleven, een stukje brood of een sponsje in den bek te geven, gedrenkt met brandewijn. BESTRATING Om het uitglijden der paarden op de riool en gasdeksels tegen te gaan, worden te Londen proe ven genomen met pennen en repen van lood. Men maakt de deksels in de vorm van een doos, vult die met asphalt, beton of hout, waar tusschen dan pennen of reepen lood vastgeklemd. Of de kosten van aanleg en onder houd evenredig zullen zijn aan de uitkomsten, valt oppervlakkig beoordeeld wel te betwijfelen. De BREMER LLOYD brengt een nieuw stoomschip in de vaart De Sprée, gebouwd op den Stettiner werf. Wel rs de lengte nog 29 meter minder dan ,die van de Engelse Teutonic en Majesty (beiden 170 meter lang) doch men rekent er toch op de weelderig ingerichte boot een vaart van 19 tot 20 mijl te kun nen geven. DE SAMENSTELLINK DER AARDE Sir William Thompson, de groo te Engelsche natuurkundige, ba seert zijn bewering dat dc aarde geen vloeibaar middenste kan hebben doch ook ver onder de aardoppervlakte uit vaste stoffen, door vloeiende aderen door kruist, moet bestaan, op het vol gende zeer alledagsche verschijn sel. Wanneer men wil nagaan of een ei gekookt is of rauw, dan hangt men het op aan een draad en geeft het eene ronddraaiende beweging, die bij het gekookte ei vrij lang duurt en bij het rauwe spoedig ophoudt. Velen onzer namen diezelfde proef door het ei liggende op een bord te laten draaien en kregen daar bij dezelfde uitkomst. Bij het rauwe ei, brengt men slechts de schil in beweging en door wrijving van den vloeibare inhoud op den binnenkant der schil, wordt die beweging be lemmerd en houdt eindelijk op. Daarentegen neemt b.v. bij het harde ei, de heele aan elkaar ge hechte massa in eens de draai ende beweging aan, zodat hierbij alleen de wrijving van de schil op het bord en de tegenstand der lucht de beweging doet ein digen.

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1969 | | pagina 5