Voor de rechter
T KLEINE KRANTSJE
4
DIERENONZEVRIENDENDIERENONZEVRIEND
Lezers klommen in de pen
NUT EN GENOEGEN
Met genoegen heb ik de reactie van
mevr. Wartena-v.d. Meulen gelezen.
Sietinga, hoek Willem Loréstraat-
Straat van Welgelegen was inderdaad
mijn vader en wij hadden een siga
renwinkel, die er geloof ik nog is.
Van de foto herken ik ook nog maar
enkele heren, o.a. ook Sjoerd Ver
hoeve, v.d. Meulen. Maar tussen
deze twee zit de heer Heida, eige
naar van een café op de Grachtswal
(tussen Molenpad en Vliet) waar de
heren een soort sociëteit hadden en
regelmatig bij elkaar kwamen om te
kaarten en te biljarten.
Verder is de vijfde van links op de
onderste rij als ik me goed herinner
de heer Meijer. En als mevr. Wartena
niet gezegd had dat de man met de
hoed op de heer Lammers was, dan
had ik deze voor mijn vader aange
zien.
Bedankt dat U de foto hebt opge-
Zwanenburg
SCHOOL 14
J. Sietinga
Hartelijk dank voor de plaatsing van
de prachtige foto Ulo leerkrachten
in 't Kleine Krantsje no. 109.
Het personeel van School 14, de
school die ik in 1922 verliet. De
foto is een kostbaar bezit voor mij,
een prachtige documentatie voor
mijn jeugdherinneringen. Enkele
oud-leermeesters, die ook al in 1922
aan de school verbonden waren,
komen er op voor:
Mej. De Wijn en de heren Heymans,
Andriesse, Valkema, Postma, Broer-
sma en Westerhuis. Voor zover ik
weet, zijn zij allen reeds overleden.
Ik mis mej. Kooistra, die destijds
Engelse les gaf. (En hoe!Kan
iemand uwer lezers mij iets over
haar levensloop meedelen? Bij voor
baat dank!
Spaarndam S.T. van Dijk
TEMPO VARIÉTÉ
In uw laatstverschenen krant was
o.m. een foto opgenomen van het
in de oorlogsjaren optredende „Tem-
po-Varieté" waarbij een der mede
werkers was aangeduid als „onbe
kende invaller".
Deze persoon was de heer Lolke
Meyer toentertijd en ook nu nog,
werkzaam op het Gew. Arbeids
bureau, alhier. Ikzelf was toen on
dergedoken maar de heer Meyer
bezorgde mij al vrij spoedig een
„valse Ausweizs" zodat ik mijn
plaats in de Mauna Kea's weer kon
innemen.
Door dit soort manipulaties werd
de heer Meyer de grond te heet
onder de voeten waardoor hij op
zijn beurt (najaar 1943) tot aan de
bevrijding moest onderduiken.
Ook na de bevrijding heeft Meyer
als begaafd gitarist/hawaian-gitarist
nogveeljaren een belangrijk aandeel
gehad in de successen van de Ha-
waian-band, welke in 1952 werd
ontbonden. Ere wie ere toekomt.
Leeuwarden
DE STANFRIES
F. Ploegstra
antwoorden, tevens' hoe het verder
met de beide directeuren is vergaan.
De commissarissen waren de heren
J. Koopmans - meelfabriek - en
Feenstra - graanhandelaar - ep de
Grachtswal.
