IN MEMORIAM H. VAN KEULEN M DE OUDE ST. JACOBSSTRAAT KRANTSJE UITSTAPJES IN VROEGER DAGEN LEEST IEDEREEN BEKENDE MIDDENSTANDER UIT BINNENSTAD f ^^Cleine ^ICrantóje leeót iedereen rr ifj pjwp De oude Willemskade met links zhi Stanfriesboten en rechts een paar van de vele, vele vrachtbootjes, die toen vanuit het platteland naar Leeuwarden kwamen. Aan het Groot Schavemek lag het Bolswarder bootje en, daar achter de boot van Sneek. Dc treinreis Enkhuizen - Am sterdam was, wanneer althans de bollenvelden in bloei stonden, buitengewoon mooi. Amsterdam was in die jaren gezellig druk. Voor het paleis "op de Dam" stond toen nog het standbeeld van "Naatje". Imposant is de aanblik van het paleis, waarvan Vondel dichtte: Het Koninklijk Paleis, des We relds Achtste Wonder van zoveel steens omhoog en zoveel houts van onder Wie vanuit Leeuwarden zo goed koop mogelijk naar Amsterdam wou reizen' koos één van de Stanfriesboten, die aan de Wil lemskade lagen. De overtocht kostte maar één gulden. Je had dan aan boord wel niet het comfort, dat er op de veerboot Staveren - Enkhuizen was, maar een kleine hut stond je toch ten dienste. De reis ging via Harlin- gen en 7.0 over de Wadden en Zuiderzee naar Amsterdam. De ligplaats was in het IJ achter het Centraal Station. Op tal van vrachtboten, in de binnenstad, kon je - trouwens goedkoop meereizen. Zo had je bijvoorbeeld de "Hunze-boot", die je naar Rotterdam kon bren gen. Die lag ook aan de Wil lemskade tegenover de Stant'ries. Verder was er het bootje naar Sneek en de boot de "Klunkof" aan de Kaai naar Groningen, het Dokkumer bootsje, aan de Ee-kant en niet te vergeten het Bolswarder bootsje op het Scha- vernek tegenover hotel "Weide- ma". Omdat Bolsward niet aan de spoorlijn ligt, werd hiervan veel gebruikgemaakt. Bekend heid verwierd de Bolswarder vaart 0111 haar negen en negentig bochten De boven omschreven reisjes zullen zeer zeker bij heel wat "Kleine Krantsje-lezers" herin neringen oproepen je een gebeurtenis van belang. Weken van tevoren werd hier bij het naar school gaan over gesproken. Men maakte uitstap jes naar "Beetsterzwaag", naar Oranjewoud en ook wel "Gaas- terland". Was Oranjewoud aan de beurt, dan ging het met de trein naar Heerenveen. Vanaf het station lopende naar Oude- schoot. zo het bos in en dan naar het ontspanningscentrum. "Ijaarda". Met meegenomen boterhammen versterkten wij ons hier. waarna nog een "ktigellleske met rietje" ons ten deel viel. Ook de Sint Jacobsstraat zal met de komende Braderie bijzonder in de belangstelling staan. Dit is een foto van de straat, zoals die vroeger was. Uit het uithangbord rechts blijkt, dat slager Zwart hier nog zat, toen de plaat werd gemaakt. Links, ook toen al aanwezig Poelier de Jong en Hermans, de speelgoedzaak. ging blijft nu wel achterwege. Handige jongens met wat ge reedschap zouden wellicht hun nieuwsgierigheid niet kunnen bedwingen 0111 eens een kijkje te nemen in zo'n tijdelijk verlaten woning, waar zeker wel iets te vinden was. Voor ons. met de kinderschoe nen nog aan. was een schoolreis- DOOR J.C. VAN DAM. Gingen in vroeger jaren de welgestelden in de stad voor een paar weken op reis. dan gaven ze dit duidelijk te kennen door bordje vóór de ramen te plaatsen met: "Uit de stad" of. wat deftiger, "Verblijf in het buiten land". Een dergelijke aan kond i- WAT EEN DAG Och mensen, wat een dag Dan werd er gezamelijk gezon gen. Geen psalm "Kustekoek" maar: "Hoe heerlijk is het in het woud, in dat heerlijke groene «oud. daar hebben de vogels hun nestjes gebouwd Het was voor ons de dag van 't jaar Voor wie familie had in Amster dam was deze grote plaats, voor een paar dagen, wel het meest in trek. Je ging dan veel met de Hollandse Spoor, de H.Y.S.M., Hollandsche Y/eren Spoorweg Maatschappij. Deze nam de kortste route: Staveren - Enkhui zen. Een grote stoomlocomotief, waar achter de steenkoolwagen, bracht de trein naar Staveren. Van daar ging je met de boot over naar Enkhuizen. In deze vernauwing van de toenmalige Zuiderzee kon het bij ruw weer nog wel eens raar te keer gaan. Was dat zo, dan werden veel mensen onpasselijk. Haastig werden dan de kleine geëmail leerde spuwpotjes rondgedeeld waarin ze konden deponeren, wat ze kwijt wilden. WAK MAR DOOD Dat was dan "de tol betalen aan de zeegod "Neptunus" Sommigen, die erg zeeziek waren, wilden dan wel eens de ondankbare wens uiten van "och. was ik maar dood Zogauw Enkhuizen in het zicht kwam knapten de zeezieken weer op en hoopten dat dood gaan nog wat te mogen uitstel len. Op de leeftijd van drie en tachtig jaar is deze maand in onze stad overleden de heer Henderikus van Keulen, een echte "ouwe Leeuwarder" en een zeer bekende persoonlijkheid in de oude binnenstad. De heer van Keulen heeft precies een halve eeuw een zaak in naaimachines gehad in de Sint Jacobsstraat bij het Aucke- mastraatje. Ook heeft hij zeer succesvol in rijwielen gehandeld, terwijl hij een van de eersten in Leeuwarden was. die met de handel in radio's begon, toen dit nieuwe medium in opkomst kwam. Het afscheid-nemen van zijn zaak in de Sint Jacobsstraat betekende niet een afscheid van de hem zo geliefde binnenstad: met zijn vrouw bleef hij wonen in het hart van de stad en wel op een bovenhuis aan de Groente markt. Het vorige jaar heeft de heer van Keulen speciaal voor de lezers van 't Kleine Krantsje zijn herinneringen aan de vroegere bewoners van de binnenstad op papier gezet: zijn uitgebreide verhaal over de gezellige Sint Jacobsstraat van weleer lokte toen heel wat reacties uit. Kort voor deze altijd actieve stadgenoot door ziekte tot niets doen werd gedoemd stuurde hij ons een tweede verhaal met herinneringen: dit artikel had den we nog niet kunnen plaatsen toen het bericht van zijn overlij den kwam. Met de heer van Keulen is een van de oudste oud-middenstan ders uit onze stad heengegaan - veel stadgenoten zullen prettige herinneringen aan hem bewaren. De heer van Keulen, in '69 door 1 Kleine Krantsje op de vrijdag markt gefotografeerd.

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1975 | | pagina 7