BEGIN GEREFORMEERD GYMNASIUM EEN BOEIENDE ZAAK AAN DE EMMAKADE LEEWADDERS, WAAR IS DIT &m9 _mmAr'k'A "V f Specialist in CHOCOLADEWERK -» Me Schrans 66, 8932 NG, telefoon 058-136262, Leeuwarden Niet zonder moeite namen we toentertijd afscheid van het Stedelijk Gymnasium om ons te laten inschrijven bij het te openen gereformeerd gymnasium. Dat zou oorspronkelijk beginnen met één klas. Mijn vader heeft er toen sterk op aangedrongen dat met twee klassen zou worden gestart, want dan kon zijn oudste zoon direct overgaan naar de tweede klas. Dat is toen ook gebeurd. Samen met mijn neef Douwe Buwalda - de latere conrector van het gymnasium in Kampen - trokken wij weg uit de Arendstuin naar de Emmakade, waar het nieuwe gymnasium eerst onderdak vond in het Militair-Tehuis. Het nieuwe gymnasium moest nog gebouwd worden in de Schrans. Mijn neef en ik hebben merkwaardigerwijs niet vaak omgekeken naar dat eerste jaar en dat andere gymnasium. Daar aan de Emmakade was het een levende, boeiende zaak. Dat was vooral te danken aan onze rector: Dr R. Mulder en een corps leraren, dat beréid bleek met en thousiasme zich in te zetten voor de nieuwe school. Onze tweede klas was maar klein, niet groter ooit dan tien-leerlingen. Maar die waren stuk voor stuk dan ook zeer gemotiveerd en zoals dat op een goed gymna sium, naar Grieks voorbeeld, past- te, ook zeer gedisciplineerd. FIJNZINNIG KLASSICUS Dr. Mulder was een fijnzinnig klas- sicus, literair hoog begaafd en zeer kunstzinnig - zoals hij Widor speel de op het orgel was onvergetelijk. Hij heeft een stempel gezet op de aanvangsjaren van het gymnasium en het gebracht op het niveau, waarop het vandaag - naar ik hoor- nog staat. Het moet hem veel gekost hebben zijn geliefd Mamix-gymnasium en Rotterdam op te geven voor het Friese land. De eerste tijd was zijn affiniteit tot de Friezen ook niet erg groot. Zijn klassieke geest stootte zich nog al eens aan een enkele Friese karaktertrek. Maar gaande weg vond hij zijn plaats in Fries land. Op vaak meesterlijke wijze wist hij zijn idealen over te dragen op zijn Friese leerlingen, die hem Aan de Emmakade: hier lag Gymnasium. dan ook hun verering niet onthiel den. Dat hij zijn leerlingen kende, be wees hij ieder jaar weer bij de sluiting van de cursus, de uitreiking van de rapporten op de "promotie dag". Dan zaten we daar in dichte rijen in die prachtige aula met in gouden letters: in het Grieks: "Uw Woord is de Waarheid'geschilderd op één van de balken. Iedere leer ling ontving dan uit zijn hand het rapport. Hij hield daarbij vaak on navolgbaar geestige speechjes en bewees hoe hij ons door had. Als je er niet goed bij hem opstond, kon hij ook uit een ander vaatje tappen. Maar wij wisten, dat het hem om ons ging en om de school, die hij wilde brengen op het hoge peil van zijn idealen. Daarom besteedde hij veel tijd en zorg aan die tweede klas, die na enkele jaren het eerste eindexamen zou moeten afleggen: tevens het brevet van de school en het judicium over al zijn inspanningen. Hij heeft ons het Grieks bijgebracht en ons ingeleid in de geheimen van de klassieke wereld. Hij kreeg dan in onze klas de echo, die hij mocht het begin van het Gereformeerd verwachten. Zijn inzet werkte zo aanstekelijk, en het werktempo lag zo hoog, dat van de weinige leerlin gen uit die hoogste klas er ook nog drie staatsexamen deden vanuit de vijfde klas. Zij slaagden alle drie. Zeer tot ongenoegen van onze rec tor, die gehoopt had met deze leerlingen bij het komende eindexa men van de school na de zesde klas, eer in te leggen. Vooral zijn lessen over de grote dichters van de oudheid, Homenis in 't bijzonder, maakten zo'n diepe indruk, dat wij voor ons zelf Home rus gingen lezen, het ene boek na het andere, zodat wij voor het eindexamen heel de Ilias en de Odysse hadden gelezen. We zaten in de ban van Homerus en zijn dat heel ons leven gebleven. Onvergetelijk blijven Odysséus' avonturen vooral na de val van Troje. De Odyssee gaat mij boven de Ilias. Van Homerus' theologie is niet veel goeds te zeggen: enkele van zijn goden en godinnen staan er soms gekleurd bij hem op. Maar zijn visie en woordkunst zijn on overtroffen, zeker als het gaat om de wereld der mensen. Mij trof steeds weer de verering van de dichter voor de vrouwen, die een rol spelen in zijn grootse epos. Geen wonder, dat hij en dat nog wel in die wereld van de oudheid, waar men het niet zo nauw nam, met grote liefde tekent de mensen, die in hun leven het geheim van het huwelijk hooghouden. Het afscheid van Hector van zijn geliefde vrouw Andromache be hoort tot de meest ontroerende scè nes in de wereldliteratuur. Heel de Odyssee is opgebouwd rond de verbintenis tussen Odysseus en zij Penelope, waarheen hij steeds weer op weg blijft, ondanks