DRAMATISCHE ONGELUKKEN
DIE FRIESLAND SCHOKTEN
DE VOORGESCHIEDENIS VAN ONS VLIEGVELD
VOOR LEEUWARDEN EN DE
WIJDE WERELD ER OMHEEN
NEGENTIENDE JAARGANG
30-7-1983 NUMMER 438
Zoals overal elders nam ook in Friesland in het begin van de dertiger jar en de animo
voor de nog jonge luchtvaart meer en meer toe. Velen begonnen een goede toekomst te
zien in het vervoeren van passagiers en vracht door de lucht, sommigen droomden voor
zichzelf van een rol in het luchtverkeer. Leeuwarden beschikte al over een - hoogst
primitief - vliegveld bij het Kalverdijkje, waar men zo nu en dan een vliegtuigje kon
zien landen en waar ook wel eens een demonstrerende parachutist naar beneden
kwam. Ook ivaren er zo nu en dan activiteiten van jeugdige zweefvliegers, die hier
stoutmoedig de hoogte in gingen en die zelfs al een eigen vereniging hadden gesticht, de
Leeuwarder Zweefvliegclub. Zelfs werd er, nu precies vijftig jaar geleden, al serieus
gesproken over het totstandkomen in Friesland van een volwaardig vliegveld, waar
bijvoorbeeld toestellen van de K.L.M. zouden kunnen landen.
'T KLEINE KRANTSJE
Het was, merkwaardigerwijs,
een zeeman, die zich in deze
dagen ontpopte als een geweldi
ge vliegenthousiasteling en een
pure promotor voor het vliegen
boven Friesland. Hij heette Roel
Huizinga, hij was nog geen dertig
jaar oud en hij woonde in Mur-
merwoude.
Roel Huizinga was aanvankelijk
stuurman bij de koopvaardij,
maar door de ongunstige per
spectieven van' de zeevaart pre
fereerde hij een andere baan en
zocht hij het hogerop: hij was
ervan overtuigd, dat de lucht
vaart een grote toekomst wacht
te.
In 1931 kwam zijn naam voor de
eerste maal in het nieuws, toen
hij de plannen ontvouwde voor
'een vliegveld in Friesland, waar
bij hij zelf dacht aan een plaats in
het Buitenveld bij Veenwouden.
Andere stemmen pleitten voor
een vestigingsplaats bij Heeren
veen of Sneek, waarna er een
vergadering werd belegd met
veel burgemeesters en afgevaar
digden van handel, landbouw
veeteelt en industrie.
Na een zeer enthousiaste en za
kelijk ook zeer degelijke inlei
ding van de heer Huizinga werd
er een commissie ingesteld, die
Roel Huizinga, dodelijke val.
de mogelijkheden onder ogen
zou zien van het aanleggen van
"een eigen groot landingsveld
voor vliegtuigen" - ook Roel
Huizinga zelf maakte deel van
deze commissie uit.
Intussen had de heer Huizinga
met enkele andere vlieg
enthousiasten de Leeuwarder
Zweefvliegclub opgericht, waar
van hij zelf niet alleen secretaris,
maar ook een van de meest
toegewijde leden werd.
Hij liet in Amsterdam een eigen
zweefvliegtuig bouwen, de Ata
lanta, dat onder groot enthou
siasme van de clubleden voor het
eerst op het graslandje bij het
Kalverdijkje werd beproefd.
Wat de club aanvankelijk nog
ontbrak was een gebrevetteerd
instructeur, die men echter spoe
dig vond in de Groninger sport
vlieger Heinrich Stoll.
VERONGELUKT.
Nadat verschillende leden, onder
wie ook Roel Huizinga, kans
hadden gezien hun A-brevet te
halen, werd de Leeuwarder
Zweefvliegclub getroffen door
het gruwelijke nieuws van een
verschrikkelijk ongeval: tijdens
een demonstratie bij feesten in
Grijpskerk maakte instructeur
Heinrich Stoll een mislukte lan
ding, waarbij hij dodelijk werd
gewond.
Tezelfdertijd bestond er voor de
leden van de club een gelegen
heid om zich verder in het zweef
vliegen te bekwamen op het
vliegveld Soesterberg - met de
Atalanta, de P.H. 6, trok een
ploegje er heen.
De voorzitter van de Leeuwar
Op de bovenste foto: leden van de Leeuwarder Zweefvliegclub
dragen de Atalanta naar de plaats van de start, op de onderste foto
de instructeur Heinrich Stoll, die bij Grijpskerk dodelijk verongeluk
te.
der Zweefvliegclub, de heer ir. S.
Kramer, die ook zijn A-brevet al
had gehaald, maakte daar een
lelijke val, die gelukkig geen
persoonlijke ongelukken ten ge
volge had.
Des te dramatischer waren de
gevolgen van een tweede val,
amper een week na het dodelijk
ongeluk met Heinrich Stoll.
Negen leden van de Leeuwarder Zweefvliegclub, trots gefotografeerd voor hun Atalanta op het vliegveldje bij het Kalverdijkje. De
vierde man van links is Roel Huizinga.
Op de achtste augustus, 's mid
dags even na vier uur, ging Roel
Huizinga in de PH 14 de lucht in,
waarbij het zweefvliegtuig met
een autolier omhoog werd ge
bracht en al snel een hoogte van
een zeventig, tachtig meter had.
Tot hun ontzetting zagen de toe
schouwers op het veld toen, dat
de lier niet ontkoppeld werd en
zich ook niet automatisch ont
koppelde: plotseling werd het
zweefvliegtuig naar achteren ge
rukt en maakte een steile val tot
een twintig meter boven het
veld. Op dat moment trok de
vlieger het toestel sterk op, waar
door de vleugels samenklapten
en afbraken - als een steen viel
het vliegtuigje omlaag en kwam,
geheel vernield, midden op het
vliegveld terecht.
OP SLAG GEDOOD
De vrienden, die verbijsterd toe
snelden, konden niets meer
doen; Roel Huizinga was op slag
gedood.
De tragedie maakte diepe indruk
in Friesland, waar men de veron
gelukte als een zo gezonde, rond
borstige en enthousiaste jonge
man had leren kennen.
Vervolg op pag. 9