DE BARRE TOCHT VAN KARST LEEMBURG EN VAN VELE ANDEREN 'T KLEIDE KKAHTSJE EEN HALVE EEUW GELEDEN 3 -v Wanneer mijn vriend A. v.d. Kooi mij destijds niet had geanimeerd ook deel te nemen aan de tocht, had ik dit verslag nimmer kunnen schrij- Ik zie me nog gaan op die maan dagmorgen, de elfde februari naar het kantoor van mr. Hepkema op de Willemskade, voor de aangifte van de Elfstedentocht, 's Avonds om zeven uur zouden in "deKlanderij" de laatste gegevens verstrekt wor den omtrent de te volgen route. Thuiskomend vertelde ik, dat het wel inleggeld gekost had. "Wel ja", zei moeder, "een hele dag hard werken en nog geld toege ven!" Toen mijn vriend A. mij de vol gende morgen tegen vijf uur afhaal de, werkte ik juist de laatste lepels dikke havermouten-pap naar bin nen. In stevige pas naar de Klande- rijWe maakten de afspraak dat we wel zouden zien hoe ver we kwa men. Met pech zouden we altijd op de trein kunnen stappen. ZESTIEN GRADEN Bij de Potmargebrug wees de ther mometer 16 graden Celsius onder nul bij een straffe wind uit het Noord-Oosten. In de Klanderij was het een drukte van belang. De toer rijders (er deden ook enkele dames mee) moesten wachten op de start van de wedstrijd-rijders, die vanuit Hotel "Spoorzicht" vertrokken. Tegen half zes stonden wij op het ijs bij de Beursbrug, waar enkele man nen met brandende fakkels voor de nodige sfeer zorgden. Eerst rond de stad naar Dokkum. In het donker zag je soms vonken uit 1929: start van de Elfstedenrijders voor hun barre tocht. Toerrijders op weg naar het verre doel. de ijzers spatten. Dit traject naar Dokkum en terug werd de "polo naise" genoemd. Onderweg kwa men wij de wedstrijdrijders tegen, die al op de terugweg waren. Het was uitkijken geblazen, want zij hadden de wind in de rug. In Dokkum een zeer gebrekkige controle, een éénmanspost (een po litieman) bij een klein tafeltje met een wekker. Lang wachten op onze beurt. Het wachten wordt door sommigen benut om een paar blad zijden uit een "Fryske Groun" te scheuren en vanwege de opgelopen koude, vóórin de broek weg te mof felen. Op onze kaarten wordt 7.19 genoteerd. Terug naar Leeuwarden, voor de wind. De opkomende zon zet de horizon in volle gloed, een pracht gezicht. HOTEL DE OLDEHOVE In de hoofdstad is, volgens onze kaart, de controle in "Hotel de Ol- dehove", waar het altijd, naar het heette "Am gemütlichsten" was. Tijd 8.36 uur. Via de Harlinger- trekvaart bij Ritsumazijl rechts af. De Trekvaart is niet te rijden, zo doende via een omweg naar Frane- ker. Tijd 9.36. In Harlingen worden wij bij controle verrast door een paar dames die rollen VS pepermunt uitdelen (10.34). Intussen heeft een derde deelnemer zich bij ons aange sloten, de heer Y. J. Zijlstra, even eens een Leeuwarder. Eén van de deelnemende dames is mej. KL Dam (thans mevr. Rutgers). Zij rijdt de tocht met haar vader, de heer Tj. Dam. SNERT In Bolsward gekomen loopt het tegen 12 uur en wordt er door velen "snert" besteld. Enkele zitten op de grond met de benen omhoog, bij de stoelen of de muur op. Bij het toilet een drukke nering. Veel uit de kleding gevallen papierflarden. We eten brood uit de rugzak met warm drinken van de waard. Afgestem pelde tijd 11.53. Nu komt een mooi gedeelte van de tocht. Naar de Zuidwesthoek en de wind mee. In Workum controle in café "De Zwaan", (tijd 13.07). In Hinde- loopen afstempelen in hotel "De Hinde" (13.46), direct door naar Stavoren, café A. Kuperus (14.30). Hier zitten een hoop deelnemers, w.o. ook veel wedstrijdrijders. De telefoon is druk bezet. Velen willen naar huis bellen en zeggen dat ze al" in Stavoren zijn, maar het erg ste komt nog, zeggen de insiders. Een bericht komt door, dat in Lei den het stadhuis is afgebrand. Na Stavoren wordt alles weer tegenwind en er worden afspraken gemaakt om groepsgewijze de me ren over te gaan, want via Balk naar Sloten is uitgesloten. De route loopt nu via de Morra, Galamadammen, Fluessen, Heegermeer, Rakken, Woudsend, Slotermeer. Door deze omweg wordt de tocht zo'n 25 km langer dan normaal. De banen over de meren zijn gemarkeerd door