LEEUWARDENZO WAS HET STAVEREN ENKHUIZEN 10 UREN VAREN MET DE VEERBOOT cte leeuw en lies/na 10 fa- alex copini juwelier 25" isest" PEPERSTRAAT 11-TEL 26880-LEEUWARDEN «Zilver Omega dealer technisch installatie bureau Ieeuwarden - weerd 24 - tel. 35735* 't 3Cleine 3Cranti>je leeót iedereen centrale verwarming De Tuinbouwstraat. OP RECEPSIES OF VEGA- DERINGEN KANNE JE EEN SOOD MEENSEN VER SCHRIKKELIJK OUWEHOE REN HOREN. DIE HEWWE BLIEKBAAR NOG NOOIT HOORD, WAT CICERO SEIT HET: KORTHEID IS DE BES TE AANBEVELING VOOR EEN SPREKER. WIE'T JONG VAN JAREN IS, KAN TOCH OUD VAN UREN WEZE; HET KOMT ER MAR OP AN, AT JE JE TIED GOED BESTEED OF VERBEUZELD HEWWE. VEUL MEENSEN BEGRIEPE NIET, DAT LEIDERS VAN ONDERNIMMINGEN BETER DENKE, DAN SWETE KAN- NE. SONDER EEN SOOD MOEI TE IS ER ZELDEN WAT GOEDS BEREIKT. AT JOU GEWELDIG INGE NOMEN BINNEMET JE SELF, SALLE ER NIET VEUL MEENSEN WEZE, DIE'T IN GENOMEN BINNE MET JOU. AT JE BANG BINNE. GAAT HET GEVAAR NIET OPPE LOOP, MAR TREK JE HET JUST AN. I AT WE DIT ATOOMTIED- PERK OVERLEVE WILLE, MUT DE MENSELIJKE GEEST STERKER WUDDE DAN DE ATOOMKRACHT. Iedereen heeft in z'n leven natuurlijk wel eens iets heel bijzonders meegemaakt, waar hij nog dikwijls aan terug zal denken - met genoegen of niet. Zulke herinneringen mogen ge rust aan de redactie van t Kleine Krantsje worden meege deeld; graag zullen wij ze aan de lezers doorvertellen. Onze abonnee, de heer A. Frölich uit Leeuwarden, woonde in vroeger jaren in Harlingen en was toen kok op de "Friesland", de raderboot, die van Staveren op Enkhuizen voer. Onder normale omstandigheden duur de die reis een uur en tien minuten, maar eenmaal - en de heer Frölich herinnert het zich als de dag van gisteren - heeft de overtocht niet minder dan tien uren geduurd Dat was in de winter van 1919, toen het schip onderweg met naar boven komend grondijs te kampen kreeg. "Dat was net pap" vertelde de heer Frölich ons, maar er kwamen toch ook geweldige schotsen voor het schip, waar de matrozen over konden lopen. Door voortdurend achter- en vooruit te stomen heeft de Friesland zich letterlijk door de ijsmassa's moeten heenworstelen en zo ontstond de enorme vertraging van bijna negen uur. Voor de passagiers - de Fries land kon er honderd tot hon derdvijftig bergen - was het natuurlijk geen pretje, die einde loze zit, maar volgens de heer Frölich hielden ze zich best en dat moet dan voor een niet gering dank zij hem zijn geweest. "Ja, kiek es" vertelde hij, "ik must ze an het eten houwe en zolang ze wat te eten hadden, hielden ze zich wel stil De hele voorraad voedsel aan boord is toen trouwens opgegaan en heel veel langer had de reis dus toch niet moeten duren. Van de partij meel aan boord bakte de heer Frölich pannekoeken, telkens maar weer pannekoeken, tot het meel op was en ook het andere voedsel moest worden verbruikt. De veerboot de "Bosman", die op deze zelfde dag uit Enkhui zen vertrok voor de oversteek naar Staveren, kwam niet verder dan het Krabbegat, aldus wist de heer Frölich zich nog te herinneren.

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1975 | | pagina 10