SPECTACULAIRE N001 't "3<Cleine ZlCrarlóje leeót iedereen EVEN LAGER VLIJ EEN ENORME I Het is volgend jaar alweer drie decennia geleden, dat de stad Leeuwarden als door een wonder bleef bespaard voor een grote ramp, toen een passagiersvliegtuig van de K.L.M. met de Bonifatiustoren in botsing kwam en daarna een uiterst spectaculaire noodlanding maakte bij de Boxumerdam. Noch aan de voet van de toren, waar brokstukken van het toestel kletterend naar beneden kwamen, noch op de plaats van de landing, waar het vliegtuig nog eens aan groot gevaar ontsnapte, liep ook maar iemand verwondingen op en zelden zal een crash met zoveel kans op persoonlijke schade, zo voorspoedig verlopen zijn. De materiële schade daarentegen was niet gering: het vliegtuig raakte door de aanraking met het topje van de toren de helft van z'n linkervleugel kwijt en kwam deerlijk gehavend aan de grond. Groot was dan ook de bewondering voor de vlieger, die kans zag de vleugellamme zilveren vogel horizontaal te houden en die bij de noodlanding zijn toestel zelfs nog even moest optrekken om niet tegen de hoger liggende weg bij de Boxumerdam te pletter te slaan. Tien passageirs en drie leden van de bemanning hebben deze unieke crash meegemaakt en zij zullen het zich nog herinneren als de dag van gisteren, hoewel alles na de botsing zo snel in zijn werk is gegaan, dat de meeste passagiers niet eens in de gaten hadden, dat het vliegtuig een noodlanding maakte - zij dach ten op het vliegveld te zijn geland, toen het toestel op z'n ongewone plaats in de vette klei tot stilstand kwam. Het ongeluk gebeurde op de mistige zaterdag van de 27e december, even na half een en het trof de Dakota P.H. - T.C.V., die, vliegend op de route Am sterdam - Leeuwarden - Gronin gen. om twintig voor een op ons vtfegveld had moeten landen. BOVEN DE STAD Tegen die tijd verscheen het toestel inderdaad boven de stad en boven het landingsterrein, waar de machine door het radio station in de juiste positie voor de landing werd gepeild. Het toestel vloog door zware wolken partijen in noordoostelijke rich ting, maakte twee bochten naar links en moest zo voor de grote landingsbaan komen. Op het moment, dat het toestel door het radiostation op de daartoe geschikte plaats was gepeild zette de bestuurder, de Canadese tweede piloot Fred Kroon de landingsvlucht in. Hij zakte met z'n toestel, zag toen Havenmeester J. van der Steeg maakte zich al ongerust. plotseling een rood huis voor zich verschijnen en een moment later een hoge fabrieksschoor steen en begreep toen, dat hij verkeerd zat. Onmiddellijk werd het landingsgestel ingetrokken en door vol gas te geven wilde de vlieger het toestel weer op stijgsnelheid brengen. Toen doemde eensklaps voor de drie in de cockpit de top van de Bonifatiustoren op uit de mist en zonder dat de bestuurder nog een kans kreeg op een koerscor rectie ramde de' machine de toren en klonk er eeibklap. Met de grootste moeite en dank zij zijn jarenlange ervaring kon de piloot het gehavende vliegtuig in de lucht houden, maar een noodlanding bleek onvermijde lijk: met brullende motoren raasde de machine laag over de stad, scheerde over het station, over de straten van Huizum en kwam toen boven de landen ten zuiden van de stad. Daar doemden voor de vlieger nog eens twee gevaarlijke opsta- kels op, eerst de hoogspannings draden, waar Fred Kroon de machine nog juist overheen kon krijgen en daarna de weg bij de Boxumerdam, waar het vliegtuig in feit overheen moest wippen om er niet tegen aan te klappen - eerst raakte het de grond aan de ene kant van de weg, sprong over een sloot, raakte de grond opnieuw, waarbij het onder andere de propellers verloor, sprong nog eens over twee sloten én over de weg en kwam toen een vijftig meter verder tot stilstand in het land. "STAP MAAR UIT" Pas door het gestuit op de grond begrepen sommige passagiers, dat dit geen gewone landing kon zijn, maar alles voltrok zich zo snel, dat er geen paniek kon ontstaan. "Stap maar uit" zei marconist A.B. Siebelhoff laco niek, toen hij met Fred Kroon en gezagvoerder Robert Robinson, ook een Canadees, uit de cockpit té voorschijn kwam. Geen van de passagiers had ook maar een schrammetje opgelo pen - de schrik kwam pas, toen zij buitenboord kwamen en tot Zo kwam de onfortuinlijke DC 3 aan de grond: een wonder, dat het toestel hun verbijstering de zwaar ver nielde vliegtuigvleugel aan schouwden. Intussen had zich een zekere ongerustheid meester gemaakt van de mensen, die op het vliegveld de komst van het toestel afwachtten, maar al gauw kwam er bericht vanuit Boxum Zo zag de D.C. 3 cr uit, die met de Bonifatiustoren in botsing kwam. Dit is de Specht, die eveneens verongelukte. en met een bus ijlde havenmees ter J. van der Steeg daarna met nog enkele anderen naar de plaats van de landing. In de stad, waar nieuwsgierigen al snel op het kerkplein aan de Voorstreek samendromden, ging het gerucht van de zeldza me vliegtuigbotsing van mond tot mond en toen het nieuws doorkwam, dat het vliegtuig bij de Boxumerdam naar beneden gekomen was, haastten veel Leeuwarders zich die kant uit om er een kijkje te nemen. Met auto's werden de passagiers opgehaald - de bemanning ver scheen al spoedig op het vlieg veld, waar een merkwaardig verschil van mening ontstond over de bocht, die het toestel boven het vliegveld had ge maakt. "Een rechterbocht" zei de chef van het radiostation. "Impossible antwoordde Fred Kroon, terwijl hij met de vuist op tafel sloeg - onmogelijk "het was een linker In hotel De Klanderij trachtten heren van de Rijksluchtvaart dienst 's avonds door voorlopige verhoren de crash te reconstrue ren, waarbij o.a. gesuggereerd werd, dat de hoogtemeter van het vliegtuig niet goed zou hebben gefunctioneerd. Afgezien van het feit of de

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1976 | | pagina 6