VAN STRAATWINKEL TOT WINKELSTRAAT WONDERLIJKE WERELD 10 w.w. f mCleine 3<Crar*óje leeet iedereen (Vervolg van pagina 5). waarachter de waren uitgestald konden worden. De markten op wallekanten en bruggen bleven nog heel lang bestaan. BINNEN DE GRACHTEN Bijna alle Leeuwarders woonden in die tijd in wat wij nu de "binnenstad" noemen: binnen de stadsgracht. De deftige en rijke mensen hadden huizen aan de Nieuwestad, Voorstreek, Eewal, Tweebaksmarkt en Turfmarkt, de wat minder gegoeden woon den aan de smallere straten en de armen in stegen en gloppen, op zolders en in kelders, in buurten als de Boterhoek, Droe- vendal en de Speelmanstraat. Het hele leven speelde zich af in de binnenstad: werken en inko pen doen, zondagse wandelingen en feesten, vechtpartijen en ern stige zakengesprekken. Ook andere kooplui kwamen uit Duitsland naar Nederland, de kiepkerels en marskramers. De laatsten droegen een kist op de rug met laatjes vol met garen, band. knopen, brillen, tabak, pijpen, veters, kammen, zakdoe ken, enzovoort. Tot omstreeks 1900 trokken zij langs de boer derijen en dorpjes. In de vorige eeuw hadden de winkels één of twee grote ramen, waar achter de koopwaar werd uitgestald. Deze ramen en de ingangsdeur besloegen meestal alleen het onderste gedeelte van de gevel van één huis. Pas later, vooral na de Eerste Wereldoorlog gaan de winkeliers etalages bouwen zoals wij ze nu kennen: grote glasoppervlakten soms doorlopend over twee of drie panden, vooruitspringende en terugwijkende toonkasten, diepe, uitnodigende portieken, opvallende naamborden en licht- DrwWW w NI..- 0 Ui,. Tonn Xoedeütti Koffcettiiyfe Tioaa G riepen fit™ KW»*, Sriaypm Kdliiw» öüm X Snromni IWr" Dmatwiml' BoUbljwwp t*4» reklames, alles bedoeld om de interesse van de klant te wekken en hem naar binnen te lokken. Vooral de grote warenhuizen begonnen er mee, maar de meeste winkels volgden. Ook de winkelinterieurs onder gaan in die tijd een ingrijpende verandering. Weer zijn het de warenhuizen die voorop lopen, want zij beschikken over veel ruimte. Alle artikelen worden uitgestald; de klant hoeft niet meer te vragen of hij een bepaald iets mag zien, nee alle heerlijkheden zijn onder hand bereik, in grote aantallen uitge spreid. Soms werden winkels van bin nen zo ingericht dat ze er niet als een winkel uitzagen, maar als een paleis of een luxueus hotel, waar de klant het gevoel moest krijgen een graag-geziene gast te zijn. KARAKTER Lopend of rijdend door de win kelstraten zien we meestal niet meer dan een aaneenschakeling van etalages, in alle maten en soorten. Doör hun vorm en hun stijl hebben ze meestal geen verband meer met de huizen waar ze voor of onder staan, vaak overheersen de etalages die gevels, vooral de kleine, volko men. Toch zijn het de huizen, de hoogte en breedte van de gevels, de onderlinge afstand, die het karakter van een straat bepalen, die maken hoe je je voelt in die straat. Een bocht in de huizenrij, een verbreding of een versmal ling, een plotselinge doorkijk, maken van een stad meer dan een opeenvolging van etalages. We kunnen het merken als er gaten in de gevelwand vallen of als een gebouw in maat en vorm zijn buren wegdrukt. Tegenwoordig woont nog maar een klein deel van de Leeuwar ders in de binnenstad, zodat men om te winkelen van een vervoermiddel, vaak de auto, gebruik moet maken. Dat geeft, met de auto's van de mensen die in het centrum werken en met het vrachtverkeer, grote ver keersproblemen. Daarom ver dwijnen wommige werkplaatsen en kantoren uit de binnenstad, huizen buiten de winkelstraten komen leeg te staan en dreigen te vervallen. Moeten daar par keerplaatsen komen, of kanto ren, of nieuwe huizen Moet de binnenstad alleen uit winkels en bedrijven bestaan of moeten er ook mensen wonen Het ge meentebestuur moet oplossingen vinden voor al die problemen. Stëdebouwkundigen van de Dienst Stadsontwikkeling ont wierpen een struktuurplan, d.w.z. zij maakten een evenwichtige verdeling van wonen, werken, winkelen en ontspanning over de binnenstad en zij zochten ruimte voor voetgangers en het rijdend en stilstaand verkeer. Nu dit struktuurplan door de gemeen teraad is goedgekeurd, kunnen er gedetailleerde plannen voor restauratie, herbouw en verbouw in kleine delen van de stad gemaakt worden. De twee maqu ettes geven een beeld van die plannen wat betreft het stads deel tussen Grote Kerk en Noor- derweg en het gedeelte tussen Stadhuis en Bagijnestraat. Bij het maken van deze plannen speelt een groot aantal faktoren een rol. zoals de funktie, de kwaliteit, de uiterlijke schoon heid en de hoogte van de bestaande bebouwing, alsook de aanwezigheid van groen (parken en tuinen) en de verkeerssituatie. De plannen