GOUDEN UREN VOOR 'T PONTSJE 1 KLEINE KRANTSJE SCHEPEN VAST IN DE BRUG fymwahdm-achja. m um het... De Poppebuurt bij het Vliet. Een centerse negotie dat was het, in de meest letterlijke bete kenis van het woord, met de vroegere Leeuwarder pontjes die de mensen overvoeren tegen het simpele tarief van een cent. Maar omdat je in die goeie ouwe tijd met een cent al heel wat kon doen, is het misschien toch nog een aardige bussiness geweest, wie weet. Van het pontje in de stadsgracht tussen de Noordersingel en de Wissesdwinger weten we, dat het soms zelfs 'gouden uren' beleef de en misschien is dat ook wel het geval geweest met het pontje tussen de Westersingel en de Harmonie- En hoe dat dan kon? Wel, wanneer er een schip kwam vast te zitten in de Noorder- of de Verlaatsbrug en de doorgang voor het gemotoriseerde verkeer en natuurlijk ook de voetgangers voor soms uren werd gestremd. In een oude krant vonden we een berichtje, dat van zo'n situatie melding maakt en daarin werd ook het toevallige voordeeltje van het stadspontje genoemd! „Schip in de Noorderbrug vast. Passage urenlang gestremd. Van middag omstreeks twee uur raak te een groote, ruim honderdvijf tig ton metende sleepaak, 'Mijn Streven' uit Hoogezand vast in de Noorderbrug, doordat het schip te breed was en mogelijk ook te diep geladen. Nadat de pogingen om het vaartuig verder te krijgen, waren opgegeven, maakte men 't sleepbootje achteraan vast. Ook toen slaagde men er echter niet in ('n staalka bel knapte zelfs af) beweging in het gevaarte te krijgen. Om vier uur begon men takels aan lieren uit te zetten om daarmee de pogingen van de sleepboot te ondersteunen, voorloopig echter ook zonder succes. Het verkeer te land ondervond natuurlijk groote belemmering, daar de brug niet gesloten kon worden. Voetgangers en fietsers konden gebruik maken van het pontje bij den Prinsentuin, dat gouden uren beleefde. Het andere verkeer moest omrijden naar de Vrou- wenpoortsbrug." Tot zover dat berichtje in de krant. En wanneer we nu weten, dat het ook dikwijls voorkwam dat er schepen kwamen vast te zitten in de andere bruggen van de stad, ligt het voor de hand, dat ook andere pontjes van zo'n noodsituatie hebben geprofi teerd. Dan braken er dus 'gouden uren' aan... Het pontje tussen de Wissesdwinger en de Noorderbrug: gouden uren, wanneer er een schip in de brug kwam vast te zitten... voor Leeuwarden en de wij de wereld er omheen. Een uitgave van Fenno Schoustra's Publiciteits- kantoor. Verschijnt eenmaal in de veertien dagen. Abonnementenadministra tie: Postbus 858, 8901 BR Leeuwarden. Abonnementsgelden Post giro: 98 10 62. Redactie en advertentie-af deling: Vredeman de Vries- straat 18921 BP Leeuwar den. Telefoon (058) 120302. Geopend:van dinsdag tot en met donderdag, uit sluitend 's morgens van 9 tot 12 uur. 's Middags en van vrijdag tot en met maandag ge sloten. Abonnementsprijs: voor Nederland 29,- per jaar; voor het buitenland: 55,- per jaar. Losse nummers afgehaald 1,75 per stuk. Per giro be steld (Postgiro 98 10 62): 2,75 voor 1 ex., 4,75 voor 2 ex., 6,25 voor 3 ex. Het lidmaatschap van 't Kleine Krantsje staat alleen open voor lezers, die zich door hun aanmelding ak koord verklaren met de hier navolgende 'leveringsvoor waarden': Het abonnementsgeld moet vooruit worden betaald. Op de 1e februari dient het abonnementsgeld voor het dan lopende jaar te zijn betaald. Geschenk - abonnementen en abonnementen van le zers in het buitenland moeten op de 15e decem ber van het voorafgaande jaar zijn betaald. Lezers, die zich niet telefo nisch of schriftelijk, maar per giro-overschrijving als abonnee aanmelden, wor den verzocht op het giro strookje te vermelden: Nieuwe abonnee. Wie het abonnementsgeld voor een ander betaalt, dient duidelijk de naam en het adres te vermelden van de abonnee, voor wie wordt betaald. Adreswijzigingen moeten minstens 10 dagen voor het verhuizen schriftelijk wor den doorgegeven: Postbus 858, 8901 BR Leeuwarden. Abonnementen, die niet vóór 1 december schriftelijk zijn opgezegd (Postbus 858, 8901 BR Leeuwarden) worden automatisch ver lengd. J

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1984 | | pagina 3