MET SAKE EN TSEAD IN DE ENIGE BUS DIE LEEUWARDEN KON BEREIKEN OP SPIEGELGLADDE WEGEN UNIEK TIEN JAAR GELEDEN 5 voor al uw FEESTEN PARTIJEN Overal tentjes met hete dampende chocolade- en anijsmelk en lekkere koek Nu geen opzienbarend verhaal als een herinnering aan de strenge win ter van 1928op 1929, maartoch wel opmerkelijk voor de strengheid en de gevaarlijkheid van die langdu rige winterperiode. Het was eigenlijk pas op 21 maart, als officieel de lente begint, dat de dooi radicaal doorzette en sloten en vaarten nog vol ijs zaten. Eind februari lag de machtige ijs vloer zo goed als verlaten, we raak ten uitgeschaatst, het was geen sen satie meer en het werd door de straffe oostenwind maar een koude bedoening op het ijs; de elfsteden tocht was in volle glorie uitgereden, ons Friese hart hadden we volop kunnen ophalen aan het eerst zo boeiende ijsvermaak, met overal tentjes met hete, dampende chocolade- en anijsmelk, en lekkere koek, en met de van gemeentewege aangestelde baanvegers, die her en der over het donkere ijs, met daarin witte "dübeltsjes", hun bezems lie ten zwieren en menige centen "bot sen" konden oprapen. Hier en daar zwierf nog eens een eenzame, fanatieke schaatser over het soms metersdikke ijs. Voor vogels moet deze winter een afschuwelijke ramp zijn geweest! Als ik over de "Eeltsjemar" dicht bij ons dorp reed, wiekte met trage wiekslag een totaal uitgehongerde reiger moeizaam uit het riet om hoog. Inderdaad, een deerniswekkend schouwspel. En dan al die arbei ders, die uitgevroren raakten, we ken lang! Zoals ik al schreef, ver trokken wij 's morgens met de bus van "Van der Meij Co" al vroeg ik meen om kwart over zeven, de bussen reden toen hoogstens 50 tot 60 km per uur, en voor ieder, die aan de weg ergens zijn hand ophief, werd gestopt. Alles ging veel gemoedelijker dan nu. Mijn lieve moeder stond altijd het eerst op, ook in de barre kou, maakte het potkacheltje in de keu ken aan, riep ons onder aan de trap uit bed, wij stormden huiverend ons warme bed uit de keuken in, waar we begroet werden door de roodg loeiende en energiek knetterende potkachel. Ja, dat is er nu niet meer bij. ROETS ROETS Vlug ons in 'n teiltje wat wassen, roets-roets de kleren aan en dan elk een flinke eetlepel lofodinse lever traan door 't keelgat spoelen - dat hielp uitstekend tegen de barre kou. Het brood vlug met hete thee door geslikt, en na een kort gebed van moeder, door de lange gang, de jas sen vlug aan, mijn moeder stond bij de deur met onze tassen, zwaar van de leerboeken, in de hand en die gristen wij in het voorbijsnellen dan zo mee de duisternis en kou tege moet. Op een morgen waren we wat aan de late kant m'n moeder vol bezorgd heid, stapte de stoep op om ons te helpen, en ineens was moeder met tassen en al spoorloos verdwenen. Verbaasd keken we naar buiten en zagen we onze lieve moeder lan guit in de goot liggen - we deden 'n stap naar voren en lagen meteen ook languit! SPEKGLAD De stoep en het straatje waren spek-ende-spekglad. We krabbelden met de grootste moeite overend en hielpen moeder uit haar netelige positie in de goot - visten de weggegleden tassen weer op - en realiseerden ons dat het re gende en vroor tegelijk. Het verstandigste zou geweest zijn thuis te blijven. Maar we waren zo gewoon oh naar de bushalte te gaan en hadden zo'n sterk plichtsbesef, dat we onder een stroom van liefde volle, bezorgde wensen, toch glij dend door 't stille, donkere dorp onze weg gingen. Ook de bus was erg laat - en geen wonder! De busondememer Albert van der Meij stond ook al voor zijn huis, een soort herberg, in spanning te wach ten, de onmisbare, korte pijp in z'n mond - en ja, daar doemde de bus op, uit het duister. De bus was be mand met twee chauffeurs: Sake en Tsead. Kettingen waren om de vier wielen geslagenmaar