SPECTACULAIRE N001
't "3<Cleine ZlCrarlóje leeót iedereen
EVEN LAGER VLIJ
EEN ENORME I
Het is volgend jaar alweer drie decennia geleden, dat de stad Leeuwarden als door een wonder
bleef bespaard voor een grote ramp, toen een passagiersvliegtuig van de K.L.M. met de
Bonifatiustoren in botsing kwam en daarna een uiterst spectaculaire noodlanding maakte bij
de Boxumerdam. Noch aan de voet van de toren, waar brokstukken van het toestel kletterend
naar beneden kwamen, noch op de plaats van de landing, waar het vliegtuig nog eens aan
groot gevaar ontsnapte, liep ook maar iemand verwondingen op en zelden zal een crash met
zoveel kans op persoonlijke schade, zo voorspoedig verlopen zijn.
De materiële schade daarentegen was niet gering: het vliegtuig raakte door de aanraking met
het topje van de toren de helft van z'n linkervleugel kwijt en kwam deerlijk gehavend aan de
grond. Groot was dan ook de bewondering voor de vlieger, die kans zag de vleugellamme
zilveren vogel horizontaal te houden en die bij de noodlanding zijn toestel zelfs nog even
moest optrekken om niet tegen de hoger liggende weg bij de Boxumerdam te pletter te slaan.
Tien passageirs en drie leden
van de bemanning hebben deze
unieke crash meegemaakt en zij
zullen het zich nog herinneren
als de dag van gisteren, hoewel
alles na de botsing zo snel in zijn
werk is gegaan, dat de meeste
passagiers niet eens in de gaten
hadden, dat het vliegtuig een
noodlanding maakte - zij dach
ten op het vliegveld te zijn
geland, toen het toestel op z'n
ongewone plaats in de vette klei
tot stilstand kwam.
Het ongeluk gebeurde op de
mistige zaterdag van de 27e
december, even na half een en
het trof de Dakota P.H. - T.C.V.,
die, vliegend op de route Am
sterdam - Leeuwarden - Gronin
gen. om twintig voor een op ons
vtfegveld had moeten landen.
BOVEN DE STAD
Tegen die tijd verscheen het
toestel inderdaad boven de stad
en boven het landingsterrein,
waar de machine door het radio
station in de juiste positie voor
de landing werd gepeild. Het
toestel vloog door zware wolken
partijen in noordoostelijke rich
ting, maakte twee bochten naar
links en moest zo voor de grote
landingsbaan komen.
Op het moment, dat het toestel
door het radiostation op de
daartoe geschikte plaats was
gepeild zette de bestuurder, de
Canadese tweede piloot Fred
Kroon de landingsvlucht in. Hij
zakte met z'n toestel, zag toen
Havenmeester J. van der Steeg
maakte zich al ongerust.
plotseling een rood huis voor
zich verschijnen en een moment
later een hoge fabrieksschoor
steen en begreep toen, dat hij
verkeerd zat. Onmiddellijk werd
het landingsgestel ingetrokken
en door vol gas te geven wilde de
vlieger het toestel weer op
stijgsnelheid brengen. Toen
doemde eensklaps voor de drie
in de cockpit de top van de
Bonifatiustoren op uit de mist
en zonder dat de bestuurder nog
een kans kreeg op een koerscor
rectie ramde de' machine de
toren en klonk er eeibklap.
Met de grootste moeite en dank
zij zijn jarenlange ervaring kon
de piloot het gehavende vliegtuig
in de lucht houden, maar een
noodlanding bleek onvermijde
lijk: met brullende motoren
raasde de machine laag over de
stad, scheerde over het station,
over de straten van Huizum en
kwam toen boven de landen ten
zuiden van de stad.
Daar doemden voor de vlieger
nog eens twee gevaarlijke opsta-
kels op, eerst de hoogspannings
draden, waar Fred Kroon de
machine nog juist overheen kon
krijgen en daarna de weg bij de
Boxumerdam, waar het vliegtuig
in feit overheen moest wippen
om er niet tegen aan te klappen
- eerst raakte het de grond aan
de ene kant van de weg, sprong
over een sloot, raakte de grond
opnieuw, waarbij het onder
andere de propellers verloor,
sprong nog eens over twee sloten
én over de weg en kwam toen
een vijftig meter verder tot
stilstand in het land.
"STAP MAAR UIT"
Pas door het gestuit op de grond
begrepen sommige passagiers,
dat dit geen gewone landing kon
zijn, maar alles voltrok zich zo
snel, dat er geen paniek kon
ontstaan. "Stap maar uit" zei
marconist A.B. Siebelhoff laco
niek, toen hij met Fred Kroon en
gezagvoerder Robert Robinson,
ook een Canadees, uit de cockpit
té voorschijn kwam.
Geen van de passagiers had ook
maar een schrammetje opgelo
pen - de schrik kwam pas, toen
zij buitenboord kwamen en tot
Zo kwam de onfortuinlijke DC 3 aan de grond: een wonder, dat het toestel
hun verbijstering de zwaar ver
nielde vliegtuigvleugel aan
schouwden.
Intussen had zich een zekere
ongerustheid meester gemaakt
van de mensen, die op het
vliegveld de komst van het
toestel afwachtten, maar al gauw
kwam er bericht vanuit Boxum
Zo zag de D.C. 3 cr uit, die met de Bonifatiustoren in botsing kwam. Dit is de Specht, die eveneens verongelukte.
en met een bus ijlde havenmees
ter J. van der Steeg daarna met
nog enkele anderen naar de
plaats van de landing.
In de stad, waar nieuwsgierigen
al snel op het kerkplein aan
de Voorstreek samendromden,
ging het gerucht van de zeldza
me vliegtuigbotsing van mond
tot mond en toen het nieuws
doorkwam, dat het vliegtuig bij
de Boxumerdam naar beneden
gekomen was, haastten veel
Leeuwarders zich die kant uit
om er een kijkje te nemen.
Met auto's werden de passagiers
opgehaald - de bemanning ver
scheen al spoedig op het vlieg
veld, waar een merkwaardig
verschil van mening ontstond
over de bocht, die het toestel
boven het vliegveld had ge
maakt. "Een rechterbocht" zei
de chef van het radiostation.
"Impossible antwoordde Fred
Kroon, terwijl hij met de vuist
op tafel sloeg - onmogelijk
"het was een linker
In hotel De Klanderij trachtten
heren van de Rijksluchtvaart
dienst 's avonds door voorlopige
verhoren de crash te reconstrue
ren, waarbij o.a. gesuggereerd
werd, dat de hoogtemeter van
het vliegtuig niet goed zou
hebben gefunctioneerd.
Afgezien van het feit of de