ZOALS WE DE VORIGE MAAL IN 'T KLEINE KRANTSJE KONDEN
LEZEN WAS HET DUS NIET BIJ DE SPECTACULAIRE RAMP MET DE
TITANIC IN APRIL 1912, DAT ONZE STADGENOOT VAN SLOOTEN
HET LEVEN VERLOOR - NADER ONDERZOEK LEERDE ONS, DAT DE
GEZAGVOERDER JOHAN WILLEM VAN SLOOTEN UIT DE WEERD
AL TWEE JAAR EERDER, IN JANUARI 1910, MET DE PRINS WILLEM
II TEN ONDER WAS GEGAAN.
ZONDER DAT DE WERELD HET MERKTE VERGING HET SCHIP IN
EEN VLIEGENDE STORM MET MAN EN MUIS EN PAS VELE WEKEN
LATER DRONG DE DROEVE WERKELIJKHEID TOT DE NABE
STAANDEN DOOR. AANGESPOELDE BOEIEN EN PLANKEN,
ROEISPANEN EN ZWEMVESTEN, ALLE VOORZIEN VAN DE AANDUI
DINGEN "PRINS WILLEM II" EN "AMSTERDAM" GAVEN TOEN DE
ZEKERHEID, DAT ER VOOR DE OPVARENDEN GEEN HOOP OP
REDDING MEER KON ZIJN. v
i;
'f 3ileine ^Urantóje leeM iedereen
DE RAMP VAN Dl
VIJFTIEN PASSAGIERS EN ACHT EN DERTIG BEMAN
NINGSLEDEN VERLOREN HET LEVEN BIJ DEZE
RAMP, DIE IN DE NOG RUSTIGE TIJD VAN TOEN EEN
ZEER GERUCHTMAKENDE GEBEURTENIS WAS.
HOOGBEJAARDE LEEUWARDERS HERINNEREN ZICH
DE VERPLETTERENDE INDRUK, DIE DE TRAGEDIE
MAAKTE EN HET MEDELEVEN, DAT ER NAAR DE
WEDUWE VAN SLOOTEN UITGING, ALS DE DAG VAN
GISTEREN EN MET NAME OOK HET EILAND AME
LAND EN HET DORP AKKRUM WERDEN TEN
ZEERSTE DOOR DE RAMP GESCHOKT. OMDAT ER
VIJF EILANDERS, ALLEN LEDEN VAN DE BEMAN
NING HET LEVEN BIJ VERLOREN, TERWIJL DE
EERSTE OFFICIER. W.K. DE GROOT, UIT AKKRUM
KWAM.
NOOIT IS ER MEER EEN SPOOR VAN DE OPVAREN
DEN GEVONDEN, NOCH VAN HET SCHIP ZELF,
NIMMER OOK IS DE ÓORZAAK VAN HET ONGEVAL
AANGETOOND - TOT DIT MOMENT BLEEF DE RAMP
MET DE PRINS WILLEM II EEN GROOT MYSTERIE.
De Prins Willem II, gebouwd in
1890, 1621 brutoregister ton, 80
meter lang en 10 meter breed,
was een stoomschip van de
Koninklijke West Indische Mail
dienst. Op 21 januari 1910
vertrok het schip uit Amster
dam, op of omstreeks de 8e
februari had het in Suriname
moeten aankomen.
Twee dagen na het vertrek
passeerde de Prins Willem II
Quessant, een eilandje voor de
Franse kust ten noorden van de
Golf van Biscaje - en dat was het
laatste, het allerlaatste, wat men
hoorde van het schip.
Op de 15e februari verscheen
het eerste van een lange reeks
berichten in de krant. De Prins
Willem II, was nog niet in
Paramaribo aangekomen. Maar
De omgekomen Leeuwarder kapitein Johan Willem van Slooten geeft zich hier zelf een
hand - een trucopname, die hij maakte op de Prins Willem II.
ZEVEN
GRAF I]
dat was - aldus de directie van
de West Indische Mail - geen
verontrustend nieuws: de vertra
ging werd vermoedelijk veroor
zaakt door machineschade en
zelfs geringe machineschade kan
dikwijls grote vertragingen ver
oorzaken. "Er zijn tal van voor
beelden van schepen, die na
weken, zelfs na maanden weer
opdoken, nadat ze reeds herver
zekerd waren. De Prins Willem
II kan het drijvend zeer lang
uithouden. Proviand is er voor
vijf maanden aan boord en als
de kolen toch niet voor de
voortbeweging gebruikt kunnen
worden, kan men er tot in het
oneindige water mee distilleren.
