LAATSTE BEURTDIEN ST OP LEEUWARDEN HIELD ER MEE OP GRÖtlW .09 ^^mj8T0N m 5 'tSCl eine M/'e ice et iedereen Het laatste trammetje, dat een dienst onderhield van Alkmaar op Bergen aan Zee is na jarenlange arbeid op een mooi plekje in Bergen Binnen te pronk gezet. Daar laat "Belio" zich in de vorm van een fijne aftandse locomotief en een bijbehorende kolenwagen nu door iedereen bewonderen. Zou het naar dit Bergense voorbeeld nog eens zo ver komen, dat de "Motor Frysl&n" als een merkwaardige bezienswaar digheid een ereplaats krijgt op het Dr. Joost Halbertsmaplein in het hart van Grouw De "Motor Fryslan" - wat is dat dan wel De Motor Fryslan is het Grouwster beurtschip en het is het laatste, het allerlaatste beurtschip in heel Friesland, dat nu nog op Leeuwarden vaart. Vroeger heeft de Motor Fryslan honderden collega's en concur renten gehad, maar allemaal zijn ze in de loop der jaren uit de vaart genomen: buiten Grouw is er geen enkele plaats meer met een geregelde bootverbinding met de hoofdstad van het gewest. Wie wat meer van die aller-al- lerlaatste beurtdiehst wil weten zal de kapitein aan de blauwe kiel moeten trekken en die kapitein is een man, die wel praten wil. Hendrik Duiker is z'n naam, hij woont met zijn (eveneens ongetrouwde) zuster in een huisje achter de kerk, maar hij is meer onderweg dan thuis; klein is dus de kans hem daar te treffen. MET VEERTIEN JAAR Veertien jaar was Hendrik Gerrits Duiker, toen hij - in 1923 - bij zijn vader op de toen gloednieuweMotorFryslan kwam - heit had de achttien tonner net laten bouwen op een werf bij het Groningse Foxhol. De vrachtauto was toen al bezig aardig op te komen, maar vader Gerrit Hendriks Duiker (van 1882) had er toen al een goeie vijf en twintig beurtvaartjaren op zitten en als waterrat opgegroeid stapte je niet zo vlot over in zo'n monster van de weg. De toekomst van zoon Hendrik zou dus ook in de beurtvaart liggen en omdat die jongen waarachtig wel wou heeft vader Duiker die toekomst nooit zo donker ingezien. Voor de oorlog voeren de Duikers viermaal in de week van Grouw naar Leeuwarden, maan dags, dinsdags, donderdags en vrijdags en zaterdags nog eens naar Sneek. De goederen, die er vervoerd werden, konden uit alles bestaan - balen meel en suiker, vaten olie, dozen krenten, zak ken kunstmest, fietsen en eieren, nou ja, wat doet het er ook toe - soms stond er ook wel eens een koe voor de mast en kwamen er ook wel nuchtere kalveren aan boord "pas gevangen en meteen maar naar de markt". BRILJANT SYSTEEM Door de oorlog werd de motor olie schaars en toen bedachten de Duikers zo'n briljant vaarsy- steem, dat ze er - ook na de bevrijding - nooit meer van zijn afgestapt: op maandag- en donderdagmorgen van Grouw naar Leeuwarden en op dinsdag en vrijdagavond van Leeuwarden naar Grouw. In de nachten van maandag op dinsdag en donder dag op vrijdag blijft de boot in Leeuwarden liggen; Hendrik Dui ker stapt op die avonden op de brommer en tuft dan wel naar huis. zeker buiten het zomerseizoen, want wanneer de Motor FryslSn - altijd varend via de Wargaa- stervaart - het dorp Warga nadert, zal de brugwachter spe- Hendrik