IN MEMORIAM
H. VAN KEULEN
M
DE OUDE
ST. JACOBSSTRAAT KRANTSJE
UITSTAPJES
IN VROEGER DAGEN
LEEST
IEDEREEN
BEKENDE MIDDENSTANDER
UIT BINNENSTAD
f ^^Cleine ^ICrantóje leeót iedereen
rr ifj pjwp
De oude Willemskade met links zhi Stanfriesboten en rechts een paar van de vele, vele vrachtbootjes, die
toen vanuit het platteland naar Leeuwarden kwamen.
Aan het Groot Schavemek lag het Bolswarder bootje en, daar
achter de boot van Sneek.
Dc treinreis Enkhuizen - Am
sterdam was, wanneer althans de
bollenvelden in bloei stonden,
buitengewoon mooi. Amsterdam
was in die jaren gezellig druk.
Voor het paleis "op de Dam"
stond toen nog het standbeeld
van "Naatje". Imposant is de
aanblik van het paleis, waarvan
Vondel dichtte:
Het Koninklijk Paleis, des We
relds Achtste Wonder van zoveel
steens omhoog en zoveel houts
van onder
Wie vanuit Leeuwarden zo goed
koop mogelijk naar Amsterdam
wou reizen' koos één van de
Stanfriesboten, die aan de Wil
lemskade lagen. De overtocht
kostte maar één gulden. Je had
dan aan boord wel niet het
comfort, dat er op de veerboot
Staveren - Enkhuizen was, maar
een kleine hut stond je toch ten
dienste. De reis ging via Harlin-
gen en 7.0 over de Wadden en
Zuiderzee naar Amsterdam. De
ligplaats was in het IJ achter het
Centraal Station.
Op tal van vrachtboten, in de
binnenstad, kon je - trouwens
goedkoop meereizen. Zo had je
bijvoorbeeld de "Hunze-boot",
die je naar Rotterdam kon bren
gen. Die lag ook aan de Wil
lemskade tegenover de Stant'ries.
Verder was er het bootje naar
Sneek en de boot de "Klunkof"
aan de Kaai naar Groningen,
het Dokkumer bootsje, aan de
Ee-kant en niet te vergeten het
Bolswarder bootsje op het Scha-
vernek tegenover hotel "Weide-
ma". Omdat Bolsward niet aan
de spoorlijn ligt, werd hiervan
veel gebruikgemaakt. Bekend
heid verwierd de Bolswarder
vaart 0111 haar negen en negentig
bochten
De boven omschreven reisjes
zullen zeer zeker bij heel wat
"Kleine Krantsje-lezers" herin
neringen oproepen
je een gebeurtenis van belang.
Weken van tevoren werd hier bij
het naar school gaan over
gesproken. Men maakte uitstap
jes naar "Beetsterzwaag", naar
Oranjewoud en ook wel "Gaas-
terland". Was Oranjewoud aan
de beurt, dan ging het met de
trein naar Heerenveen. Vanaf
het station lopende naar Oude-
schoot. zo het bos in en dan naar
het ontspanningscentrum.
"Ijaarda". Met meegenomen
boterhammen versterkten wij
ons hier. waarna nog een
"ktigellleske met rietje" ons ten
deel viel.
Ook de Sint Jacobsstraat zal met de komende Braderie bijzonder in
de belangstelling staan. Dit is een foto van de straat, zoals die
vroeger was. Uit het uithangbord rechts blijkt, dat slager Zwart hier
nog zat, toen de plaat werd gemaakt. Links, ook toen al aanwezig
Poelier de Jong en Hermans, de speelgoedzaak.
ging blijft nu wel achterwege.
Handige jongens met wat ge
reedschap zouden wellicht hun
nieuwsgierigheid niet kunnen
bedwingen 0111 eens een kijkje te
nemen in zo'n tijdelijk verlaten
woning, waar zeker wel iets te
vinden was.
Voor ons. met de kinderschoe
nen nog aan. was een schoolreis-
DOOR
J.C. VAN DAM.
Gingen in vroeger jaren de
welgestelden in de stad voor een
paar weken op reis. dan gaven ze
dit duidelijk te kennen door
bordje vóór de ramen te plaatsen
met: "Uit de stad" of. wat
deftiger, "Verblijf in het buiten
land". Een dergelijke aan kond i-
WAT EEN DAG
Och mensen, wat een dag
Dan werd er gezamelijk gezon
gen. Geen psalm "Kustekoek"
maar: "Hoe heerlijk is het in het
woud, in dat heerlijke groene
«oud. daar hebben de vogels
hun nestjes gebouwd Het was
voor ons de dag van 't jaar
Voor wie familie had in Amster
dam was deze grote plaats, voor
een paar dagen, wel het meest in
trek. Je ging dan veel met de
Hollandse Spoor, de H.Y.S.M.,
Hollandsche Y/eren Spoorweg
Maatschappij. Deze nam de
kortste route: Staveren - Enkhui
zen. Een grote stoomlocomotief,
waar achter de steenkoolwagen,
bracht de trein naar Staveren.
Van daar ging je met de boot
over naar Enkhuizen. In deze
vernauwing van de toenmalige
Zuiderzee kon het bij ruw weer
nog wel eens raar te keer gaan.
Was dat zo, dan werden veel
mensen onpasselijk. Haastig
werden dan de kleine geëmail
leerde spuwpotjes rondgedeeld
waarin ze konden deponeren,
wat ze kwijt wilden.
WAK MAR DOOD
Dat was dan "de tol betalen aan
de zeegod "Neptunus"
Sommigen, die erg zeeziek
waren, wilden dan wel eens de
ondankbare wens uiten van
"och. was ik maar dood
Zogauw Enkhuizen in het zicht
kwam knapten de zeezieken
weer op en hoopten dat dood
gaan nog wat te mogen uitstel
len.
Op de leeftijd van drie en
tachtig jaar is deze maand in
onze stad overleden de heer
Henderikus van Keulen, een
echte "ouwe Leeuwarder" en een
zeer bekende persoonlijkheid in
de oude binnenstad.
De heer van Keulen heeft
precies een halve eeuw een zaak
in naaimachines gehad in de
Sint Jacobsstraat bij het Aucke-
mastraatje. Ook heeft hij zeer
succesvol in rijwielen gehandeld,
terwijl hij een van de eersten in
Leeuwarden was. die met de
handel in radio's begon, toen dit
nieuwe medium in opkomst
kwam.
Het afscheid-nemen van zijn
zaak in de Sint Jacobsstraat
betekende niet een afscheid van
de hem zo geliefde binnenstad:
met zijn vrouw bleef hij wonen
in het hart van de stad en wel op
een bovenhuis aan de Groente
markt.
Het vorige jaar heeft de heer van
Keulen speciaal voor de lezers
van 't Kleine Krantsje zijn
herinneringen aan de vroegere
bewoners van de binnenstad op
papier gezet: zijn uitgebreide
verhaal over de gezellige Sint
Jacobsstraat van weleer lokte
toen heel wat reacties uit.
Kort voor deze altijd actieve
stadgenoot door ziekte tot niets
doen werd gedoemd stuurde hij
ons een tweede verhaal met
herinneringen: dit artikel had
den we nog niet kunnen plaatsen
toen het bericht van zijn overlij
den kwam.
Met de heer van Keulen is een
van de oudste oud-middenstan
ders uit onze stad heengegaan -
veel stadgenoten zullen prettige
herinneringen aan hem bewaren.
De heer van Keulen, in '69 door
1 Kleine Krantsje op de vrijdag
markt gefotografeerd.