1 INTERNATIONAAL INDOOR CONCOURS HIPPIQUE Vervolgverhaal over a The Jolly Music in donke 'T KLEINE KRANTSJE Vischclub Sieske 't Kleine Krantsje beschikt over een fraaie foto van de „Visch club Sieske" dat moet een club van hengelaars uit Leeu warden zijn geweest. Wij hebben de foto aan oudere Leeuwarder laten zien, maar tot onze verba zing is nog niet een van de ge portretteerde heren herkend. Is er onder de lezers iemand, die iets van de Vischclub Sieske weet Er staan zestien heren op de foto en twee „potsenmakers", die voor die visdag misschien wa ren afgehuurd om de heren te vermaken. Twee leden houden een rood-wit-blauwe vlag om hoog; op de witte baan staan de woorden Vischclub en Sieske met in het midden een sijsje, door boomblaadjes omkranst. De voorzitter draagt een kroon op z'n hoofd: verder heeft hij een lint om de hals met een sijs je er aan. Wie waren het precies, wie heeft de Vischclub Sieske gekend? Het moet in het voorjaar van '36 zijn geweest, dat drie Leeuwarder jongens met muziek in het bloed de hoofden bij elkaar staken om een muziekclubje op te richten. Dat waren Jacques Fazzi, Jacques Rutkens en Jean L. Gehasse. De beide Jasques speelden mondorgel en Jean bespeelde een kleine drum. Als The Rythm Boys kreeg het amateurslubje snel een grote populairiteit in de stad en verschei dene feestende sportclubs gunden de jongelui graag een plaatsje op het toneel. Een jammerlijke fout was het, dat de heren zich te veel op de improvisatie toelegden, waardoor er voor muzieklessen weinig aandacht overbleef. Zo werd er een niet te overschrijden grens bereikt, die het trio al vrij snel dwong tot het blazen van de kraaiemars. Toch zouden twee van deze drie jongens, Jacques Fazzi en Jacques Rutkens, zich later als uitstekende krachten ontpoppen in orkestjes, die in de donkere oorlogsjaren in en ook wel buiten onze stad een grote be kendheid kregen: voor The Jolly Music Makers, het Syncope Studio Orkest en het latere Dansorkest van Klaas Posmus zijn ze grote steunpila ren geweest. The Jolly Music Makers werd in de maand van het uitbreken van de tweede wereldoorlog semptember 1940 als een klein bandje opgericht. Aanvankelijk was het ook hier wat modderen tot de energieke Klaas Posmus de leiding kreeg. Er kwam een behoorlijke uitbreiding, er kwa men meer instrumenten en toen The Jolly Music Makers voor de eerste maal (in de achterzaal van De Klan- derij) voor het voetlicht traden was het een orkest, dat er mocht zijn niet alleen kwalitatief, maar ook representatief Dit laatste vooral dank zij het zangeresje Tiny Tolsma, die zich bijzonder verdienstelijk had gemaakt door de heren netjes in 't pak te steken Van deze gelukkige première is de hierbij afgedrukte foto gemaakt en wanneer we de geportretteerden even opsommen weten we meteen, hoe de samenstelling was. Voorste rij van links naar rechts Rein Mollema, alt sax;. Tiny Tolsma, zang; Klaas Pos mus, viool, Fré Faber, altsax; Ichie ten Berge, tenorsax; Jan Gaastra, gi taar; Ype Blanksma, klarinet en Auke van der wal, piano. Achterste rij van links naar rechts Eiso de Vries, viool; Jacques Fazzi, trompet; Andries Koopmans, trompet; Bauke de Vries, drum en Johan Schuil, bas. Hun hoofdkwartier hadden The Jolly Music Makers in de Melksalon van Kimp aan de stille kant van de Nieuwestad bij de Langepiep, de repetities werden in de begintijd gehouden bij de vermaarde Lucas Hannema, die de orkestleden met weinig eerbied voor diens grijzende haren onveranderlijk betitelden als Lucas Poat. Lucas Hannema had z'n domein aan de Voorstreek in een nu afgebroken pand, dat overigens eeu wig leegstond, tussen de winkels van de Coöp en Jamin. De Syncope Studio was de fraaie en officiële naam van Hannema's repeti tielokaal en er zou zelfs nog eens een dag komen, dat de wereld kennis maakte met het Syncope Orkest! Daar repeteerden The Jolly Music Makers dus voor ze verhuisden naar Zalen Schaaf, een vertrouwd werkter rein, want hoe dikwijls zouden ze hier niet voor een goed gevulde zaal met veel succes hebben gespeeld? Aangezien de Engelse naam van het orkest de Duitse bezetters nog altijd als een vloek in de oren klonk, naderde de dag, waarop de band gedwongen werd op een andere naam over te gaan. Op 14 februari 1942 speelden The Jolly Music Makers voor het laatst onder deze naam op een knalavond met de titel „100 pet. Amusement". Aan dit optreden werk te ook zangeres Tiny Tolsma nog mee; korte tijd later werd Tiny door de dood aan het orkest ontrukt. Het was een onbestemde tijd, die volgde. Het ensemble speelde en het speelde niet, het bestond en het bestond niet. Er waren, te hooi en te gras, gebrekkige repetities bij de ouders thuis, er was weinig geestdrift meer, er kwam een geweldige inzin king. Enigszins hersteld kwamen de heren een paar maanden later uit deze de pressie te voorschijn als Het Syncope- pe Dans Orkest, dat dus genoemd was naar de Syncope Studio van Lucas Hannema, maar er ontstond een nieu we teruggang, toen de onvolprezen leader Klaas Posmus meende voor zijn taak te moeten bedanken. Boven dien raakte het ensemble Jaap Rut kens kwijt, die al veel eerder Bauke de Vries als drummer vervangen had; hij werd het slachtoffer van de gedwongen tewerkstelling in Duits land. Jacques Fazzi nam nu het roer in handen en hij was het ook, aan wiens initiatieven de orkestleden een eigen illegaal! maandblad dankten, waarvan er nu, een kwart eeuw na zijn verschijnen, een volle jaargang als een uniek stuk documentatie voor ons ligt. „De Hotstomper" heette dit blad en dat was ook de bijnaam van (wijlen trompettist Andries Koopmans, die z'n kostbare instrument niet bepaald zachtzinnig placht te behandelen. Het eerste nummer van De Hotstomper verscheen in januari 1942 „tot bevor dering van de vriendschap en het muziekamateurisme" en het was een keurig gestencild blad, dat alleen voor de leden was bestemd. De bezetters mochten van het bestaan van deze hoogstmerkwaardige illegale uitgave beslist niets weten en vandaar ook het herhaalde en komisch aan doende verzoek in het blad om niet met „onbevoegden" over de inhoud te praten en om eventuele kopy altijd persoonlijk aan de redacteur te over handigen werd het per post ver stuurd, dan mocht veiligheidshalve ni Oi 'ga: per sé de naam van The niet worden vermeld. Het blad steunde volledig op het enthousiasme van Jacques Faza^er het redactioneel voortreffelijk zorgde en die ook niet schroi verscheidene nationale groothedei P 13 de wereld van de muziek (J Buiterman, Theo Uden Masman, B uci diet Silberman) aan de jas te tre snii voor een interview. Bvo

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1969 | | pagina 8