kunnen er toe bij dragen dat de binnenstad het levende hart van Leeuwarden blijft." SPEURTOCHT Tot zover de handleiding van het Fries Museum, waaraan wij no^ willen toevoegen, dat het Muse um ter gelegenheid van deze tentoonstelling voor de jeugd een speurtocht door de stad organi seert - het begin- en het eind punt liggen.bij het Museum aan de 'I urfmarkt en de Leeuwarder winkeliers hebben er prachtige prijzen voor beschikbaar gesteld. Een soort Peije Rasp, de populaire harmonicaspeler uit Drachten uit de twinti ger en dertiger jaren - dat was een meneer Augustin, die in de zeventiende eeuw in Wenen leefde en daar een bemind fluitspeler was. Net als Peije speelde hij vooral op jaar- en weekmarkten. Toen er in 1679 in Wenen een verwoestende pest heerste werd Augustin zwaar beschonken op straat gevonden. Men hield hem echter voor een slachtoffer van de pest en smeet hem op een wagen, waarmee de lijken naar het kerkhof .werden gebracht. Mét verscheidene slachtoffers werd hij in een' massagraf gelegd, dat evenwel nog niet met aarde werd bedekt. De hele nacht sliep Augustin onder de lijken en toen hij de volgende morgen wakker werd ontdekte hij tot z'n grote ontsteltenis in welk gezelschap hij zich bevond. Juist op het moment, dat er een nieuwe wagenvracht lijken werd aangevoerd worstelde Augustin zich naar boven. Nog vele jaren heeft Augustin dit vreselijke avontuur overleefd en als vanouds speelde, danste en dronk hij nog lange tijd. In het eind van de achttiende eeuw herleefde zijn naam in een walsmelodie en wie van ons zal nog nooit hebben gehoord van "Ach, du lieber Augustin Welnu, dat was deze Weense Augustin. Waar het precies is gebeurd weten we niet, maar het schijnt een waar verhaal te zijn: eens zag een wandelaar een groot aantal ratten door het veld trekken. De man bleef stilstaan, terwijl de hele groep in z'n onmid dellijke nabijheid passeerde. Nog groter werd zijn verbazing, toen hij zag, dat er zich in het gezelschap een oude blinde rat bevond - het dier hield een takje in z'n bek, terwijl een andere rat het andere eind van het takje in z'n bek geklemd hield en zo liep de oude blinde in hetzelfde tempo met de anderen mee. W.W. Denkt u niet, dat het dragen van vlechten en pruiken een gril is van deze tijd Al langer dan vijfduizend jaar geleden droegen vrouwen in Egypte vals haar om er wat beter uit te zien. Als we niet onbescheiden zijn: hoeveel kleinkinderen hebt U, geachte abonnee, die dit leest. Twee, vier, zes, zo, zo, negen al Nou, het stelt allemaal niets voor vergeleken bij het klein-kindertal van de oude dame, die we hier op de foto zien. Het plaatje werd in 1925 gemaakt ter ere van het feit, dat de weduwe J. Vreugdenhill te Maasland haar honderdste kleinkind kon begroeten W.W. Toen een meneer van twee en zeventig in Engeland - in 1925 - z'n einde voelde naderen, begon hij haarfijn uit te rekenen, hoe hij zijn leven had besteed. Vier en twintig jaar en vier maanden had hij met slapen doorgebracht, negen jaar en acht maanden besteedde hij aan ontspanning, zes jaar en vier maanden gingen er in z'n maaltijden zitten, zes jaar was hij op reis, vier jaar was hij ziek, twee jaar vertoefde hij in de scheerstoel bij de barbier en negentien jaar en acht maanden bleven er over om te werken. W.W. Het is niet allemaal rozegeur en maneschijn geweest in het leven van de nu wereldbe roemde schilder Frans Hals. Eenmaal •werden al z'n meubels en schilderijen verbeurd verklaard - en waarom vragen we ons af Omdat hij een geringe schuld had bij de bakker Frans Hals was toen al een grijsaard van drieenzeventig jaar. W.W. Van de beroemde componist Haydn is wel eens gezegd, dat hij nooit componeerde zonder de ring aan de vinger te steken, die hij van Frederik 11 gekregen had. W.W. De eerste signalen van Europa over de Oceaan door de lucht naar Amerika overge bracht, werden in 1901 opgevangen door Guighelmo Marconi, de uitvinder van de draadloze telegrafie. Marconi, Italiaan van geboorte, slaagde er twee jaar later in het eerste volledige bericht over de Oceaan te zenden. W.W. Sensationeel nieuws kwam er in mei 1910 uit Engeland: de Franse aviateur Paulhan was er in geslaagd met zijn vliegmachine de tocht van Londen naar Manchester, een afstand van niet minder dan driehonderd kilometer, binnen een tijd van vier en twintig uur af te leggen. Daarmee verdiende hij de prijs van fl. 120.000,-, die de Daily Mail had uitgeloofd voor de vlieger, die deze prestatie zou leveren. Twee concurrenten van Paulhan zagen hun poging mislukken. Hier zien we de koene aviateur en zijn machine, "even na zijne opstijging te Londen gephotografeerd".

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1975 | | pagina 10