Zo kan men dus, zonder gebrek,
maanden lang ronddrijven en
misschien met behulp van zeilen
een haven bereiken."
GEEN PANIEK
Alzo: geen reden voor paniek,
maar toch geeft de Nederlandse
regering onmiddellijk "telegra-
phischen last" aan Hr. Ms.
Pantserdekschip "Utrecht", dat
juist in West Indië kruist, om zo
spoedig mogelijk vanuit Para
maribo zee te kiezen om de
Prins Willem II op te sporen.
Ook de gezagvoerder van de
Prins Willem IV van de West
Indische Mail, welk stoomschip
binnen enkele dagen uit West
Indië naar Nederland moet
vertrekken, krijgt opdracht het
vermiste vaartuig op te sporen.
Een paar dagen later wordt erin
Londen al 68% en in Amster
dam 25 tot 35% herverzekerings
premie betaald, maar deskundi
gen houden het er op, dat de
boot machineschade heeft gekre
gen en hulpeloos ronddrijft. Het
breken van krukassen en schroef
assen of het verliezen van de
schroef komt meermalen voor en
zulke schade is gewoonlijk
moeilijk op zee te herstellen.
Dan drijft het schip hulpeloos
rond en de kans met zeilen een
kustplaats te bereiken is zeer
gering. De schepen liggen te
diep geladen en de zeilen zijn te
klein om voortgang van enige
betekenis te krijgen. Ook het
roer kan defect zijn. Bovendien:
het is een zeer weinig bevaren
route, waarop de kans om
spoedig een ander schip te
ontmoeten niet groot is.
GEEN BERICHT
De beide "opzoekers", d_e Utrecht
en de Prins Willem IV, zullen nu
de zelfde route volgen en dan
bestaat er kans, dat het hulpelo
ze schip gevonden wordt. De
Utrecht heeft draadloze telegra-
phie aan boord, maar de Prins
Willem II helaas niet en daarom
kan men langs deze weg geen
verbinding met elkaar krijgen.
Dagenlang komen er nu gelijk
luidende berichten uit Den Haag
en Amsterdam: "Noch bij de
Departementen van Marine en
Koloniën, noch bij de directie
van de maildienst heeft men
ot dcv causa in de Ntv
Senaat der Rijksuniversiteit te L
Scheurleer, bankier te 's Hag
.rijke werken op het gebied der i
het
on-»
van
er-
le
jste
ave
t
k
er
:t
ek-
e
ce
ei-
tot
<e
Foto) Het stoon
dat op reis naar Wes
in te zamen ruim 50 in 9
riem en andere voorwer
en de omstandigheid,
verkeert, doen het erg
stond onder command
Zo bracht het bekende blad "De Prins"
eenig bericht ontvangen omtrent
het lot van de Prins Willem II".
Dan vlamt de hoop plotseling
weer op: er lopen hardnekkige
geruchten in Amsterdam, dat de
Prins Willem II gezien zou zijn.
Het pantsterschip Utrecht zou
het schip gevonden hebben en
de ontmoeting onmiddellijk per
draadloos telegram hebben be
richt. De directie van de mail
heeft echter nog geen "defini
tief' bericht ontvangen.
De volgende dag moet de direc
tie melden, dat de geruchten, die
erover spreken, dat de Willem II
door een Spaans schip gepraaid
zou zijn, ongegrond zijn. De
directie heeft een telegram ont
vangen van de Spaanse stoom
vaartlijn, waarin deze verklaart,
dat het bewuste gerucht onjuist
is en dat er geen Nederlands
schip gepraaid is of zou zijn
waargenomen.
Zo verstrijkt de tijd: 15 dagen is
het schip nu al te laat, 16, 17, 18
"Is het waar, dat dit schip,
naar beweerd wordt, tot een
minder goede soort van zeesche
pen behoorde, een "oude kast"
was. gelijk wij vernamen
aldus een bericht in een Hol-
landse krant.