Rare Snaken uitverkocht Friesland Bank Uw eigen bank t "3iran tóje leÊ&t iedercci Lezers klommen in de pen CABARET CARELS Als oud Leeuwarder, zoals Fenno Schoustra in het Kleine Krantsje van 14 juni mij heeft beschreven, ging ik in 1917 als beroeps-artiest op het glibberige pad in de wereld van het klatergoud. Enige komische gebeurtenissen uit de jaren twintig zoals ik ze in mijn nog uit te geven boek „Avonturen in Avonduren" heb beschreven van de toen in Leeuwarden bestaande Cabarets o.a. Duo Carels in de Korfmakersstraat en Dorus Buis op het Zaailand. De jonge lezers van het "Krantsje" weten niet dat er in genoemde jaren in Leeuwarden zo'n tien cabaretdancings waren, nu alle ter ziele. Ik heb het vak in alle fazen door gemaakt, de "Haagse Courant" schreef dan ook van mij dat ik een kameleon in het amusementsbedrijf was, o.a. Con ferencier, Operette, Toneel, Film, caricaturist en tot slot bedrijfslei der in het grote Europese Circus en werkte met alle groten der aarde in het harde bedrijf van het klatergoud, vechten om op het eerste plan te blijven. Zo kan ik nog wel uren door gaan, maar dan wordt de kopij van het Kleine Krantsje te lang en ik ga nu over tot de orde van de dag met mijn "Krabbels" over Cabaret Duo Carels, Korfma kersstraat. In de jaren twintig kwamen de doorsnee Leeuwar ders niet naar het Cabaret van Duo Carels, want dat was te ordinair. David Carels, in die jaren de beste jazz pianist van Europa en mijn vriend, zou als hij nu geleefd had, door de platenmaatschappijen wereldbe roemd geworden zijn. Heintje Davids zei eens tegen mij, Jules, wij zijn te vroeg geboren. Papa Carels, want zo werd hij door de artisten genoemd, had in die jaren, wat wij in vakterm noemen, een doorgangshuis voor collega's die geen werk hadden, toen was er geen W.W. en moest men steeds aansluiting van het ene cabaret-varieté naar het andere hebben, anders was er geen brood op de plank. Hierdoor had papa Carels altijd eerste klas nummers die een week of veertien dagen geen aan sluiting hadden, tegen een zacht prijsje met volledig pension. Ik zag er in die jaren de Ameri kaanse beroemde zangeres Ara bella Fields en vele andere be roemdheden, maar dat wisten maar enkele Leeuwarders. Het was er dan ook iedere avond vol van zakenmensen uit Leeu warden en omstreken. Deze Leeuwarders kwamen niet door de voordeur in de Korfmakers straat, maar door het steegje op de Tweebaksmarkt tegenover het Postkantoor, dus achterin. En nu mijn verhaal. Het was in de hete zomer van 1919 of 1918, daar wil ik vanaf zijn. Toen plaatste papa Carels de volgende advertentie in de Leeuwarder Courant. Heden iedere avond dansen op de ijsvloer. Toen de bezoekers binnenkwamen, vroegen ze "pa pa waar is nou je ijsvloer Lachend antwoordde hij, wijzend op de dansvloer, "hieronder is de bierkelder met 10 staven ijs, dus dansen jullie op de ijsvloer". Algemeen gelach. Tegen de Kerstdagen hield papa Carels onder de gasten een verloting, met als hoofdprijs, een auto, een koe en een paard en vele kleine prijzen. Alles was te bezichtigen, de auto bij een bekende autohandelaar in Leeu warden en de koe en het paard bij een bekende boer. De verlo ting werd 's avonds onder grote vrolijkheid gehouden. Bij de prijsuitreiking kwam de aap uit de mouw) met de grap van papa HET DOOR FENNO L. SCHOUSTRA GESCHREVEN BOEK RARE SNAKEN IN FRIESLAND IS BINNEN ZEVEN WEKEN NA HET VERSCHIJNEN UITVERKOCHT. EEN DRINGEND VERZOEK DAAROM AAN ONZE ABONNEES GEEN BOEKEN MEER PER GIRO-OVERSCHRIJVING TE BESTELLEN. IN DE BOEKWINKEL ZULLEN ZE HIER OF DAAR WELLICHT NOG TE KRUGEN ZUN. Carels; met grote fanfare werd er toen een speelgoedauto naar binnen gereden evenals de koe en het paard, het was Kerstfeest en papa gaf een champagnefuif wat de stemming danig verhoogde. Vervolgens kwam er iedere vrijdagavond een rijke zakenman stadgenoot, van wie de artisten allen f. 10,- kregen en een drankje, in die jaren was een tientje nog een tientje, nu is het nog geen gulden. De dames artisten bestelden een vruchten cobler met ananas. Op genoemde avond had papa geen ananas en goede raad was duur. De vruchtencoblers kwamen, maar in de plaats van ananas had papa Carels er blokjes knolraap in gedaan en de dames maar kouwen, maar ze lieten verder niets merken. Na sluiting is er hartelijk om gelachen. De artis ten waren zeer gaarne bij moeder Carels, want zij hadden het er zeer goed. Dit waren enige