FIETSERS MOESTEN VOORTAAN HUN HAND UITSTEKEN 5 Wat vonden we dat vreemd Door G. T. v. Kampen t ~^teine (ccc>t iedereen toen kwamen er politie's op straat om het verkeer te regelen Dit is het achtste en laatste deel van een vervolgverhaal van onze abonnee, de heer G.T. van Kampen, over het oude Leeuw arden van zhi jeugd, zo'n vijftig, zestig jaar geleden. Lezers van t Kleine Krantsje, die naar aanlei ding van deze artikelen met de schrijver contact willen zoeken kunnen dat doen via onze krant of door zich rechtstreeks te wenden tot de heer van Kampen, Hooidollen 348 te Leeuwarden, telefoon 62245. Het verkeer werd in de loop der jaren steeds drukker en de Voorstreek was maar smal. Veel goederen stonden vooral vrijdags nog langs de wal, voor ons lag de motorboot van Gebr. Ferwerda van Stiens en dan even verder Kindermans van Oenkerk. Vrij dags was een gezellige dag, 's morgens vroeg haalde ik bij de karverhuurder Hettema in het Nieuwstraatje een kar en dan met de loopjongen de pakken bij diverse vervoerders brengen, o.a. op de Voorstreek, de Jager van Wijns bij de gasfabriek Feenstra van Huisternoord - Eebuurt: Iedema van Wanswerd, Weaze de boot van Witmarsum, bij de Waag het oude trekschip van Kingma van Birdaard - v.d. Wal van Hylaard. In de grachten om de stad "de Kluinkof' bij het Vliet verder de Johan van der Kornput van Steenwijk, de boten van Rottevalle op de Grachtswal en Boekema van Wartena, Bok van Tijnje op Emmakade. Willemskade vol met Stanfries- boten en verder Echtenerburg - Sloten en Balk één en al beweging en vertier. Langs de Willemskade het uit en inladen van vee. 12 uur vertrok alles en waren de bruggen steeds open voor de druk bellende stoom- en motor boten. Lange rijen wachtenden, totdat eindelijk de brug was vastge draaid en de kettingen die er toen nog waren, werden losge haakt, waar dan blaffende hon den achteraan renden. ONVERBIDDELIJK. Maar, oh wee, als men die kettingen te vroeg losgooide, dan was de brugwachter onverbidde lijk en werden de haastigen beslist terug gestuurd. 's Middags met de kar naar de Vrouwenpoort, voor de tegen woordige "Plantage" was een pleintje (de wegen waren maar smal) waar heel wat wagens konden staan, de paarden wer den gestald in de Torenstraat, ook waren er nog enkele hondekarren. Wat was daar een drukte, als vliegen op de stroop, zo kwamen ze om de kar, van Kampen is er ook wat voor mij bij, was dan vaak de roep. Vele bekende namen schieten je dan weer te binnen. Joostema en van Wijn gaarden van Minnertsga. Bruinsma - Vrouwbuurt, Daan en Bonnema van Marssum, Wesseling van St. Jacob, Runia en Boomsma van Berlikum, Bij de Ley van Stiens, Wijnia van Dronrijp, Gercama van Warga en ga zo maar door. Dan direct weer terug naar de zaak en inladen voor de Hoeksterpoort, onder zware bomen stonden de wagens daar langs de gracht, waar nu de Arendsbrug is, ook daar nog enkele namen: v.d. Heide van Oenkerk, v.d. Kooi van Oudkerk, Visser van Harde- garijp, Klompstra van Bergum, v.d. Meulen van Buitenpost en nog veel meer. De eerste vrachtauto's versche nen, fa. Vlessing groentendroge- rij en de auto's van "Fortuna" met hun ijzeren wielbanden en ook al gauw van de papierwa- renfabriek Landstra Deibel. Het werd te druk in de binnen stad, de eerste verkeersagenten verschenen op houten bordesjes stonden ze met hun armen te zwaaien, o.a. bij de Wortelhaven, kruispunt Wirdumerdijk - St. Jacobstraat en over de Wirdu- merpoortsburg bij de Klanderij. Fietsers moesten bij richting ver- andeiing hand uit steken, wat vonden we dat toen vreemd. TOPDAG. Zo was de vrijdag steeds een top dag. Overigens viel het nog wel mee, busverkeer was er practisch nog niet. De tramwegen door kruisten Friesland nog in alle richtingen. Nog een herinnering aan de Voorstreek: soms kwam er een man langs met een bel en luid roepend kondigde hij aan: "Op de Tuinen ligt de boot met schol." 's Zaterdagsavonds, druk in de stad, alle winkels open, muziek op de Lange Pijp, trok veel publiek, zwaluwen gierden dan over die gezellige drukte, voor de sociëteit mocht niemand staan, tussen de muzieknummers, dan mocht je er langs lopen. Dan is er een tijd geweest dat het mili taire muziekcorps woensdagsa vonds speelde op het Wagen plein, waar nu de Mercuriusfon- tein staat. Ook dat trok veel belangstelling. Dit muziekcorps trok ook vaak woensdagsmor gens door de stad en speelde dan bekende marsen. De dagen tegen St. Nicolaas, waren daar erg gezellig, vooral omgeving van Sacramentstraat, Breedstraat, Bij de Put en Slotmakersstraat. Overal werd met luid bellen aangekondigd:" Sjoelen, sjoelen". Er werd druk gebruik van gemaakt en menig taart en eendvogel werd mee naar huis genomen. In 1919 beleefden we de Spaanse Griep-epidemie, die veel slacht offers maakte. De begrafenison dernemers konden hun werk niet af. Dagelijks trokken die rouwstoeten, toen allemaal nog met paard en wagen door de straten. Voorop de lange figuur van de heer van Dijk, de heer Feddes en ook de heer P. Biesma Sr. met zijn puntige steek. Ik meen nu aan het einde van mijn relaas te zijn gekomen, maar telkens duiken weer nieuwe herinneringen op. Als we zo door de stad gingen naar het station langs de Stationsweg waar toen nog grote bomen stonden, dan zat daar tegen één van die bomen een oud vrouwtje met lucifers, die ze aan voorbijgan gers te koop aanbood. HET KLOKJE. De markt, die nu op het Wilhelminaplein is, was vroeger langs de Nieuwestad en op de Lange pijp. Op het Waagplein verkoop van bloemen en zaden, daar stond ook scharenslijper Jansen. Het bekende klokje, bij de Waag een telefoonpaal, in de Waag een tijd lang sproeibaden, waar ook druk gebruik van werd gemaakt. Verder nog het bekende groene hokje, met een waarschuwing op een emaille bordje: Verzoeke voor het verlaten van deze plaats, de kleding in orde te brengen 1 Leeuwarders zijn nette mensen. Tot slot nog één verhaal: 't Was winter, de grachten vroren dicht, De grachten lagen vol schepen;-de Stdnfriesboten waren de bekendste van allemaal. (vervolg op pagina 12)

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1975 | | pagina 5