EEN ETENTJE IN AMICITIA VROUWENPOORTSBRUG BREEKT DOORMIDDEN SENSATIE IN VORIGE EEUW Een groepje vooraanstaande Leeuwarders, gezellig verenigd in het hotel Amicitia aan de Wirdumerdijk. De foto is in 1938 gemaakt. In een enkel geval zijn we niet geheel zeker van het vermelde beroep; eventuele correcties zien we graag tegemoet. Zittend van links naar rechts: J. D. Dresselhuys, Directeur DiepboormaatschappijMr. D. G. Kortenbout van der Sluys, rechter in de Arrondissementsrecht bank, Mr. F. Stoop, advocaat en procureur, Jhr. J. W. Witsen Elias, hoofdredacteur Leeuwarder Courant, M. W. Vieweg, Directeur Friesch Museum, O. Schreuder, chirurg, P. Römer, oogarts en Mr. C. Beekhuis, advocaat en procureur. Staand: S. A. Waller Zeeper, Rijksarchivaris, een meneer Van Aken, wiens antecedenten we niet kenne?i en Mr. A. E. Stoop, advocaat en procureur. De beide kellners in het midden op de achtergrond zijn Jan Hoekstra, rechts, en oberkellner Van der Pan. Er zijn sinds het maken van deze plaat vijf en veertig jaren voorbijgegaan; we moeten vrezen, dat het eerbiedwaardige gezelschap intussen danig is uitgedund. Ja, zou er eigenlijk nog wel een van deze heren in leven zijnMisschien horen we daar nog eens iets van. Ze lagen er nog geen jaar, toen er aan alle bruggen al veranderin gen moesten worden aange bracht, die met elkaar een zes honderd gulden gingen kosten - de bruggen zelf hadden achttien duizend vijfhonderdzeventig gulden gekost. Nog groter echter was de ramp, die zich negen jaar later voltrok: toen beleefde de stad de nare sensatie, dat de nieuwe Vrou- wenpoortsbrug, juist toen ze was afgedraaid, met een enorme knal doormidden brak! Beide delen van de brug stortten in het water, gelukkig zonder het veroorzaken van persoonlijke ongelukken - het schip, dat net de brug zou passeren, werd niet geraakt. NIET IN ORDE Een ijlings uitgevoerd onderzoek bracht aan het licht, dat ook de Verlaatsbrug en de Noorderbrug niet in orde waren: bij beide bruggen waren de binnenleggers In de vorige eeuw kwamen er in één jaar tijds in Leeuwarden niet minder dan drie nieuwe bruggen tot stand. In 1859 kwam er een nieuwe brug bij het Verlaat, de Verlaatsbrug aan het eind van de Willemskade, een bij Camstraburen, de Noorderbrug tussen Spanjaardslaan en Noorderweg en een bij de Oldehove, de Vrouwenpoorts- brug. Er kan moeilijk gezegd worden, dat de gemeente met die drie nieuwe bruggen erg gelukkig is geweest. gebroken, zodat ook hier een ingrijpende reparatie noodzake lijk werd. Bij de Oldehove moest een hulp brug over de stadsgracht worden gebouwd; ze deed dienst, tot 1871 de nieuwe Vrouwenpoorts- brug geopend werd. Maar wat bleek nu? Nu bleek, dat de nieuwe brug te zwaar was om te worden ge draaid! Kleine veranderingen losten het euvel niet op, zodat er weinig anders op zat dan te besluiten maar wéér een geheel nieuwe brug te bouwen. Zo kwam er opnieuw bij de Oldehove een hulpbrug tot stand. Deze - zoveel - Vrouwen- poortsbrug ging nog eens zesen zestighonderd gulden kosten, maar nu losten alle problemen zich gelukkig op. Rond een halve eeuw, tot in de dertiger jaren, bleef deze brug intact, tot het nodig bleek de ophaalbrug te bouwen, die er nu nog altijd ligt.

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1983 | | pagina 6