NIEMAND WEET WAT HET LOT VAN SCHILDER ROHRKOHL WAS MYSTERIEUZE ANONIEME BRIEF ;egenstelling tot de militante Pruisen had Röhrkohl als Inlander weinig waardering voor Hitier. [t^densde 2e wereldoorlog durfde hij spot met de Führj jjes zoals bijv. van de Duitser die opkijkend naar e< van Hindenburg zegt: Kommherunter, alter Reiter, Gefre ^riendin woonde bij de Brol boven de porceleinzaa^B Hs Schlichting schoenen. h v sommige van zijn werken hebben experts ook nu nog w9 Berzekeringswaarde ligt al naar gelang de kwaliteit tha W)0 en f 3500 j Handelswaarde is dikwijls halve verzeker ;eval van verkoop door een eigenaar/particulier. Al enkele malen is in 't Kleine Krantsje de naam genoemd van de schilder Rob Röhrkohl, een Didtser, die in vooroorlogse jaren in Leeuwarden heeft gewoond en van wie verschillende stadgenoten nog - fraaie - werkstukken in hun bezit blijken te hebben. In het laatst van de oorlog werd Röhrkohl, die hier toen al jar en had gewoond, gedwongen als militair het Duitse uniform aan te trekken en hoewel er aanwijzingen zijn, dat hij de oorlog heeft overleefd, lijkt er niemand te zijn, die weet wat er van hem geworden is. Vreemd is het in ieder geval, dat hij nimmer naar Leeuwarden schijnt te zijn teruggekeerd zelfs zijn er mensen, die alsnog geloof gaan hechten aan geruchten, die vroeger wel eens de ronde deden, dat Röhrkohl voor de Duitsers een spion is geweest, voor wie er geen enkele aanleiding kon zijn ooit terug te keren naar de plaats, waar hij zijn boven- en ondergrondse bezigheden zou hebben verricht Vele weken na deze reacties ont vingen wij zeer tot onze verras- sinf een anonieme brief van iemand, die de schilder Röhrkohl heel goed heeft gekend, maar die blijkbaar (waarom?) onbekend wil blijven. Deze heer of dame schrijft ons, dat Röhrkohl, "hoewel van Duit se nationaliteit, geboren in het jaar 1900 in het Rheinland, wel tot een markante inwoner van Leeuwarden mag worden gere kend, temeer omdat hij een aima bel mens was en zeer beslist geen nazi. Hij was geen (politieke) vluchteling, maar kwam al in de twintiger jaren tijdens de diepe depressie in het Weimar- Duitsland naar Nederland". PERFECT GETYPT In de perfect getypte brief wordt verder verteld, dat Röhrkohl een zelf gebouwd woonschip be woonde, "in een speels ontwerp met een verhoogd schilderskoe peltje", dat o.a. gelegen heeft aan de Poppeweg tegenover de oude P.E.B. centrale. Dit woonschip moet in 1940 zijn verkocht, waarna de schilder öp dezelfde ligplaats een kleiner woonschip ging bewonen. De brief maakt melding van "zijn vriendin", die bij de Brol boven de porceleinzaak van Schwaner woonde en zegt, dat sommige experts "ook nu nog" waarde ring hebben voor zijn werken. "De verzekeringswaarde ligt al naar gelang de kwaliteit thans tussen de 800,- en 3500,-. Handelswaarde is dikwijls halve verzekeringswaarde ingeval van verkoop door een eigenaar/parti culier". Interessant is het dan, wat de a- nonieme brief zegt over de poli tieke gezindheid van de schilder Rob Röhrkohl. "In tegenstelling tot de militante Pruisen had Röhrkohl als gemoedelijke Rheinlander weinig waardering voor Hitier. Ook tijdens de Tweede Wereldoorlog durfde hij de spot met de Führer te drij ven". En dan volgt het grapje met betrekking tot de Gefreiter Hitier GEDWONGEN "Waar zou u het eerst naar vra gen?" vroeg de hoogleraar,V "wanneer u telefonisch geroepen werd door een aan blindedarm ontsteking lijdende patiënt?" "Naar zijn adres" antwoordde de student. De naam van de schilder Rob Röhrkohl werd voor het eerst in 't Kleine Krantsje genoemd door onze abonnee, de heer J. Wouda te Leeuwarden, die herinnerin gen ophaalde aan de oude Wir- dumerdijk. De heer Wouda schreef toen het volgende: "De gehele breedte van de lij- stenzaak van Luiks van nu werd toen in beslag genomen door een hele brede deur, die via een trap naar boven leidde, waar de latere S.D.'er Lammers zijn Tale ninstituut had. Naast deze deur had aan de muur, de laatste jaren voor de oorlog, een