Wassenaar
D.C. Geurts
Door deze veroorloof ik mij Uw
hulp in te roepen om enige vraag
stukken op te lossen, die mij al
geruime tijd bezig houden. Ik ben
80 jaar, Leeuwarder van geboorte,
doorliep de lagere school in de
Arendstuin, daarna de Burgerdag
school in de Bagijnestraat en kwam
toen als jongste bediende op het
bankierskantoor van Gebr. Gratema,
dat na een jaar failliet was. Ik was
daarna een jaar lang bediende öp
het kantoor van de Stoomoliefa-
briek „De Hoop" van J.G. v.d. Meij
en kwam toen op het kantoor van
de Nieuwe Leeuwarder Stoomboot
Mij. op de Willemskade Z.Z. De
naam werd later veranderd in
Scheepvaart-MijHolland-Friesland,
directie Eeltje Postma en M.D. Reijn-
ders. De maatschappij ging zich
daarna associeeren met de Stoom
vaart-Mij. E. en S. en C. St. Martin
Co. en verhuisde naar de Willems
kade N.Z. in het pand van de vorige
bewoner B. Hartelust.
Nu zou ik gaarne willen weten wat
er van die maatschappij is geworden.
Ik ben er ca. negen of tien jaar op
kantoor geweest en had het er wel
naar mijn zin. De boten heetten
I t/m IX, plus een Stad Franeker.
In 1916 ben ik naar Den Haag
verhuisd, verloor alle contact met
de maatschappij. Tijdens mijn
schaarse bezoeken aan mijn geboor
teplaats bemerkte ik dat er geen
enkele boot meer aanwezig was en
er was niemand die mij kon inlich
ten.
Als abonnee op het Kleine Krantsje
zou ik het zeer op prijs stellen als U
in dat blaadje een vraag zoudt willen
stellen of er onder de lezers iemand
is die bovenstaande vraag kan be
De voortzetting van de Scheep
vaart Maatschappij Holland-
Friesland was de Rederij Stan-
fries, die we nu terug kunnen
vinden in de S.B.S., de combina
tie Van der Schuyt, Van der
Boom, Stanfries. Deze S.B.S.
werkt uitsluitend met auto's; de
eens zo vermaarde St&nfriesbo-'
ten zijn een paar jaar geleden
door de Friese ondernemers uit
de vaart genomen. Enkele oude
Stanfriesboten moeten nu nog
dienst doen voor het zeevervoer.
Red. 't KI.Kr.
PLIESJES VAN VROEGER
Met zeer veel belangstelling en
genoegen lezen wij altijd wat u
schrijft in de rubriek De Leeu
warder Politie Rapporteert. Ver
scheidene politiemannen, die u
met name noemt hebben wij
gekend: wij zien ze nog voor ons,
wanneer we bijvoorbeeld lezen,
dat politiedienaar derde klas Pot-
giesser Café Neuf binnenging en
dat de politiedienaren Ras en
Maters iemand opbrachten we
gens openbare ordeverstoring.
Fijne herinneringen aan een fijne
tijd, ondanks alle narigheid, die
er toen toch ook wel was. Gaat
u zo door!
Amsterdam
A. Peters
MEER DAN VERDUBBELD
Y.R. te Leeuwarden zat, zooals hij
trouwens al 13 jaren doet, op Maan
dag 25 November om 12 uur achter
het stuurrad van auto B 14818. Nu
reed hij op den weg van Harlingen,
een tweede klasser derhalve, waarop
een wagen van die afmetingen en
zwaarte een snelheid mag ontwik
kelen van 30 kilometer. Verdachte
echter haalde 65, dus nogal ietwat
meer dan het dubbele.
Verdachte erkent het en wijt het
aan den ongeluksdag, dien hij door
leefde. Hij was in Amsterdam ge
weest, daar was't misère, onderweg
misère en hij wou en hij zou nog
zoo wat op tijd thuis komen en
toen, geplaagd door een autovoet,
welks treiteringen hij omstandig be
schrijft, en die hem tureluurs maak
ten, kreeg het gaspedaal de noodige
stooten en daar ging het weer
Bovendien was de wagen leeg en
mocht per wiel een druk uitoefenen
van 800 kg. Ambtenaar: „Dit is
niet in het geding. Het gaat om de
snelheid".
Eisch f 10.- of 10 dagen.
De kantonrechter, vermoedelijk be
gaan met 's mans autovoet, vonniste
met f 6.- of 6 dagen.
(1936)