TOCH EEN LEEUWARDER BD SCHEEPSRAMP TITANIC VAN SLOOTEN VERGING OP EEN ANDER SCHIP 5 t 5-Heine 3^Crantóje leeet iedereen De Titanic - onze medewerker de heer J.C. van Dam schreef erover in 't Kleine Krantsje nummer 247 verging op z'n eerste reis in april 1912. doordat het geweldige schip tegen een ijsberg liep en we weten nu heel veel meer van dit drama dank zij onze abonnee, de heer H. Annema te Leeuwarden, die zo vriendelijk was ons een boek te bezorgen, waarvan we het be staan niet wisten. Dit boek, "Een nacht om nooit te vergeten" beschrijft de ondergang van 's werelds grootste zeeschip van dat moment en het is van de hand van de in 1917 in Baltimo re geboren journalist Walter Lord. die er in geslaagd is 63 van de overlevenden van de tragedie op te sporen en te interviewen. Met zijn bijzonder interessante boek in de hand willen we eerst nog graag even wat vertellen over de Titanic. Het schip had een gewicht van 46328 ton en een waterverplaatsing van 66000 ton. Het was 265 meter lang. 28 meter breed, had een hoogte van 21 meter van de waterlijn tot het slocpendek en 53 meter van de kiel tot de bovenrand van de vier geweldige schoorstenen. 50000 PK De Titanic had drie schroeven; elk van de twee buitenste werd aangedreven door een afzonder lijke z.uigermachine met vier cilinders en de middelste door een turbine. Deze combinatie gaf de zeereus een vermogen van 50000 paardekrachten. maar de machines samen konden makke lijk 55000 paardekrachten ont wikkelen. Als ze op volle kracht werkten haalde het schip 24 A 25 knopen. Op 31 mei 1911 liep het schip in Belfast van stapel, de tien maanden daarna werden benut om het af te bouwen. Op de eerste april 1912 maakte het z'n proefvaart en toen al had het de reputatie dat het schip niet kon zinken: het was in 16 waterdich- rrWr|*rVr-. Met onze vraag in het laatste Kleine Krantsje, "Was er een Leeuwarder aan boord van de Titanic hebben we bij de lezers heel wat losgemaakt. Verscheidene abonnees bevestigen de lezing van de heer Copini in die zin, dat er inderdaad een meneer van Slooten uit de Weerd op zee omgekomen moet zijn, evenwel niet met de Titanic, maar - omstreeks diezelfde tijd - met een ander schip. Nooit is er van deze ongelukkige stadgenoot meer iets gehoord en velen herinneren zich nog de tragische omstandigheden, waaronder de achtergebleven familieleden verder hebben geleefd. Geen van Slooten dus als slachtoffer van de geruchtmakende ramp met de Titanic, maar toch toch moet er bij de tragedie met dit grote zeeschip een stadgenoot verdronken zijn en wel een zekere Vermeulen, die in de buurt van de Oostergrachtswal moet hebben gewoond. Dit is de ijsberg, die de Titanic noodlottig werd. Hieronder twee van de zeer luxieus ingerichte hutten van hel schip. te afdelingen verdeeld. Op 10 april vertrok de Titanic uit Southampton voor zijn eerste reis naar New York, waarbij het bijna in botsing kwam met het Amerikaanse passagiersschip New York. Via Cherbourg voer het schip naar Queenstown voor het opnemen van passagiers en post. Een lid van de bemanning droste hier voor het schip op de 11e april naar New York ver trok. Aan boord van het onvoorstel baar weelderig ingerichte schip bevonden zich 891 man perso neel en 1316 passagiers, onder wie een groot aantal miljonairs en miljardairs. WAARSCHUWINGEN Op de rampzalige 14 april kreeg de Titanic van vijf schepen waarschuwingen voor ijs, terwijl de temperatuur van het zeewater zakte van 6 graden naar min een halve graad. Om twintig voor twaalf volgde de botsing met de ijsberg, om kwart over twaalf ging het eerste noodsignaal per radio uit. Kwart voor een vertrok de eerste en vijf over twee de laatste reddingboot. Op dat moment bevonden zich nog ruim vijftienhonderd mensen aan boord, voor wie geen reddings boten beschikbaar waren. Om tien over twee zond de marconist de laatste noodsignalen uit. om achttien over twee gingen op het zinkende schip de lichten uit, om twintig over twee zonk het hoog boven het wateroppervlak uitstekende achterschip weg in de diepte. De te hulp gesnelde Carpathia kon 705 overlevenden aan boord nemen - toen het schip op de plek voer waar de Titanic gezonken was, werd er nog slechts één lijk drijvend aangetroffen. Onder de slachtoffers van de ramp bevond zich de gezagvoer der Smith en bevond zich ook de (Vervolg op pagina9

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1975 | | pagina 5