ER KOMEN GEEN SCHEPEN MEER
VOOR DE PANDEN AAN HET VLIET
'T KLEINE
KRANT5JE
PUNT ACHTER HISTORIE VAN EEUWEN
•t eine 3£ran'óje leeót iedereen
Het is al weer enkele jaren
geleden, dat het oude Vliet met
zijn ontelbaar vele herinnerin
gen aan de oude tijd voor altijd
verdween.
Waar zes a zeven jaar geleden
nog de schepen voor Koopmans
meelfabriek en Mylius' Graanbe-
drijf lagen te lossen en te laden,
daar loopt nu een mooie, brede
asfaltweg. Waar eens in het ver
verleden de schepen van en naar
de Middelzee voeren, rijden nu
de auto's, bromfietsen en fietsen.
Aan de eeuwenoude bestemming
van vaarwater kwam met de
demping van het Vliet voorgoed
een einde.
OUDE GESCHIEDENIS
Het Vliet had een zeer oude
geschiedenis. Reeds ten tijde van
het bestaan van de Middelzee en
het meer Flevo in de eerste
eeuwen van onze jaartelling, was
het Vliet of zoals het toen
genoemd werd "De Vliet" een
belangrijke verkeersverbinding
te water. Het voerde de wateren
uit het oostelijk en zuidelijk deel
van Oostergo naar de Middelzee,
waarin het zich ontlastte. In
oude oorkonden wordt van de
Vliet gesproken als te zijn een
brede stroom en de Vliet en de
Ee vormden de twee hoofdstro
men van Oostergo.
Door de samenvloeiing van ver
schillende vaarten als het Oud
en het Langdeel, de Greuns, de
Tijnje en de Kurkemeer ont
staan, stroomde de Vliet in
westelijke richting via de Tuinen
en de latere Eewal naar de hoge
terp van de latere Hoogstraten.
Vandaar ging het via de Weaze
naar Wirdum en Huizum. Een
zijarm stroomde via een sluis in
het Naauw langs de voet van de
v.m. zeedijk (stille kant Nieuwe-
De bekoring van het oude Vliet: het graanpakhuis Zeevaart en de
Suikerbakkerij aan de zuidkant. Links een stukje van het huis,
waarin de familie Tigler Wybrandi heeft gewoond.
voor de Burmania-stins
naar de nederzetting
stad)
langs
Oldehove om daar via een sluis
uit te monden in de Middelzee.
De Vliet was een voor die tijd
belangrijk scheepsvaanvater,
waardoor er zich aan de oevers
en van "buyten den Cuype der
Stadt" een nederzetting vormde
met huizen, fabrieken en tuinde
rijen.
De Middelzee, ook wel Boorn-
41 iep of Burdine genoemd drong
vanuit de Noordzee landinwaarts
tot Sneek en Bolsward en was
voor de in opkomst zijnde stad
Leeuwarden van grote betekenis.
Langs de oevers van de Vliet
vestigde zich in de loop der jaren
een nijvere bevolking, voor het
merendeel bestaande uit schip
pers. koop- en handwerkslieden
en tuinders. De scheepvaart
langs de Vliet bood daar een
uitstekende gelegenheid toe, en
er verrezen tal van fabrieken en
industrieën.
Leeuwarden, toen reeds tot stad
verheven, voelde dit als een
benadeling van haar belangen
en stelde bij privilege van 1515
vast, dat de buurten het Nieuw-
land, het Bilgaardt en Canimin-
gabuur onder bestuur van de
stad werden gesteld.
Omstreeks die tijd wordt van de
buurt rondom de Vliet voor het
eerst melding gemaakt van Het
Vliet of Flijt.
Noch de bepaling van het
genoemde privilege, dat nie
mand zonder toestemming van
de stadhouder buiten de stad
mocht wonen, noch het verbod
van het stedelijk Bestuur om
zich aan het Vliet te vestigen,
kon verhinderen, dat langs het
Vliet steeds meer bebouwing
ontstond en er zich steeds meer
mensen vestigden. Het Vliet
werd, zoals een schrijver uit die
tijd het zegt: "Ene voorstadt die
aan d'oostsijde vele fraye huysen
en tuynen had."
STEEDS MEER INDUSTRIE-
EN
ln 1580 wordt melding gemaakt
van de bij het Vliet behorende
buurtschappen Kleijenburg en
Schilkampen en in 1605 van het
later bekende Noordvlietslot.
(Vervolg op pagina 4).
voor Leeuwarden en de
wijde wereld er omheen.
Een uitgave van Fenno
Schoustra's Publici-
teitskantoor.
Verschijnt eenmaal in de
veertien dagen.
Redactie, Administratie
en Advertentieafdeling:
Naast Emmakade 39 (Vre
deman de Vriesstraat 1)
Leeuwarden
Telefoon (05100) 20302
Postgiro 98 10 62
Bank: Rabobank
Geopend: van dinsdag
tot en met vrijdag, uit
sluitend 's morgens van
9 tot 12 uur.
's Middags en van za
terdagtot en met maan
dag gesloten.
Abonnementsprijs;
voor Nederland fl. 17,50
per jaar; voor het buiten
land: fl. 30,00 per jaar
Losse nummers: afge
haald fl. 1.00 per stuk.
Per giro besteld: fl. 1,80
voor 1 ex., fl. 3,20 voor 2
ex., fl. 4.70 voor 3 ex.
Het lidmaatschap van 't
Kleine Krantsje is alleen
mogelijk voor lezers, die
akkoord gaan met de
bepaling, dat het abonne
mentsgeld vooruit moet
worden voldaan.
Op de Ie februari dient
het abonnementsgeld
voor het dan lopende jaar
te zijn betaald.
Geschenk-abonnementen
en abonnementen van
lezers in het buitenland
nioeten op de 31e decem
ber van het voorafgaande
/aar zijn betaald
Lezers, die zich niet tele
fonisch of schriftelijk,
maar per giro-overschrij
ving als'abonnee aanmel
den, worden verzocht op
het girostrookje te ver
melden: Nieuwe abonnee.
Abonnees, die zijn ver
huisd, dienen er op te
letten, dat hun giro-over-
schrijvingskaart het nieu
we adres vermeldt - het
oude adres moet' worden
doorgehaald.
Wie het abonnementsgeld
voor een ander betaalt,
dient duidelijk de naam en
het adres te vermelden
van de abonnee, voor wie
wordt betaald.
Adreswijzigingen moeten
minstens 10 dagen voor
het verhuizen worden
doorgegeven.
Abonnementen, die niet
voor 1 december zijn op
gezegd, worden automa
tisch verlengd.
Het Noordvliet Slot - ietwat rommelig, maar pittoresk Marcus Aal heeft nog bootjes te huur.