uit Duitsland gevluchte schilder, Rob Röhr kohl, een vitrine, waarin hij steeds een schilderij exposeerde voor de verkoop. Dat schilderij bleef daar dag en nacht hangen; ongelooflijk in het licht van deze tijd bezien. Mijn vader heeft, ofschoon hij niet het minste verstand van kunst had, in een medelijdende bui een der schilderstukken ge kocht, want die Duitser had het Het Naauw met links het pand van Schwaner: op het bovenhuis moet de vriendin van Rob Röhrkohl hebben gewoond. Evenals Röhrkohl werd ook de vader van de heer Kaller zeer tegen zijn zin als Rijksduitser in het laatst van de oorlog gedwon gen dienst te nemen; een andere stadgenoot moet bij Röhrkohl in dezelfde compagnie hebben ge diend. (de korporaal): de Duitser, die opkijkend naar een ruiterstand beeld van Hindenburg zegt: "Komm' herunter, alter Reiter/ Der Gefreiter/ kan nicht weiter". Tenslotte zegt de brief, dat Röhr kohl helaas niet tot Nederlander was genaturaliseerd. "In 1944 werd hij uiteindelijk nog in dienst geroepen bij de bejaarde kust- infanterie. Voorzover bekend is het laatste, wat men van hem vernomen heeft, een briefje met groeten aan Leeuwarden, dat hij iemand bij de Snekerhoek toe stopte, toen hij in mei/juni 1945 in een groep krijgsgevangenen te voet werd afgevoerd". Het laat zich denken, dat niet alleen de onmiddellijk binnenge komen reacties op het eerste schrijven over Rob Röhrkohl, maar zeker deze veel later bin nengekomen anonieme brief ons bijzonder nieuwsgierig heeft ge maakt naar het verdere lot van de schilder, die eens zo'n "mar kante stadgenoot" was. WIE Wie heeft Rob Röhrkohl na de bevrijding in april 1945 nog ont moet? Wie heeft na deze datum ooit nog wat van hem gehoord Wie weet of hij nog eens in Leeuwarden is teruggekeerd; wie heeft ooit nog contact met hem gehad Wie heeft de, tot dusver nog onbekende vriendin van de schilder gekend? MET OF ZONDER BAARD Dit is een fragment van de mysterieuze anonieme brief over de schilder Rob Röhrkohl, die onze redactie een dezer dagen ontving. niet ruim. Het is een bosgezicht en het hangt nu bij ons in de kamer - volgens kenners is het een kunststuk, waarvan de waar de niet te schatten is". ERG MOOI Op dit schrijven van de heer Wouda werd gereageerd door onze abonnee, de heer H A. van Dijk te Norg, die schreef, dat hij zich de door de heer Wouda genoemde vitrine nog heel goed kon herinneren: "Nooit zou ik daar langslopen zonder een blik te werpen in de vitrine. Zijn kleurenpalet staat me nog helder voor de geest: groerunet geel en bruin en zwart, ik vond het erg mooi". De heer Van Dijk bericht dan ook, dat hij de schilder nog twee keer buiten Leeuwarden heeft ontmoet, eenmaal, toen hij aan het schilderen was in Deinum en een tweede maal in het oorlogs jaar 1944 in Poortugaal bij Rot terdam. "Hij stond" aldus de heer Van Dijk, "in Duits uniform op wacht voor een school, die gevorderd was en die vol Duitse militaire zat. Ondanks zijn uniform her kende ik hem en ik heb toen toch maar een praatje met hem ge maakt. Hij zag de toestand scfm- ber in, moest af en toe 's nachts een Rotterdamse Maasbrug be waken, bovenin, wat niet zonder gevaar was natuurlijk in die tijd met geregeld Engelse luchtaan vallen. Ik heb nog wel eens ge dacht later, wat zou er van hem geworden zijn?" Nog een reactie kregen wij van onze abonnee, de heer C. V. Kaller te Leeuwarden, die ons vertelde dat er in zijn zaak aan de Nieuwestad een schilderij van Röhrkohl hangt. Het is een buitengewoon ge slaagd - schilderstuk van het be gin van de Nieuwestad tussen de Sint Jacobsstraat en het Heeren- waltje; bij het vervaardigen er van moet Röhrkohl zich bevon den hebben op de bovenverdie ping van een pand aan de zuid zijde van het Naauw. De familie Kaller heeft nog een tweede, beslist minder geslaagd, doek in bezit van een dorpsplein in een Duits stadje en verder een portret, dat de schilder van een zuster van de heer Kaller heeft gemaakt.

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1983 | | pagina 5