14 3^'<?/<ic 5£rant<>/e leeet iedereen „Leeuwarden gephotographeerd" staat er op de voorpagina van dit Kleine Krantsje - gephotogra pheerd met tweemaal ph en dat doet ons vermoeden, dat deze foto's, (nee photo's) van onze goede stad al heel lang geleden zijn gemaakt. Welnu, dat is dan ook zo: „Leeuwarden gephoto grapheerd" is de titel van een pas verschenen fotoboek van oud Leeuwarden, uitgegeven door De Tille BV en samengesteld door de heer W. Dolk van ons gemeen tearchief. Al enkele malen eerder zijn er fotoboeken, of beter gezegd misschien, boeken met foto's van oud Leeuwarden op de markt gebracht, maar deze nieuwe uitgave steekt zover boven ande re uit, dat wij er met veel genoegen enige aandacht aan schenken. Buitengewoon interessant Leeuwarden gephotographeerd bevat 174 foto's, afkomstig uit de verzamelingen van het Gemeen tearchief, het Fries Museum en de Ottema-Kingma Stichting en gemaakt in de periode van 1860 tot omstreeks de twintiger jaren. De oudste afbeeldingen zijn dus van ver voor onze tijd en alleen daarom al buitengewoon interes sant. De platen zijn vrijwel alle in een kloek formaat afgedrukt en voorzien van plaatsaanduiding, voor zover bekend de naam van de maker en de datum, waarop de foto werd gemaakt. De De zwem- en badinrichting aan de Noordersingel, afgebroken in 1912. samensteller heeft de foto's dus geen bijschriften meegegeven, maar hij vertelt ons in een uitgebreide inleiding wel veel over het ontstaan van de fotografie en over de Leeuwarder fotografen uit de negentiende eeuw. Bovendien, en dat lijkt ons voor veel echte ouwe Leeuwarders ook zeer interessant, heeft de auteur aan zijn werk een naamlijst toegevoegd van fotografen, die in de periode van 1847 tot 1917 in Leeuwarden hebben gewerkt. Het is een belangwekkend over zicht met voor ons bekende namen als Jacobus Marinus van der Peijl, Andries Ludovicus, Lorié en Joseph Dwinger, om er zo voor de vuist weg maar enkele te noemen, maar ook met minder bekenden, van wie weinigen ooit zullen hebben gehoord. De vroeger zeer bekende Hen drik Johannes Craije, die met een twintigtal foto's een belangrijke bijdrage voor dit boek geleverd heeft, is volgens dit overzicht in 1857 geboren in Haarlem, kwam in 1879 naar Leeuwarden en overleed hier in 1936. Het zijn wetenswaardige feiten voor wie tot dusver wel iets wist van zijn werk, maar vrijwel niets van de fotograaf. Spoor bijster Jammer daarom, dat de heer Dolk van sommige van deze Leeuwarder fotografen het spoor niet volgde tot hun dood. Hij vertelt ons bijvoorbeeld wel, dat een prominente fotograaf als Jacobus van der Peijl in 1883 geboren werd in Terneuzen, in 1905 in Leeuwarden kwam en in 1933 verhuisde naar Huizum, maarbericht ons niets over het verdere levenslot, waarvan hij in dit geval alles had kunnen lezen in 't Kleine Krantsje - wij hebben al eens een heel verhaal aan Van der Peijl gewijd. Maar goed, het gaat in dit boekje om de foto's, die ons confronte ren met het Leeuwarden uit opa's tijd, niet zo'n mooie tijd, wanneer we de ouderen horen, maar toch een heerlijke tijd, wanneer we deze afbeeldingen zien: stille straten, intieme plekjes, gemoe delijk verkeer. Curieus is de foto, die ons de ruine's van de in 1860 afgebran de Prins Frederikkazerne laten zien, weemoedig stemmen de platen van zoveel hoeken van de stad, die verdwenen zijn. Veel van de foto's zullen onze abonnee's al eens in onze krant hebben gezien, andere evenwel waren nog nimmer gepubliceerd. Die laatste opnamen kwamen dan uit de Ottema-Kingma Stichting, die beschikt over een fotoalbum van de Leeuwarder tabaksfabtikant Simon A.B. Ta conis - hij maakte tot z'n dood in 1928 als amateur fotograaf tal van foto's die voor ons nu uitermate boeiend zijn. Molens In de onderschriften bij de foto's hebben we één vergissing ontdekt Bij een prachtige foto van het Vliet geeft de heer Dolk de houtzaagmolen De Phenix (heel vroeger De Herstelling) ten onrechte de naam van De Haan, want deze (olie)molen De Haan stond op een andere plaats aan het Zuidvliet. Trouwens, de onderbouw van de molen De Haan bestaat nog steeds en is zelfs op de betreffende foto te zien. De oliemolen de Jonge Phenix stond bij Pietersburen, dan kwam de houtzaagmolen de Phenix en verderop kwam dan de oliemolen De Haan. En nu we toch over de molens praten: waarom noemt de auteur alle molens bijnhun naam, maar die van de Houtpolle niet Dat was De Fisker, een naam, die overigens niet algemeen bekend is geweest. Verder lezen op pagina 15 %4-> Wi 4» 4, Nog een van de vele unieke foto's uit het boek Leeuwarden Gephotographeerd: het Cambuursterpad, met rechts de Bleeklaan in aanleg en helemaal rechts de VieverskooF.

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1975 | | pagina 14