EEN ETENTJE IN AMICITIA
VROUWENPOORTSBRUG BREEKT DOORMIDDEN
SENSATIE IN VORIGE EEUW
Een groepje vooraanstaande Leeuwarders, gezellig verenigd in het
hotel Amicitia aan de Wirdumerdijk. De foto is in 1938 gemaakt. In
een enkel geval zijn we niet geheel zeker van het vermelde beroep;
eventuele correcties zien we graag tegemoet. Zittend van links naar
rechts: J. D. Dresselhuys, Directeur DiepboormaatschappijMr. D.
G. Kortenbout van der Sluys, rechter in de Arrondissementsrecht
bank, Mr. F. Stoop, advocaat en procureur, Jhr. J. W. Witsen Elias,
hoofdredacteur Leeuwarder Courant, M. W. Vieweg, Directeur
Friesch Museum, O. Schreuder, chirurg, P. Römer, oogarts en Mr. C.
Beekhuis, advocaat en procureur. Staand: S. A. Waller Zeeper,
Rijksarchivaris, een meneer Van Aken, wiens antecedenten we niet
kenne?i en Mr. A. E. Stoop, advocaat en procureur. De beide
kellners in het midden op de achtergrond zijn Jan Hoekstra, rechts,
en oberkellner Van der Pan. Er zijn sinds het maken van deze plaat
vijf en veertig jaren voorbijgegaan; we moeten vrezen, dat het
eerbiedwaardige gezelschap intussen danig is uitgedund. Ja, zou er
eigenlijk nog wel een van deze heren in leven zijnMisschien
horen we daar nog eens iets van.
Ze lagen er nog geen jaar, toen er
aan alle bruggen al veranderin
gen moesten worden aange
bracht, die met elkaar een zes
honderd gulden gingen kosten -
de bruggen zelf hadden achttien
duizend vijfhonderdzeventig
gulden gekost.
Nog groter echter was de ramp,
die zich negen jaar later voltrok:
toen beleefde de stad de nare
sensatie, dat de nieuwe Vrou-
wenpoortsbrug, juist toen ze was
afgedraaid, met een enorme knal
doormidden brak!
Beide delen van de brug stortten
in het water, gelukkig zonder het
veroorzaken van persoonlijke
ongelukken - het schip, dat net
de brug zou passeren, werd niet
geraakt.
NIET IN ORDE
Een ijlings uitgevoerd onderzoek
bracht aan het licht, dat ook de
Verlaatsbrug en de Noorderbrug
niet in orde waren: bij beide
bruggen waren de binnenleggers
In de vorige eeuw kwamen er in één jaar tijds in Leeuwarden niet minder dan drie
nieuwe bruggen tot stand. In 1859 kwam er een nieuwe brug bij het Verlaat, de
Verlaatsbrug aan het eind van de Willemskade, een bij Camstraburen, de Noorderbrug
tussen Spanjaardslaan en Noorderweg en een bij de Oldehove, de Vrouwenpoorts-
brug. Er kan moeilijk gezegd worden, dat de gemeente met die drie nieuwe bruggen erg
gelukkig is geweest.
gebroken, zodat ook hier een
ingrijpende reparatie noodzake
lijk werd.
Bij de Oldehove moest een hulp
brug over de stadsgracht worden
gebouwd; ze deed dienst, tot
1871 de nieuwe Vrouwenpoorts-
brug geopend werd.
Maar wat bleek nu?
Nu bleek, dat de nieuwe brug te
zwaar was om te worden ge
draaid!
Kleine veranderingen losten het
euvel niet op, zodat er weinig
anders op zat dan te besluiten
maar wéér een geheel nieuwe
brug te bouwen.
Zo kwam er opnieuw bij de
Oldehove een hulpbrug tot
stand.
Deze - zoveel - Vrouwen-
poortsbrug ging nog eens zesen
zestighonderd gulden kosten,
maar nu losten alle problemen
zich gelukkig op. Rond een halve
eeuw, tot in de dertiger jaren,
bleef deze brug intact, tot het
nodig bleek de ophaalbrug te
bouwen, die er nu nog altijd ligt.