GROOT AVONTUUR VOOR JO HERINNERINGEN VAN EEN ALD-UOUWERTER t Z^leitie ^iCranteje (eeot iedereen 11 er mij. dat ik. toen ik uil de narcose weer bijkwam, op een /.aaltje lag met een zekere Slot', die ook geopereerd was. Mis schien leest hij dit en zal zich misschien dat kleine jongentje herinneren, die in 1925 (juli) met hem in dat /.aaltje lag Ik herinner mij ook nog de hoofd zuster, ene zuster Godfried, een jodinnetje, klein en vriendelijk, maar ook weer niet gemakke lijk Ook een zuster Dam. waar ik het bijzonder goed mee kon vinden. Ook zij moet. als zij nog leeft, nu wel dik in de 70 zijn reed wel eens langs Achter de Hoven en dan langs het smallere gedeelte "het Pel". Op een goeie dag raakte hij met auto en al van dat weggetje af de sloot in, waarin gelufckig niet veel water stond. Dat was in die tijd wel even een gebeurtenis en het trok dan ook veel belangstellenden, waaronder ook ik. Natuurlijk moesten we zien hoe de auto uit zijn benarde positie zou worden bevrijd. De school was inmiddels al ingegaan en prompt kwam ik dus te laat. Ik zal mijn straf wel piet hebben misgelopen. BRAND Nog een gebeurtenis uit die tijd, die veel mensen trok. In de Huizumerstraat, helemaal aan het einde voorbij de ingang van de tuin van Vossenberg, stond een huis, dat geheel van hout was opgetrokken. Daar woonde een lange postbode, Botinga. Op een avond werd er geroepen: "Brand" en het bleek dat houten huis te zijn Wij er natuurlijk heengehold en ja hoor. het huis stond in lichterlaaie en was niet meer te redden. Nog meer voorpaginanieuws In dc hele wijk Achter de Hoven was praktisch nog geen auto te bekennen, maar ene heer de Hoo uit de Verstolkstraat had er één, een Ford of een Chevrolet, dat weet ik niet precies meer. Hij 's Winters hoopte je natuurlijk altijd dat er veel ijs zou komen en ik geloof, dat je vroeger ook altijd wel langere of kortere tijd kon schaatsenrijden. Daarvoor was je Achter de Hoven prachtig in de gelegenheid. We bonden dan op bij de sloot tussen de tuinen van Nieuwenhuis en Hoekstra, waar een paar bankjes stónden om op te binden. Dan reed je via het slootje de Potmarge op. In die tijd kon je nog rustig in de richting binnen MET STANFRIESBOC Een prachtige foto van de startplaats van de Stanfriesboten: de Willemskade in Leeuwarden. Rechts: de schilderachtige Potmarge bij Dorp Huizum. stad rijden omdat er toen nog geen sprake was van warmwater- lozing door de Centrale. Je kwam dan van de Potmarge uit op de Grachtswal. Vandaar reed je onder de Beursbrug door de Willemskade op om zo de Singels te bereiken. Ook kon je rechtsaf gaan naar het Nieuwe Kanaal, waar het ook altijd druk was en meestal twee banen lagen. PRACHTIGE TOCHTEN Via de Potmarge kon je natuur lijk ook de Greuns bereiken en dan verder in de richting Grouw. Of je reed onder het bruggetje door van het dorp Huizum en dan verder naar Warga, Warte- na enz. Als ik terugdenk aan de prachtige tochten die we toen op onze echte Friese doorlopers hebben gemaakt, dan bekruipt me de lust om dat alles nog eens over te doen, maar waar blijven de mooie winters van toen Wat was Friesland dan mooi, de wijde witbesneeuwde landen en dan die duizenden kleine figuur tjes die zich voorschrepten langs de eindeloze ijsbanen Is het een wonder, dat zovele Friezen ieder jaar weer uitkijken naar een behoorlijke winter met kans op eën elfstedentocht Zelf had ik het voorrecht een elfstedentocht te mogen uitrijden en wel op 22 januari 1942. Hoewel ik helemaal niet een Dit is het derde en laatste deel van het verhaal, geschreven door een Ald-Ljouwerter, over het zogenaamde "Tweede Achter de Hoven", hel stuk van deze lange straat, dat, vanuit de stad gezien, ligt achter de overweg bij de Casolithfabriek. geroutineerde rijder was en maar weinig had getraind speel de ik het toch klaar op tijd de finish te bereiken. Die dag heb ik voor 100% de sfeer van zo'n elfstedentocht geproefd, een dag om nooit te vergeten. Men zal mij waarschijnlijk niet chauvi nistisch vinden als Ik zeg trots te zijn op het eerlijk verdiende elfstedenkruisje dat een ere- plaatsje in mijn kamer heeft. Speciaal op de 22e januari van ieder jaar denk ik met genoegen terug op die bewuste dag, nu ruim 33 jaren geleden Nog een herinnering uit mijn Achter de Hoven-tijd. Zo nu en dan zie ik in 't Kleine Krantsje een foto van de Willemskade, waar in mijn jongensjaren altijd een gezellige bedrijvigheid heers te. Dit kwam hoofdzakelijk door de boten van de Rederij "Stan- fries", die daar hun lig-, laad- en losplaats hadden en waar ook het kantoor was gevestigd. Die Stanfriesboten leken, gezien door onze jongensogen, geweldig groot en we vonden het machtig om te kijken naar het laden door middel van de stoom-hijskranen. Nu waren wij zo gelukkig dat een vriend van onze ouders. Dorenspleet uit de Eilardstraat, kapitein was op één van die boten, de "Holland Friesland IV". Vanzelfsprekend had deze boot voor ons een bijzondere bekoring, ook al omdat de naam van kapitein Dorenspleet aan de voorkant stond geschilderd on- Bijzonderc gebeurtenissen kan ik mij maar weinig herinneren. 1 och blijven sommige dingen je wel bij. zoals het feit. dat ik op een kwade dag blindedarmont steking kreeg. Opname in het ziekenhuis was dringend nood zakelijk en ik zou naar het Stadsziekenhuis. Tegenwoordig zie je prachtige ambulance-auto's, maar die had je toen nog niet. Ik werd gehaald met een braricard fiets. twee wielen vóór en een wiel achter. De brancard was van een soort bruine zeildoek, waar je hele maal in gelegd kon worden met je hoofd in de richting van de man die de fiets moest voortbe wegen. heel voorzichtig en alle kuilen ontwijkend. Boven je hoofd was een ruitje van mica. zodat de man op de fiets je in de eaten kon houden. Ik zag dan ook zo nu en dan het hoofd van de mail, die mij dan even 'bemoedigend toeknikte. Ik kwam veilig en wel in het Stadszieken huis aan. waar men mij van de pijn heeft afgeholpen. Ik herin-

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1975 | | pagina 6