LEEUWARDENZO WAS HET
STAVEREN ENKHUIZEN
10 UREN VAREN MET DE
VEERBOOT
cte leeuw en lies/na
10
fa- alex copini juwelier 25" isest"
PEPERSTRAAT 11-TEL 26880-LEEUWARDEN «Zilver Omega dealer
technisch installatie bureau
Ieeuwarden - weerd 24 - tel. 35735*
't 3Cleine 3Cranti>je leeót iedereen
centrale verwarming
De Tuinbouwstraat.
OP RECEPSIES OF VEGA-
DERINGEN KANNE JE EEN
SOOD MEENSEN VER
SCHRIKKELIJK OUWEHOE
REN HOREN. DIE HEWWE
BLIEKBAAR NOG NOOIT
HOORD, WAT CICERO SEIT
HET: KORTHEID IS DE BES
TE AANBEVELING VOOR
EEN SPREKER.
WIE'T JONG VAN JAREN IS,
KAN TOCH OUD VAN UREN
WEZE; HET KOMT ER MAR
OP AN, AT JE JE TIED GOED
BESTEED OF VERBEUZELD
HEWWE.
VEUL MEENSEN BEGRIEPE
NIET, DAT LEIDERS VAN
ONDERNIMMINGEN BETER
DENKE, DAN SWETE KAN-
NE.
SONDER EEN SOOD MOEI
TE IS ER ZELDEN WAT
GOEDS BEREIKT.
AT JOU GEWELDIG INGE
NOMEN BINNEMET JE
SELF, SALLE ER NIET VEUL
MEENSEN WEZE, DIE'T IN
GENOMEN BINNE MET JOU.
AT JE BANG BINNE. GAAT
HET GEVAAR NIET OPPE
LOOP, MAR TREK JE HET
JUST AN.
I
AT WE DIT ATOOMTIED-
PERK OVERLEVE WILLE,
MUT DE MENSELIJKE
GEEST STERKER WUDDE
DAN DE ATOOMKRACHT.
Iedereen heeft in z'n leven
natuurlijk wel eens iets heel
bijzonders meegemaakt, waar hij
nog dikwijls aan terug zal
denken - met genoegen of niet.
Zulke herinneringen mogen ge
rust aan de redactie van t
Kleine Krantsje worden meege
deeld; graag zullen wij ze aan de
lezers doorvertellen.
Onze abonnee, de heer A.
Frölich uit Leeuwarden, woonde
in vroeger jaren in Harlingen en
was toen kok op de "Friesland",
de raderboot, die van Staveren
op Enkhuizen voer. Onder
normale omstandigheden duur
de die reis een uur en tien
minuten, maar eenmaal - en de
heer Frölich herinnert het zich
als de dag van gisteren - heeft de
overtocht niet minder dan tien
uren geduurd
Dat was in de winter van 1919,
toen het schip onderweg met
naar boven komend grondijs te
kampen kreeg. "Dat was net
pap" vertelde de heer Frölich
ons, maar er kwamen toch ook
geweldige schotsen voor het
schip, waar de matrozen over
konden lopen.
Door voortdurend achter- en
vooruit te stomen heeft de
Friesland zich letterlijk door de
ijsmassa's moeten heenworstelen
en zo ontstond de enorme
vertraging van bijna negen uur.
Voor de passagiers - de Fries
land kon er honderd tot hon
derdvijftig bergen - was het
natuurlijk geen pretje, die einde
loze zit, maar volgens de heer
Frölich hielden ze zich best en
dat moet dan voor een niet
gering dank zij hem zijn
geweest. "Ja, kiek es" vertelde
hij, "ik must ze an het eten
houwe en zolang ze wat te eten
hadden, hielden ze zich wel
stil
De hele voorraad voedsel aan
boord is toen trouwens opgegaan
en heel veel langer had de reis
dus toch niet moeten duren. Van
de partij meel aan boord bakte
de heer Frölich pannekoeken,
telkens maar weer pannekoeken,
tot het meel op was en ook het
andere voedsel moest worden
verbruikt.
De veerboot de "Bosman", die
op deze zelfde dag uit Enkhui
zen vertrok voor de oversteek
naar Staveren, kwam niet verder
dan het Krabbegat, aldus wist
de heer Frölich zich nog te
herinneren.