alles. STEMPEL OP ONS LEVEN Dat liet Dr. Mulder ons toen al zien en pas achteraf zagen wij, hoe het een stempel zette op ons leven. Onze leraar Latijn was de heer O. Bouma, een echte Fries en daarin een goede tegenhanger van de rec tor. De Friese beweging kwam toen op en vond in Bouma een goede verdediger. Dat ik, als halfbloed - vader uit Holland, moeder een echte Friezinne - zoveel van het Fries ben gaan houden en haast geen mooier taal ken dan van de nieuwe Friese vertaling van de bijbel en de gedich ten van Fedde Schurer, dank ik mcc aan leraar Bouma. Maar ook de moderne talen kwamen aan hun trekken. Dr. Scherpbier gaf het Engels zo, dat ook de moeilijk ste teksten bijvoorbeeld van Milton, tenslotte geen geheimen meer voor ons hadden. Nog is een van de fijnste boekjes, die ik las en herlas, soms zelfs voorlas, "The story of the other wise man" van H. v. Dyke. Scherpbier attendeerde daar op en las het met ons. Later heb ik toch wel eens bezwaren voelen opkomen tegen de wijze waarop de moderne talen op het gymnasium werden gegeven. Het was altijd maar weer: lezen, lezen en vertalen. Aan actieve beheersing werd niet veel aandacht besteed. BETER REDDEN Mijn verloofde, komend van een negenjarige mulo. kon zich in het buitenland beter redden dan de oud gymnasiast. Maar dat was dan ook het enige. Nou ja, wiskunde: een noodzakelijk kwaad vonden wij. A-leerlingen. Onze wiskundeleraar, de integere J. van Dijk, moet wel eens de wan hoop nabij zijn geweest. Zo weinig respons kreeg hij van ons. Nee, dan geschiedenis. De kleine historicus La Maitre hield voor de klas voor drachten, die ons vanaf het eerste begin boeiden. Hij liet grote lijnen zien en samenhang. Hij was een overtuigd aanhanger van de CHU - weet u nog? - en hij deelde beslist niet ons enthousiasme voor Abra ham Kuyper. Wat was het goed zeg je dan achteraf, om critisch te leren denken en zo gevormd te worden voor het leven, waarin we eindelijk door eigen ogen zouden moeten leren zien. Eén ding kan 'k wel eens betreuren, datje pas achteraf ontdekt, wie in je leven een beslissende rol hebben gespeeld. O ja, we hebben verschil lende leraren en leraressen op de handen gedragen, maar hun vor mende kracht zie je pas goed, als je achter alles staat en zij er niet meer zijn, die je graag nog eens zou Onlangs heeft de heer Dr. J van der Linden te Amersfoort in onze krant herinneringen opgehaald aan de tijd. die hij doorbracht op het Stedelijk Gymnasium aan de Arends tuin. Na korte tijd ging hij over van het Stedelijk naar het pas geopende Gerefor meerd Gymnasium aan de Emmakade. Aan zijn leertijd daar haalt de heer Van der Linden nu herinneringen op. willen zeggen, wat ze voor je heb ben betekend. Nog een laatste herinnering, want ik mag u niet te lang ophouden, als u al niet eerder bent gestopt. Op ons gymnasium stond gymnas tiek hoog genoteerd, tenminste bij ons. Wij vonden dat 't ook paste bij een gymnasium - het oude Griekse gymnasion was immers ook zo iets als een athletenschool. Onze gymnastiekleraar, dc heer L. Hof man, was zelf een enthousiasteling voor zijn vak en hij bracht dat zeker openkelen van ons over. 's Zomers: slingerbal en hockey op de ideale Wilhelminabaan en 's winters in het gymnastieklokaal Achter de Hoven. Daar citeerde de heer Hofman nog wel eens de bekende zin - ze stond ook boven de deur in het lokaal daar - "mens sana in corpore sano": een gezonde geest in een gezond li chaam - Hofman maakte daar dan wel eens van: mens sano in corporc - sana. Wist hij veel van Latijnse verbuigingen. Maar zijn vak kende hij. Hij trainde ons tot echte athle- ten, die menige wedstrijd in Fries land wonnen. De zoon van de rector, Johny Mul der, was daarin primus inter pares- .Zijn reuzezwaai aan de rekstok deden we hem niet na en de wijze waarop hij de loodzware slingerbal tijdens wedstrijden ving zou in deze tijd een heel stadion in geestdrift hebben gebracht. Maar nu genoeg. Wie als wij in enkele opzichten beslissende jaren heeft mogen staan binnen de licht cirkel van zo'n gymnasium kan al leen maar hopen, dat ook komende generaties in hun tijd en met hun vragen zich zullen mogen verdiepen in de onvergetelijke wereld der klas sieken, die toen al worstelde om het antwoord op de laatste vragen van de mens. Amersfoort, Jvan der Linden Dit is de nieuwe opgave voor onze fotoprijsvraag "Leewadders waar is dit?" Oplossingen, uitsluitend schriftelijk, binnen veertien dagen naar de redactie van 't Kleine Krantsje, Vredeman de Vriesstraat 1, 8921 BP Leeuwarden. Uitslag over vier weken. Onder de abonnees, die ons het juiste antwoord geven, verloten wij een exemplaar van het boekje "Populaire Leewarders" door Fenno L. Schoustra.

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1982 | | pagina 7