Sake zeiWy gliede noch alle kanten üt! Na 'n korte beraadslaging haalde Van der Meij aardappelzakken uit huis en die werden nog eens over de kettin gen heen gebonden en toen was het "instappen maar" en de gladheid maar trotseren. We bereikten veilig Stenendam, waar Tsead met zijn zakmes de laag ijs van de voorruit kapte - en dan naar Oudkerk op - in het licht van de lampen zagen we ineens spookach tige verschijningen voor de auto op de gladde weg als vleermuizen zweven! Het bleken arbeiders te zijn, die per schaats over de met ijs bedekte weg naar de boer of hun werk probeer den te komen. Met een sukkgan- getje reden we verder, de scherpe bocht naar de ophaalbrug bij Oud- kerk (nu nog steeds is die daar!) met angst en vreze genomen al onze schoolgenoten stonden klaar en zo bereikten wij dan Zwartewegsend. EEN SPIEGEL Hier lag de Groningerstraatweg als een spiegel voor ons. Weinig, zo goed als geen verkeer. De chauffeur. Sake, die 't langzaam rijden verveelde, gaf gas en ja met een behoorlijke gang reden we over 't midden van de weg een poos, toen ineens voelden we de afgeladen bus wegglijden, ondanks kettingen en zakkende angst sprong ons naar de Tien jaar geleden, februari 1969, vierde de Hengelsportvereniging Leeuwarden met een receptie in het Oranjehotel het zestigjarig bestaan. Bij die gelegenheid nam de heer A. Wijbenga afscheid als voorzitter. Diezelfde maand redde de negen tienjarige gezinsverzorgster Jetty Smits de vijfjarige Anita Wijnsma uit de Pier Panderstraat uit de vijver van het Westerpark. Jetty Smits, die bij de familie Wijnsma werkte, haalde het meisje bewusteloos op de wal; door het toedienen van zuurstof kwam de kleine weer bij kennis. Mr. J. Rinzema, chartermeester bij het Rijksarchief te Arnhem, werd benoemd tot rijksarchivaris van Friesland. De heer J. E. Benes, directeur van Koopmans Meelfabrieken, nam af scheid als voorzitter van de Maat schappij voor Nijverheid en Han del, departement Leeuwarden. Brand ontstond er bij Haskerdijken in de trein Amsterdam-Leeuwarden en - later - opschudding, toen bleek, dat de trein radioactieve iso topen had vervoerd. Hevige sneeuwval stelde - op de twintigste - de gemeentereiniging voor grote problemen. keel, het was angstig stil in de bus, Sake stuurde op kundige manier mee liet de gaspedaal los, we gleden langzaam naar de kant, de boom stammen kwamen gevaarlijk dicht bij en toen stootten we langszij tegen twee bomen, we voelden twee harde schokken en toen stonden wij gelukkig stil en slaakten een diepe zucht van verlichting Eerst weer de voorruit afgekrabd (zoals ook al in Oudkerk, Oenkerk en Giekerk) het ijs van de zakken geslagen, ondertussen schaatsten verscheidenen over de gladde straatweg, vice-versa, en toen, ja, wist Tsead, die 't stuur overgeno men had, de bus weer midden op de weg te krijgen en bereikten wij ein delijk Leeuwarden. De zwaar-beijzelde takken van de iepebomen buigden diep door en kletterden telkens tegen het dak van de bus, ook de takken van de iepen voor het Oranjehotel, ons eindpunt, vervolg op pag. II de heer A. T. de Jong als bureau- hoofd van het Ministerie van Cul tuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk in Friesland. In deze februarimaand, tien jaar ge leden, overleden o.a. de stadgeno ten Joh. Bekius, oud-directeur van de Z.P.C. (80jaar), K. Zondergeld, oud-hoofdontvanger van de directe belastingen (64) en Nico de Boer (73), een bekende figuur uit de kringen van het amateur-toneel. Boerderij-restaurant RUPERKERK Telef. 05118-1920 Zondags geopend vanaf 13.00 uur. SiÉÉ -. *BSk£3&!?- Het was zo glad die dag, dat zelfs de pliesjes op schaatsen op straat verschenen Afscheid wegens het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd nam

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1979 | | pagina 5