belevenissen bij Duo Carels. Het volgende speelde zich af bij Cabaret Dorus Buis op het Zaailand. Bij Buis was die week een travestie Duo geengageerd n.l. Duo La Rance uit Amster dam, waarvan de man als vrouw en de vrouw als man werkzaam was. De man-vrouw was een schattige mollige dame en men kon niet zien dat het een man was. Op vrijdagavond, marktdag, kwam er een hereboer binnen en bood genoemde man-vrouw een alcoholische versnapering aan. Na enige rondjes, vroeg de hereboer of de dame met hem meeging. Toen kwam de aap uit de mouw, toen de man-vrouw zijn pruik af zette. Ik heb nog nooit een boer zo kwaad gezien, hij wilde de gehele inventaris te lijf, maar zover is het niet gekomen, want moeder Buis had spoedig de zaak gesust en de boer moest er later zelf om lachen, maar wel met kiespijn. Hij had een groot geluk dat er geen dorpelingen van hem bij waren, want dan had hij het nog jaren moeten horen. Maar dit voorval had toch nog een gerechtelijk staartje. Er kwam een wetje, dat alle travestie nummers zich na afloop van hun nummer van hun masker moe sten ontdoen. Dit waren enige vermakelijke voorvallen uit twee cabarets uit de jaren twintig. In 1935 trof ik papa Carels op de Artistenbeurs in "De Kroon" op het Rembrandtplein in Amster dam en hij had toen een pension in Zandvoort. Jules Sèron. KERSTFEEST Na mijn ingezonden stukje over de Sinterklaastijd van vroeger wil ik ook graag wat vertellen over de Kerstdagen. Maar over het Kerstfeest van vroeger ben ik gauw klaar. r. 'tWas helemaal geen feest voor ons. De winkels en de kroegen waren in die dagen open en dat was voor de meeste arbeiders gezinnen een grote ellende. Maar laat me nu eerst eens vertellen over het zogenaamde kerstfeest. Mijn Grootmoeder was wel lid van de kerk en dat was ook alles, ze konden geen van allen een kerstboompje kopen met alles er Men kent er de Friese verhoudingen en is bereid plaatselijke en provinciale belangen te dienen. op en er aan, maar ze zei altijd die ene gulden die ik van de kerk krijg is precies de huur, die ze voor dat oude huisje betalen moest. Een krot zal ik maar zeggen, een stenen vloer, een klein gangetje met een emmer, waar alles mee gedaan werd, voeten wassen en alles wat er zo gedaan moest worden. Over het lichaam werd niet gedacht, want onder de kleren word je niet vuil. Dan was achterom het huisje, om er te komen moest je helemaal buitenom. Nu 't was gewoon een wrak, een wankel ding, open naden overal - tochten dat het deed dat als je uit grote nood er even heen moest was je vlug weer verdv/enen. Ik denk nog aan die tonnenmannen, dat meosten sterke kerels zijn met een zwaai kwamen die zware tonnen op hun schoudersen dat ging de hele dag zo door. Toen was het nog geen acht uren dag maar met al die soort van dingen hadden wij als kinderen nog veel plezier. Als het schemerig werd mochten we nog even buiten spelen en gingen we op de lijnbaan bij de tabaksfabriek van Tromp, nu dat was een feest, we speelden dan "er zijn geen rovers in het bos, bos, bos", maar die waren er juist altijd, twee die zich verstopten. Ook moesten we wel een paar boodschappen doen bij Adam de Jong, die woonde daar dicht bij de Hopkebrug op 't Vliet. We moesten dan een ons gemalen koffie halen met voor een cent koffiestroop, dat werd dan in zo'n koperen schaal door elkaar geroerd en dat rook zo lekker ook gingen we met de strooppot erheen, Adam had zo'n houten sleef, hij haalde dan die sleef door zo'n blikken bus en dan kwam zo'n dikke straal stroop precies in de strooppot terecht, nu 't was een wonder hoor. Bij het winkeltje was ook een kroeg daar zat zo'n klein glazen raampje in en zodoende konden we daar mooi door heen zien er zaten toch altijd wel een stuk of acht mannen in, onder wie mijn vader ook, wij hoorden ze wel roepen een rondje van mij. Een borrel kostte geloof ik vijf cent, maar als ze nu allemaal een rondje gaven en nog eens, dan hadden ze een aardig stuk in de kraag. De kinderen riepen ze dan achterna "hij het biet, hij het de bok an 't touw, hij is failliet". Woensdags beurde mijn vader altijd zijn schamel weekloon en dan moest alles wat we gehaald hadden betaald worden. Ging allemaal op de pof vroeger. We kregen dan van Adam een zakje met pepermunt. Adam had alles Het eens zo befaamde Cabaret Carels in de Korfmakersstraat. (Vervolg op pagina 2).

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1975 | | pagina 4