VERRASSENDE TONEELPRESTATIE IN OUDE HARMONIE VIJFTIG JAAR GELEDEN I In 1932, precies vijftig jaar geleden dus, kwam ik in contact met de V.P.T.G., de Vrijzinnig Protestantse Groep in Leeuwarden. Een der voornaamste medewerkers, de heer Nico de Boer, werkte op hetzelfde kantoor, de "Algemeene Friesche" en wierf er toneelkrachten voor de opvoering van een Noors toneelspel 'Astrid", een drama in vijf bedrijven, geschreven door Madeleine Böthlingk. Het was een zware opgave dit spel, dat wel vijf en twintig medewerkers nodig had, voor het voetlicht te brengen. Daarom zocht de heer De Boer aanvulling van zijn groep onder krachten uit andere kring, die niettemin het doel, waarvoor de opvoering diende, onderschreven en ook graag toneel speelden. Dat doel was het contact te versterken tussen Vrijzinnig Protestanten in Friesland, die op tweede Paasdag 's morgens samenkwamen in de Grote Kerk en 's middags een religieus spel genoten in "De Harmonie". Scène uit het tweede bedrijf:'Koning Olav de Heilige C. Anokkee) met Astrid (mw. N. Schaaf-Rodenhuis), Sigrid (mevr. Wegener Slees- wijk) en Synnöve (mej. Tilly Prengerop de achtergrond. Tot deze kring geestverwanten behoorden naast de Vrijzinnig Hervormden ook de Doopsge zinden. De regie was in handen van een notarisvrouw, die vroe ger in Leeuwarden gewoond had en verhuisd was naar Den Haag. Zij moest dus speciaal naar Leeu warden overkomen en daarom waren de repetities meestal in het weekend. SLUITEND GEHEEL Zo kwam ik op een zondagmor gen in januari 1932 voor het eerst in contact met deze groep. Er werd met ijver gerepeteerd en de verschillende scènes zo vaak her haald tot er een sluitend geheel ontstónd. Bij de kleine rollen vond ik enkele kennisen; de heer Jacob Reidinga, Piet Toornstra en S. Keikes, allen ook bij de "Algemeene Friesche" werk zaam en mej. Tilly Prenger, dochter van de destijds zeer be kende adjudant Prenger. Zij had gelijk met mij eindexamen ge daan bij de Hogere Handels school: een pittige verschijning, die zich op de planken best thuis voelde. Dan waren er leden van de V.C.J.B., de jongerenkring waar van ik ook lid was: de dames Clara van Zuijlen-Veelders, Gé Jager en Berber Groen: Clara had een belangrijke rol, de ande re meisjes waren maar "dienst maagden" zonder tekst. Uit Friese toneelkring, het toen bekende "Ljouwter" waren ook krachten gecharterd: Mej. Dien de Jong uit de Doopsgezinde hoek en de heren C. Anokkee uit Franeker, Jan Oreel uit Beetgum, en Koop de Jong. De laatste was kassier bij de Friesche Bank en mij ook als zodanig bekend. "Ten Kate" leverde een paar goede krachten: mevr. Nel Schaaf- Rodenhuis, die de hoofdrol ver vulde, en de heer Roel van der Geest. De laatste zette een "koopman" op de planken, waarvoor ik veel bewondering had! De aandachtige lezer zal zich afvragen hoe dit mengelmoesje van krachten van verschillende herkomst en opleiding, om te vormen was tot een homogeen geheel? Dar was de zware taak van mevr. Wegener, die zich hiervoor bij zonder veel moeite gaf. Ik herin ner mij nog dat ik de kleine scènes, waarin ik meespeelde, talloze malen moest herhalen, tot er een goedkeurend knikje van de regisseuze kwam! BLINDE ZANGER Er was een blinde zanger in het stuk, waarbij alle bewegingen van een blinde nauwkeurig wer den voorgespeeld en door de heer Toornstra nauwgezet over genomen. Hij bespeelde een Noorse balk van bordpapier met muziek vanuit de coulissen! De costumes zocht "Mevrouw", zoals de leidster eerbiedig werd aangesproken, zelf uit bij de fir ma Sernee, een Hollandse costu mier, die veel aan studentenspe- len leverde