ZESTIG JAAR GEI VRAAG VETERANEN VAN ZEVENTIG, TACHTIG WELKE GEBEURTENISSEN IN HUN JEUGD DE MEESTE INDRUK HEBBEN GEMAAKT EN TIEN TEGEN EEN, DAT ZE ZULLEN ANTWOORDEN „DE VLIEGFEESTEN OP DE WILHEL- MINABAAN". DE VLIEGFEESTEN OP DE BAAN - ZESTIG JAAR IS HET NU GELEDEN, DAT ZE GEHOUDEN ZIJN EN ER IS INTUSSEN ZOVEEL VERAN DERD IN DE. LUCHT, DAT ZELFS EEN REIS NAAR DE MAAN ALWEER ALS „IETS GEWOONS" WORDT GEZIEN, MAAR DIE SIMPELE VLUCHTJES VAN MAAR ENKELE MINUTEN IN 1911 HEBBEN OP VELEN EEN ONUITWISBARE INDRUK ACHTERGELATEN. VOOR DE OUDEREN ONDER ONZE LEZERS ZAL HET ARTIKEL OP DEZE PAGINA'S EEN VERHAAL VOL HEERLIJKE HERIN NERINGEN ZIJN, VOOR DE JONGEREN KAN HET VERHAAL TOT NADENKEN STEMMEN: SPECTACULAIRE ONTWIKKELINGEN, ZOALS DIE ZICH VOL TROKKEN IN DE ACHTER ONS LIGGENDE HALVE EEUW, ZOUDEN ZICH OOK NOG WEL EENS KUNNEN VOLTREKKEN IN DE VIJFTIG JAAR, DIE VOOR ONS LIGGEN - WAARHEEN LEIDT ONS DE STORMACHTIGE ONTWIKKELING VAN DE TECHNIEK? t 3~Cleine "S^rantóje Leeót iedereen DE VLUCHT Nu zestig jaar geleden gonsde het al weken door de stad: Leeuwarden krijgt weer een vliegweek, evenals in 1910, maar dan nog grootser. Iedereen interesseerde zich hiervoor en iedereen maakte het tot onder werp van zijn gesprek. Voor elke etalage in de binnenstad vormden afbeeldingen van vliegmachines de blikvangers en op de Voorstreek zag men zelfs stuntelig een vlieg tuigje ronddraaien. Advertenties in kranten en veel schrijverij over de feestelijkheden in de stad hadden er voor gezorgd, dat het publiek er ook „gewillig" voor was geworden. Beschouwingen over vliegfeesten elders en aankondigingen over de Leeuwarder Kermis met als hoofd attracties: Soesman's Lustig Toneel (in de Stadsschouwburg), stoomcar- rousels en Benner's Bioscoop, kon men elke dag weer lezen. Geen wonder, dat het iedereen aansprak, temeer nog omdat er anders weinig te beleven viel in het Leeuwarden van 1911. ALLES OP Z N ZONDAGS Het is woensdag 12 juli. Een staal blauwe hemel en een vriendelijk zonnetje begroeten deze dag de stad. De ontelbare schepen langs de noordelijke en westelijke oever van de singel lijken een gepavoiseer- de vloot met fietsen en nog eens fietsen. Langs de Westersingel staan schier ontelbare kraampjes en tent jes met allerlei etenswaren. Het heeft iets weg van de boekenstalle tjes langs de Seine midden in Parijs. Iedereen is op zijn zondags. De Wilhelminabaan herbergt al vele honderden mensen. Er heerst een geweldige drukte. Jongens en meis jes venten met chocola. Velen laten zich verleiden tot het uitgeven van een dubbeltje of stuiver, want het wachten duurt lang. De kaatspartij is afgelopen en iedereen ziet af en toe onwillekeurig naar de hangar- deuren. Op de hangars wapperen vier vlaggen, ten teken dat er vier aviateurs aan de vliegfeesten zullen deelnemen. FAVORIET VAN HET NOORDEN De Oranjevlag voor Sieb Koning, de stoere Groninger - de favoriet van het noorden, de Nederlandse driekleur voor Jan van Bussel, een Rotterdammer, de Belgische voor Max Olieslagers en de Franse tri color voor Réné Cozic. Vier moe dige aviateurs, over wie ieder met een niet verholen bewondering spreekt. De vlaggen op de Fortunafabriek en op de hangars wapperen echter te stevig in de wind en van vliegen is het eerste uur dan ook geen sprake. De toeschouwers blijven echter op hun plaats. Hun geduld wordt beloond. Om acht uur gaan de deuren van de hangar van Max Olieslagers open. Zijn slanke raono- plain-Blériot taxiet naar buiten. De monteur brengt de propeller in beweging en even later is de eerste machine in de lucht. Iedereen kijkt vol bewondering naar deze enorme prestatie van techniek en durf. Vier minuten blijft Olieslagers in de lucht. De landing geschiedt niet helemaal naar wens, maar tenslotte lukt het hem toch met een zijwaartse ma noeuvre. De naam van de Belg ligt op dit moment op ieders lippen. De Fransman Réné Cozic is de tweede. Hij rijdt zijn Voisin twee dekker voor. „Wat een gevaarte!" gaat het door het publiek. Om twee minuten over halfnegen maakt de Voisin zich los van de grond om drie minuten later weer veilig te landen. De muziek speelt en ieder een juicht en klapt uitbundig bij de behaalde successen. De stemming zit er voor goed in en nu daar de hangar de poorten opent voor Sieb Koning is alles tot een climax gekomen. Iedereen weet im mers te vertellen: „Zijn monteur gaat mee" en inderdaad naast de piloot Koning zit Ladouque, zijn monteur. Dit betekent de eerste passagiersvlucht boven Leeuwarden. MERKBARE SPANNING De spanning is nu merkbaar. Alle ogen zijn gericht op de kleine twee dekker Goupy. Ook de familie van Sieb Koning is getuige van deze vlucht. Zeven minuten lang cirkelt Koning, de moedige noorderling, in de lucht en stijgt maar liefst tot een hoogte van 200 meter. Bij het dalen van de aviateur breekt ineens alle enthousiasme los. Fier klinkt het Wilhelmus op van de baan, terwijl de heer Schoondermark, de voorzitter van het comité Vliegweek Leeuwarden, aviateur Koning naar zijn moeder geleidt. Vrienden han gen hem een krans om. De Rotter-

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1971 | | pagina 6