Duiker: de laatste der Mohikanen Het laden en lossen van het beurtschip, net sjouwen en slepen met de zware pakken en kisten, het is allemaal nogal pittig werk, maar Hendrik Dui ker heeft er nooit veel om gegeven: alles went. En wat heit betreft: "Dy hat nea witten ho sterk hij wie - die heeft nooit z'n eigen kracht ge kend De oude baas heeft het dan ook lang volgehouden; op z'n acht en zeventigste was hij nog wel eens "in 't spier", al nam Hendrik dan de zware stukken op de schouders, In Leeuwarden heeft De Motor Fryslan altijd dezelfde ligplaats gehad aan de Nieuweweg voor het gebouw van de Amrobank. Daar kwam Gerrit Hendriks Duiker een zeyentig jaar geleden voor het eerst aan de wal en daar ligt Hendrik Gerrits Duiker nu nog. BOORD AAN BOORD Vroeger lagen daar de beurt schepen boord aan boord, maar Duiker heeft ze langzamerhand allemaal zien verdwijnen, de Fortuna en De Koningin Emma uit Drachten, het Wartenaaster beurtschip, de beurtschepen uit Witmarsum, Kootstertille, Sur- huisterveen. Oosterend, enfin zo'n hele vloot; alleen Hendrik Duiker bleef varen - met de regelmaat van de klok. Dat laatste is onvermijdelijk, ciaal voor Duiker op z'n post moeten zijn; voor iedereen blijft die brug 's winters gesloten, alleen voor Hendrik Duiker gaat ze omhoog En wat nu te zeggen van de toekomst van deze laatste beurt schipper op Leeuwarden, de laatste der Mohikanen "Nou" zegt Hendrik Duiker, "jou moatte mar tinke, net de konkerinsje fan de vrachtriders, mar it eigen ferfoer brekt tis de nekke". Maar goed, zo ver is het nog niet. Hendrik Duiker vaart nog steeds en als het allerlaatste beurtschip is z'n bootje een bezienswaardigheid - nu nog op het water, straks op het Dokter Joost Halbertsmaplein Er is een tijd geweest, dat vanuit tal van plaatsen op het platteland motorboot jes een vrachtdienst onder hielden op Leeuwarden. Die tij,d is voorbij. Vracht auto's hebben op deze kortere afstanden het ver voer overgenomen van het waterverkeer. Het laatste, het allerlaatste vrachtboot je, dat nog op Leeuwarden voer, was dat van Hendrik Duiker uit Grouw: gere geld konden we de Fryslan Grouw - H. Duiker 18 ton - aan de kade zien liggen voor de Amrobank. Maar nu is ook dat voorbij: Hendrik Duiker heeft het bijltje er bij neergegooid. Ter herinnering aan deze allerlaatste beurtdienst op Leeuwarden publiceren wij dit verhaal, dat wij enkele jaren geleden al schreven, maar dat nog altijd in portefeuille lag: Hendrik Duiker, de laatste beurtschipper op Leeuwar den. AT JE WERKELIJK VURIG WILLE SALLE JE OEK SE- KER SLAGE GELUK IS GIEN TOEVAL - HET IS EEN BEKWAAM HEID GEK DOEN HET SOMS OEK SIEN GOEIE KANTEN JE KANNE SOMS BETER EEN VEKEERD BESLUUT NIMME, DAN HELEMAAL GIEN BESLUUT SOLANG HET EEN MEENS GOED GAAT WUDT IE VOOR VESTANDIG ANSIEN OPGEWEKTHEID IS WIE- ZER DAN WIESHEID WAT JE GRAAG DOEN, IS NOOIT LASTIG EEN BITSJE HULP WIL HET GELUK ER ALTIED WEL BIJ HEWWE VOORDAT DE WIEZE DE BRUG VIENT IS DE DOMME AL DEUR DE REVIER LO PEN - OF VESOPEN VAN SELS WE BESEFFE DE WAARDE VAN 'T WATER PAS AS DE BRON AL OPDROOGD IS

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1975 | | pagina 5