in het ijs geplaatste boomtakken en loopt nu hoofdzakelijk langs de westelijke oevers. Wij zijn nu met een man of zeven. Midden in de wereld komen wij een wedstrijdrijder achterop. Het is Jan Zeegers uit Amsterdam, een bekend langeafstand loper. Hij gaat met onze ploeg mee en zal straks in Slo ten z'n wedstrijdband inleveren. De rechteroever is meestal niet te zien. In het ijs zitten af en toe water vogels totaal ingevroren. Soms hoort het of wordt er met kanonnen geschoten. Het is het bewegen van het ijs door de winddruk, wordt er gezegd. Open water zie je nergens, met uit zondering van bij de afslag naar Woudsend, waar een geweldig groot wak opengehouden wordt voor de watervogels. In Woudsend een aantal mensen bij de brug om de rijders toe te juichen en goede reis te wensen. Op het Slotermeer passeren we een kist werk via een houten batting. In Slo ten 17.10. Wij eten onze laatste sneden brood in café Bokma. Bij een slager halen we nog een hartige hap. De eerste lampen branden al en verder gaat de tocht, terug over het Slotermeer via de Wijde Wijmerts naar IJIst. In "Het Wapen van IJlst" krijgen we 19.00 uur op de kaart. Naar Sneek lijkt het een hanestap, maar er is iemand die een smak op het ijs maakt en een zaklantaarn kwijt raakt. Dat geeft even opont houd. In Sneek (19.40) zitten we wat (te) lang, want eerlijk gezegd zien we wat tegen het laatste traject op. De Zwette is niet zo best. Alleen langs de kant berijdbaar met de no dige hobbels. Achteraf bezien heeft dit een rijder als Jongert op z'n no ren ook parten gespeeld. Wij rijden zelf op lange doorlopers, wat ze nu Friese noren noemen en op gewone hoge schoenen. Bij de "Laatste Stuiver" de Zwette op naar het Noorden. Op de wal staan enkele meisjes ons uit te wui ven. We krijgen zelfs kushandjes toegeworpen. Ze zullen ons wel licht voor "idioot" hebben versle ten. Je krijgt van die momenten dat je geen ijs meer kunt zien. Niet al leen omdat het donker wordt maar ook figuurlijk bedoeld. Achter Schamegoutum zien we de lichten van Leeuwarden heel in de verte, maar het is nog wel twintig kilometer. Er zijn meer rijders on derweg, o.a. de heren Zandstra en Van der Meulen. Bij het Weidu- merhout breekt een schoenveter. Nu doet de zaklantaarn weer opgeld. vervolg op pag. II voor Leeuwarden en de wijde wereld er omheen. Een uitgave van Fenno Schoustra'a Publici- teitskantoor. Verschijnt eenmaal in de veertien dagen. Redactie, Administratie en Advertentieafdeling: Vredeman de Vries- straat 18921 BP Leeu warden. Telefoon (05100) 20302 Postgiro 98 10 62 Bank: Rabobank Geopend: van dinsdag tot en met donderdag, uitsluitend 's morgens van 9 tot 12 uur. 's Middags en van vrij dag tot en met maandag gesloten. Abonnementsprijs: voor Nederland fl.21.00 per jaar; voor het buiten- land:fl. 37.50 per jaar. Losse nummers: afge haald fl. 1.25 per stuk. Per giro besteld: fl.2.00 voor 1 ex., fl.3.50 voor 2 ex., fl.5.00 voor 3 ex. Het lidmaatschap van 't Kleine Krantsje is alleen mogelijk voor lezers, die akkoord gaan met de bepaling, dat het abonne mentsgeld vooruit moet worden voldaan. Op de Ie februari dient het abonnementsgeld voor het dan lopende jaar te zijn betaald. Geschenk-abonnementen en abonnementen van lezers in het buitenland moeten op de 31e decem ber van het voorafgaande jaar zijn betaald. Lezers, die zich niet tele fonisch of schriftelijk, maar per giro-overschrij ving als abonnee aanmel den, worden verzocht op het girostrookje te ver melden: Nieuwe abonnee. Abonnees, die zijn ver huisd, dienen er op te letten, dat hun giro-over- schrijvingskaart het nieu we adres vermeldt - het oude adres moet worden doorgehaald. Wie het abonnementsgeld voor een ander betaalt, dient duidelijk de naam en het adres te vermelden van de abonnee, voor wie wordt betaald. Adreswijzigingen moeten minstens 10 dagen voor het verhuizen worden doorgegeven. Abonnementen, die niet voor 1 december zijn op gezegd, worden automa tisch verlengd. Karst. Leemburg, de veteraan, die verrassend won

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1979 | | pagina 3