VLIEGENDE S.A.R. REDDERS DAG EN NACHT STAND BY VOOR LEEUWARDEN EN DE JÉS WIJDE WERELD ER OMHEEN EEN EN TWINTIGSTE JAARGANG 20-10-1984 NUMMER 467 'TKLEINE KRANTSJE Een bijzonder belangrijk en ook buitengewoon boeiend onderdeel van onze Koninklijke Luchtmacht bestaat dit jaar precies een kwarteeuw. Het is de S.A.R., de Sea Air Rescue anders gezegdde met helicopters uitgeruste Reddingsdienst voor - hoofdzakelijk operaties op zee. De S.A.R. heeft als voornaamste taak in nood verkerende bemanningsleden van militaire vliegtuigen te redden en de dienst opereert de laatste zeven jaar vanaf de Vliegbasis Leeuwarden, na eerder Ypenburg en Soesterberg als thuisbases te hebben gehad. De eigenlijke verjaardag van het onderdeel viel op de zesentwintigste april; nu echter, donderdag de achttiende oktober, wordt het zilveren feest met een receptie op de Vliegbasis Leeuwarden gevierd. Daarbij zullen met grote voldoening de gedachten terug kunnen gaan naar een ettelijk aantal uitgevoerde reddingspogingen en bijna evenzovele geslaagde reddingen. lijkertij d op de Vliegbasis Leeu warden "op een uur" het zal binnen een uur de lucht ingaan, wanneer het toestel op Terschel ling door de één of andere oor zaak mocht uitvallen. Ook kan het in actie komen voor reddings operaties boven land of op het IJsselmeer. Elke avond zoekt de helicopter van Terschelling de thuisbasis weer op. Dan ook keert de stilte boven de schietterreinen terug en zelfs is het zo, dat er ook overdag geen schot wordt gelost, wanneer er geen heli op Skylge stand by staat. Het zijn niet alleen Nederlandse vliegers, die zich in het Wadden gebied en boven de Noordzee als schutters bekwamen en trachten de netten en zakken te raken, die door andere vliegtuigen worden voortgetrokken. Ook toestellen van de bevriende Navolanden komen naar hier, zoals ook onze vliegers naar andere Navolanden gaan om er te oefenen en het (Vervolg op pag. 11) Het jubilerende onderdeel werd in 1959 opgericht als Sea Air Rescue. Het tweede deel van de taakstelling had betrekking op het redden in oorlogstijd van achter de frontlinie neergeko men Navovliegers. Maar de Alouette-helicopters van de red ders zijn met hun brandstofvoor raden op lange en langdurige speurtochten niet ingesteld - de T.A.R.-taak is dan ook al lang geleden in het vergeetboek ge raakt. THUISBASIS Het vliegveld Ypenburg werd de eerste thuisbasis. Vandaar startte er iedere maandagmorgen een heli voor een vlucht naar de Friese Waddeneilanden, aanvan kelijk naar Vlieland, later naar Terschelling. Daar bleef het toe stel de hele week stand by staan voor eventuele noodgevallen rond de vliegtuigschietterreinen op de eilanden en op zee. Elke vrijdagavond keerde de machine weer naar de thuishaven terug. In 1968 werd Ypenburg als mili taire vliegbasis gesloten, waarna de S.A.R: verhuisde naar Soes- bezuinigingen maakten onze Vliegbasis als toekomstig home voor de Rescuemensen meer en meer populair en in 1977 werd de knoop doorgehakt: de S.A.R. verhuisde van Soesterberg naar Leeuwarden. De oorspronkelijke sterkte van vijf helicopters met negen vliegers en acht boordmonteur- redders werd, ook al uit een oogpunt van bezuiniging, terug gebracht tot vier heli's met vijf vliegers en zes boordmonteur- redders. Dit Rescue-elftal opereert dus vanaf Leeuwarden, vanwaar er elke morgen een Alouette heli copter met een driekoppige be manning naar Terschelling ver trekt. Dat toestel staat, zoals de vliegers het zeggen, "op vijf mi nuten" wat wil zeggen, dat het binnen vijf minuten na een nood signaal in de lucht moet zijn. SNEL GENOEG Door de noodzakelijke uitrusting met een lier en nooddrijvers, opblaasbare rubberzakken om het zinken tegen te gaan, wan neer ze zelf in zee zou storten, bereikt de helicopter geen hoge re snelheid dan een honderdtach tig kilometer per uur. Maar dat is snel genoeg om een vlieger, rond de Waddeneilanden uit zee opge pikt, binnen de tijd van twintig minuten tot een half uur te kun nen afleveren bij één van onze Friese ziekenhuizen. Een tweede helicopter staat tege- terberg. Ook daar handhaafde men het minder economische systeem van een wekelijkse pen deldienst op onze Waddeneilan den, hoewel de stemmen, die pleitten voor een stellig meer voordelige stationering in Leeu warden steeds sterker werden. De alom om zich heengrijpende

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1984 | | pagina 1