ONVERGETELIJKE TOCHTEN MET DE BOOT EN DE FIETS 5 't 3£(eine 3^.rantóje leeót iedereen Onze abonnee, de heer G.T. van Kampen uit Leeuwarden, ver volgt zijn herinneringen aan vroeger jaren. Nu nog iets over 1917, ik was toen 12 jaar en had 's woendags middags vrij van school. Groot vader van Kampen was kapitein op de sleepboot G.L. Nautilus 13 ton. Dat G.L. is Gemeente Leeuwarden. Grootvader was toen in gemeen tedienst, wat daaraan vooraf is gegaan, komt misschien later nog eens, door familieonderzoek en genealogie heb ik hier en daar nog al eens iets uit het verleden gespeurd, maar daar gaat het nu niet over. NIEUWE BRUG Wat was er aan de hand Er werd een nieuwe hoge betonnen potmargebrug gebouwd, het ou de draaibruggetje verdween, dus de Potmarge werd vanuit de stad afgesloten. Het asland was van de stadskant dus niet meer bereikbaar voor de tonnenvloot. Een aantal pramen werd door de stadsgrachten geboomd en de privaattonnen werden door de "tonnemannen" verwisseld. De lege uit de pramen gebracht en de volle er weer in. 's Middags verzamelden dan die pramen zich in de gracht aan de Nieuweweg voor de nu aanwezi ge Amrobank, toen nog de leeszaal. Grootvader lag daar met zijn sleepboot, de pramen kwamen daar in een rij achteraan. De machinist was beneden in de machinekamer, grootvader met zijn grote witte baard en kapiteinspet op in de stuurhut. HELE SLEEP. Ik ging dan nog al eens mee bij mooi weer. We voeren dan met de hele sleep pramen door hetkanaal naar de Spoorbrug, dan de Tijnje in en rechtsaf de Potmarge in. Dat was in het voorjaar prachtig, die bochtige vaart met de bloeiende boom gaarden, langs Huizum met de Villa "Vaartzicht" langs de toenmalige gasfabriek en langs de Lyempf naar het asland. Ik ging dan van boord over het terrein en stond dan vooraan in de Schrans en was zo weer thuis. In de vakantie maakte ik nog andere tochten mee n.l. in die tijd toen aan het Schapedijkje het nieuwe kerkhof werd aange legd. De weilanden daar moes ten worden opgehoogd met zand. Dat zand werd afgegraven bij Opeinde (Sm.). PRACHTIGE TOCHT. Grootvader moést met een aantal lege pramen daar naar toe. Ik mee, in de zomer een prachtige tocht. We voeren toen nog door het Woudmansdiep vanaf Froskepolle want het van Harinxmakanaal was er nog niet. Dan het Langdeel langs Altenburg en Rustenburg. War- stiens, door Wartena, langs Eer- newoude en de Hooidammen, de Het oude draaibruggetje van de Potmarge, dat door een hogere betonbrug vervangen werd. Wijde Ee langs, door de Oude gaster zanden het Opeinder kanaal in waar bij de brug de zandgraverij was. De lage pra men werden afgehaakt, de volle weer achter de boot aan en na wat gegeten te hebben weer dezelfde weg terug. De pramen werden dan naar de bocht in de Harlingersingel gebracht, waar het zand in kipkarretjes werd geladen en langs rails met een puffend motortje naar de plaats van bestemming werd gereden. Verschillende malen maakte ik die tocht mee. In datzelfde jaar was het fietsen leren op het Zaailand, een gewone herenfiets, doortrapper, geen kettingkast of jasbescher- mer, eerst even hulp, maar toen al gauw alleen, opstappen was moeilijk, fiets tegen boom, er op klimmen en dan maar weer starten. Loopped of autopeds en kleine fietsjes waren er toen nog niet, zodat het evenwichtsgevoel ineens ontwikkeld moest wor den. Maar een jaar later was het geen kunst meer, want wat was het geval: een aantal jongens besloot een club op te richten, het werd serieus toen enkele «•«Sr TV,:; - y Dit is de sleepboot GX. Nautilus van kapitein Garmt van Kampen, omstreeks 1919 gefotografeerd, toen de Chr. Knapenvereniging er een tochtje mee maakte. De kapitein zelf, met markante witte baard, staat op de boot, samen met z'n kleinzoon en naamgenoot, de schrijver van deze herinneringen. Achter de groep Tiemen van Kampen en Wopke ledema, leiders van de vereniging, geassisteerd door Marijke Goedemoed, schoonzuster van Tiemen van Kampen en mevrouw ledema. Verder op deze foto oa. Ale Huisman, Jelle Wielsma, Wobbe Oost, Hendrik Akse, Aijen Hoos, Hijlke Plantinga, Johan Huisman, Tjitse Brouwer en Fokke Knevelman. De beide meisjes zijn Maaike en Trijntje^ van Kampen. ouderen er zich mee bemoeiden. Plannen voor een fietstocht van een week door Friesland kregen vaste vorm. In Wolvega, waar de vader van twee jongens een exportslagerij had zouden we kunnen eten en in Oldeholtpade was een boerde rij ook van een familielid en daar konden we in de schuur op het hooi slapen. Het was de 15e juli 1918 toen we uit Leeuwar den vertrokken. Op een paar na weet ik nog alle namen van die jongens. Het waren Kees en Sietse van der Laan, Meine Weima, Hermanus Hasker, Piet en Hans Galema.x Johannes Boonstra, Anne Wiersma, Dirk v.d. Schaaf, Ferdinand Tuininga, Jan Reitsma en ik, nog twee jongens waarvan ik de naam niet meer herinner. De eerste dag onder leiding van slager Weima ging dan over Oranjewoud naar Wolvega. BD TJAARDA In Oranjewoud bij Tjaarda aan, daar is een foto gemaakt, die nog in mijn bezit is. Onder leiding van de heer Tjaarda werd een spelletje gedaan. Ik won de prijs, het was een boekje door hem zelf geschreven met als titel: "Van Friesland naar Athene". De volgende dagen kwamen per trein andere leiders uit Leeuwarden en maakten we prachtige tochten door Zuid- Friesland, o.a. naar Appelscha, Lemmer, Steenwijk en Frede- riksoord, St. Nicolaasga, Joure. De terugweg naar Leeuwarden ging over Gorredijk en Drach ten. In het lokaal achter de Kruisstraatschool aan de Druif streek werden we opgewacht door ouders en bekenden. NAAR DE VOORSTREEK. Het was in mei 1918, dus een paar maanden voor deze tocht dat we weer verhuisden en wel naar de Voorstreek, toen nr. 235, later veranderd in nr. 37. In dat huis was voorheen een zaak van de "Velo" Wasmachines. Toen we daar kwamen waren er nog bewoners boven en wel de (Vervolg op pagina 8).

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1975 | | pagina 5