RITSKO VAN VLIET "éZ 4&U&1 nog Vervolgverhaal over amusement in vroeger jaren GOOCHELKUNSTENAAR (en man van duizend woorden) 15 'T KLEINE KRANTSJE r eigenlijk geen Fries". In 1962 is Ritsko van Vliet in het hotelvak gegaan, waarbij hij als bordenwasser in restaurants aan de Alweer dertig jaar geleden, in 1938, vormden twee Ulonezen uit Leeu warden, Klaas van der Veer van de Ulo aan de Wissesdwinger en Ritsko van Vliet van de Ulo aan de Mar- garetha de Heerstraat, een vrolijk duo, het Duo The Jolly Makers. Dat is voor beide stadgenoten het begin geweest van een artistenloopbaan, waarin later duizenden mensen kon den worden vermaakt - Klaas van der Veer kreeg als musicus een goede naam, Ritsko van Vliet werd een veelgevraagd goochelaar. Jacky Veffer The New Five, Ritsko had intussen z'n hart aan het gooche len verpand, nadat hij bij Nieuwen- huis in de Sacrementstraat z'n eer ste goochelboekje op de kop had ge tikt. Een gelukkig contact met de joodse goochelaar Larette in Amsterdam bracht de jonge Leeuwarder hele maal in vuur en vlam. Larette, die eigenlijk Cornelis Hauer heette, was een Oostenrijker; hij was in de eer ste wereldoorlog in Rusland krijgs gevangene geweest en had daar het goochelen op een formidabele wijze ontwikkeld, om later, in vrijheid, beroepsartist te worden. „In de vooroorlogse jaren" zo her innert Ritsko van Vliet zich, „was hij de meest vingervlugge artist in Europa, die bijvoorbeeld twee spel kaarten tegelijk kon schudden". Op Koninginnedag 1940, toen de Duitsers ons land dus al hadden be zet, gaf Larette in de Harmonie in Leeuwarden een kindervoorstelling. Daar gooide de grote man kaartjes de zaal in en wie zo gelukkig was een kaartje te pakken, kreeg een catalogus. Zo kwam de jonge Ritsko van Vliet, via dat kaartje en via die catalogus aan z'n eerste goocheltoer. Toen duurde het niet lang meer of Van Vliet kreeg van Larette privéles in Larette's eigen goochelstudio, een hele onderneming die voorlopig met strikte geheimhouding gepaard bleef gaan, want als jongen van streng gereformeerde huize hoorde hij dat goochelen te beschouwen als een duivelse zaak. RISO JAVANO Dat alles nam niet weg, dat Ritsko toch nog in ditzelfde jaar '40 als de geheimzinnige- RiStrJ-avano voor het eerst voor het voetlicht kwam. Van Riso Javano werd het (in 1943) Riva- no en daarna - na de oorlog - Riwano. In 1950 leerde Ritsko van Vliet het meisje kennen, dat later z'n vrouw zou worden en met haar bracht hij als Riwano en Sarina een spectacu laire Aziatische show, waarvoor de WOORDENVLOED Ritsko J. van Vliet Riwanow Mitgflied des Mag-isctxen Zirkels v. D. Goldene Ehrennadel Member of the International Brotherhood of Magicians Duitse Autobahnen begon om later o.a. in internationale treinen te serveren. Jarenlang was hij portier in Duitse hotels, nu is hij Chef por tier en Chef de reception in het Rembrandt Hotel in Noordwijk aan Zee, maar z'n bijzonder gezellig in gerichte huis staat (mét complete goochelstudio! nog altijd in Leeu warden. Misschien een tikje rustiger gewor den is Ritsko van Vliet toch nog altijd een zeer levendige figuur, die graag een zee van woorden uitstort over iedereen, die bij hem in de na bijheid komt. Daarbij wordt het dan wel eens moeilijk om de draad van het betoog vast te houden, maar veel aan de weet komt een belang stellende interviewer wel. In die begintijd speelde Klaas op de accordeon en Ritsko zong - gooche len was er toen nog niet bij. Ook hielden de jongelui als twee zwer vers samenspraken. Als een soort mentor fungeerde Jack Ensing, die 's avonds zelf met de kelner Jordan als het Duo Ensing-Jordan op de planken stond, maar overdag kwat- tarepen verkocht in een tentje tegen over Hotel De Bleek. Daar kwamen Klaas en Ritsko dikwijls om met open oren te luisteren naar de wijze raad van deze oudere routinier. Ook zongen de artisten-in-de-dop wel liedjes uit Jack's repertoire. Dit contact tussen Klaas van der Veer en Ritsko van Vliet duurde tot in de oorlogsjaren; toen zijn hun wegen uit elkaar gegaan. Klaas vorm de o.a. met Wessel Posthumus en Dit is een foto van heel lang geleden: Ritsko van Vliet staat als zwerver op de planken. Op de grote foto zien we Ritsko goochelend in actie met een charmante hoogblonde partnerin. Met z'n Indonesische vrouw bracht Ritsko van Vliet in gelukkige jaren als Riwano en Sarina een spectaculaire Aziatische show. Tot besluit graag enkele spetters uit zo'n woordenvloed: „Ik geloof dat de kracht van mijn werk ligt in mijn praten om op de dingen op het juiste moment te zeggen, om de mensen op hun gemak te stellen, zo op de gemoedelijke toer, dat heb ik van de oudjes geleerd, altijd gemoedelijk blijven, in het buitenland doe ik het in drie, vier talen, sta ik in Duits land, dan zeg ik ook eens wat in het Frans, in het Russisch, komt er toe vallig een Russische reactie uit de zaal, dan krijgt hij nog repliek ook, ik ken Russisch, ik leer nóg altijd Russisch en Fries, ik heb drie jaar Fries gestudeerd, ik spreek zo Fries, dat ze me niet verstaan, boekefries, ja ik ben een gekke vent, ik heb wel zes talendiploma's, ik zal je vertellen, ik heb diploma's voor goochelen, voor kelner, ik kan zo een bar be ginnen, zomaar, ik heb een diploma voor godsdienstonderwijzer, ik weet alles van godsdiensten af, alles, alles, dat komt dat andere volken mij trekken, ik woon graag in Leeuwar den, niet omdat de huur in Leeuwar den veel lager is dan in Noordwijk, maar ik heb hier nooit m'n kost kunnen verdienen, daarom ben ik ook zoveel in Duitsland opgetreden, ik heb de Goldene Eheremedaille des Magischen Zirkels von Deutsch- land, wie heeft dat, dat heb ik, kom ik zal nog eens even een fles fris drank uit de kelder halen, ik zit in het hotelvak, maar ik drink nooit, nooit, nooit". kunstzinnige Hendrik Giesing de decors had gemaakt - lappen van 6 x 3 en 6 x 10 meter! Op een donkere decemberdag in '54 viel er plotseling een zware schaduw over het leven van Ritsko van Vliet door het verongelukken van zijn vrouw, die in een sneeuwstorm bij de Westerplantage onder een auto liep - de costuums zijn daarna niet meer uit de koffers geweest. Als goochelaar ging Ritsko van Vliet op z'n eentje door en trok hij o.a. de provincie in met een Fries pro gram, Friese liedjes, Friese conferen- cies. „Maar" zegt hij nu, „al doe ik het nog wel, bij goochelen hoort

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1969 | | pagina 15