en die zij goed kende uit de tijd dat zij zelf in die kring meewerkte. De invloed van Eduard Verkade was merkbaar in haar wijze van regie en rolop vatting. In de heer Nico de Boer vond zij een gretige leerling: hij was verantwoordelijk voor de prachtige decors, die hij zelf tot in de finesses schetste en ons vooraf toonde. Op Tweede Paasdag spoedde ik mij hypemerveurs naar "De Har monie". Ik had wel eens vaker wat toneel gespeeld maar nog niet in zulk een groot opgezet stuk. VOL VERWACHTING PESTVENTJE Onder de handen van Rommert werd ik omgetoverd in een "pest- ventje" want ik was lijdende aan de pest in het stuk. Met een verwarde pruik haar en rood omrande ogen in een gelig gelaat probeerde men dit effect te bena deren. Na een goedkeurende knik van "Oom Wiebe" die druk met de voornaamste rollen bezig was, kwam ik achter het toneel te recht. Daar was men bezig de kamer van het eerste bedrijf klaar te zetten. Daar elk bedrijf een ander decor vereiste, moest er in hoog tempo worden gechan geerd, waaraan behalve de to neelknechten ook de spelers meesjouwden. Het lange wach ten tussen de scènes besteedde ik aan het afkijken van de kunst der anderen en het bewonderen van de talloze foto's, aan de zijkant van het toneel aangebracht: por tretten van Kees Pruis, Lou Ban dy, van Louis Bouwmeester en Annie van Ees in diverse rollen! Wat leek het mij interessant zul ke grootheden van dichtbij te mogen gadeslaan en ik was ja loers op die assistenten voor de lichtbakken en de toneelknech ten, die het grote gordijn moes ten ophalen! In de zaal kijken was streng verboden maar in de pauze mocht ik door een gaatje in het gordijn de zaak inloeren, waar hier en daar bekenden druk met elkaar zaten te discussiëren. De Portretten van Louis Bouwmees ter en Annie van Ees in diverse rollen zaal was stampvol en de opvoe ring een succes, ook de tweede opvoering op een avond voor de Leeuwarders en Huizumers. TROTS Na afloop kwam de groep nog een avondje bijeen om gezellig na te praten, de foto's te bekijken en de recensies te bespreken. Wat waren we trots op het stuk in de "Leeuwarder Courant" waar van ik tot slot enige regels citeer: "Daarna volgde de Astrid- opvoering: vier uren lang heeft men geboeid geluisterd. Allen hebben zich zonder voorbehoud met onverdeelde toewijding ge geven: hoofd- en bijrollen zijn met begrip en overgave vertolkt. Het geheel sloot keurig: hulde aan de bekwame spelleidster: Mevr. Wegener Sleeswijk, die sfeer en stijl schiep!" Leeuwarden H. T. ten Have Vol verwachting ging ik de achteringang van het oude ge bouw binnen. Het interieur was niet bepaald inspirerend: een ou we troep was het daarbinnen en langs uitgesleten treden van een houten trap kwam ik in een holle ruimte, bestemd voor de "kleine rollen". Daar waren al enkelen bezig zich in een costuum te steken: het mijne lag met een briefje erop, keurig op een rieten stoel. Gekleed sloop ik de trappen af naar de kleine kamers, in een halve cirkel, achter het toneel, bestemd voor de "grote" rollen en in het voorste trof ik de toneelkapper de bekende Wiebe Kinderman met zijn assistent, een jong ventje, Rommert Tal man. Tableau de la troupe voor Astrid', v.l.n.r. voorste rij: Tilly Prenger, Nel Schaaf-Ro- Blanken, J. C. Anokkee, Roel van der Geest, Jan Oreel, Hans de Jong, Sake Keikes, denhuis, Gé Jager, Jaap Reidinga, Dien de Jong, Visser, Berbet\ Groen, Hommo ten Piet Toornstra, Nico de Boer en Koop de Jong.. Have en Clara van Zuijlen-Veeldersachterste rij: mevr. Wegener Sleeswijk-v. Balen

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1982 | | pagina 7