DICKVAI NDERI H EljDE j R/REKLAI M E TOEN WE NOG OP DE SCHOOLBANKEN ZATEN DE "GEERTSE" SCHOOL AAN DE DRUIFSTREEK jozef israëlsstraat 10 leeuwarden 0£ >8-12' 4984 Jou Met mij. fiaye adviesbureau voor reklame en publiciteit Deze foto van School 1, de "Geertseschool" op de hoek van de Druif streek en de Oude Oosterstraat, in de zomer van 1919 gemaakt, werd ons toegezonden door onze abonnee, de heer F. T. de Ruiter te Leeuwarden, die nog verschillende bijzonderheden aan sommige namen kon toevoe gen. We beginnen achteraan: Aaltje Venema, dochter van een gevangen bewaarder aan de Keizersgracht, een onbekende, Trijntje van der Heide, die in de buurt van de Hollanderdijk woonde en wier vader een stadsbe- steldienst had, Akke Reidinga van de Turfmarkt, haar vader werkte bij een rijwielzaak, Tine Steunebrink en - met twee vraagtekens - Janny Ykema, de dochter van een muziekleraar. Op de tweede rij eerst een onbekende, dan Eva Rozenberg of Gretha Velleman, Trijntje Wartena van de Friesche Bank aan de Nieuweweg, drie onbekenden en Johanna Dwinger, wier vader waarschijnlijk ook deze foto maakte - hij woonde aan de Oostergrachtswal bij het Molenpad en hij ging o.a. als fotograaf langs de scholen. Voor meester Verbeek op de derde rij een Roelof, Christiaan van der Vlerk, wiens vader congierge was bij de Leeuwarder Onderlinge, Kars Kooistra, de zoon van een boekbinder op de Put ("Die maakte kleine notitieboekjes van afvalpapier, die Kars dan op school verkocht"), Cornelis Grenzenberg, Eede Postma ofwel "Peedsje Post- ma", de zoon van een schoenwinkelier in de Schrans, Piet Kerkhof uit de Klokstraat, wiens vader bedrijfsleider in een kruidenierszaak was, Engel Penning, later werkzaam in het Fries Museum en Hendrik Meier, wiens moeder een hoedjeswinkel op de Voorstreek had ("Hoedsje flut"). Hen drik moest de verkochte hoeden bezorgen in een grote doos. Woonde de klant ver weg, maakte hij gebruik van een doortrapper damesrijwiel en uitverkoren vrienden mochten dan wel eens meerijden. Dan een rij van vier: Piet Wagenmakers, die later een vloerbedekkingsbedrijf op de Tuinen had en van wie de heer De Ruiter de foto via via kreeg, Auke Bleeker, later bij de Algemene Friesche en een bekend voetballer, een onbekende en een Jantje, die in het Ritsumastraatje woonde. Tenslotte de voorste rij: Sjoerd van Gelder van de meubelzaak in de Grote Hoog straat, Anne de Vries van de Wortelhaven, die pianoleraar werd, Louis Graff, zoon van een klokkenmaker in de Speelmansstraat, ("Ik meen gehoord te hebben, dat Louis later op de ambassade werkte van een Oost-Europees land") en Fokke de Ruiter, wiens vader een pianozaak op de Turfmarkt had, waar ze ook woonden. "Het pand, evenals de beide naastliggers, is nu bij het Friesch Museum aangetrokken." En dan meldt de heer De Ruiter nog de namen van enkele andere leerlingen, bij wie hij in de klas zat: Grietje Elskamp, Clara de Vries, Klaas Pot, Hendrik Hessels, Jan Brugman, Auke Ferwerda, Willem Fah- ner en Ulco Hijlkema. "Ik weet niet, waarom ze niet op de foto staan," aldus de inzender, die hier en daar achter de namen ook nog wat vraagtekens plaatste. (Vervolg van pag. 4) maar zwijgen over de liefde, die je als kind toch nodig hebt. Ik vond het fijn, dat de schrijvers het geweldig hebben gehad en met plezier terugdenken aan Vlieland. Ik heb er veel gehuild en in mijn jongensfantasie dacht ik dat ik er kon vluchten, maar dat kon nooit, want je moest al tijd in de rij lopen. Ik zou een boek kunnen schrij ven over de manier hoe arme mensen werden bedacht. Als mijn moeder niet een keer in de Grote Kerk kwam, dan kreeg ze in de winter geen honderd tur ven. Met Sinterklaas naar de Harmonie een stuk speelgoed en een lang hemd plus een sinaasap pel, dat was voor het zingen. Wat was de wereld toch sociaal en wat hadden wij goeie rooie dominees! Mijn moeder kon niet lezen of schrijven, maar als ze gedwongen naar de kerk ging zong ze mee. Ik heb nu tien jaar in Hoorn ge woond en vijftig jaar daarvoor in Amsterdam en elke morgen als ik de deur open doe staan er drie of vier uitgehongerde katten. Zij krijgen ieder wat melk of citykas en groeien ook niet, net zo min als ik groeide van dat bekertje melk onder aan de trap. Ik ben lang abonnee op 't Kran- tsje en heb vaak wat ingezonden, maar dit zal wel het laatste zijn. Ik ben nu eenentachtig en de pen wil niet zo best meer. Hoorn L. Weber BLIK VOL VERLEDEN Wanneer je elke veertien dagen 't Kleine Krantsje in de bus krijgt trek je weer een blik vol verle den open. Je hebt toch de nodige voetstappen liggen in Leeuwar den. Neem alleen maar even waar ik gewerkt heb in juiste volgorde: Pepermuntsjefabriek, Van Sloo- ten, Lijempf, Berndes, Leeuwar der Nieuwsblad, Advocatenkan toor van mr. Hepkema. Wat is hier allemaal nog van over, be halve V.S.? Nu ben ik Provinciaal Ambte naar in Drenthe en ben ik met mijn laatste vijfjaar Assen A. H. van der Veen ARMOEDE IS KREK AS VUUR: EEN GOEIE KNECHT, MAR EEN WRE DE MEESTER EEN BRUTAAL MEENS HET DE HALVE WERELD - VOOR DE BESKEIDEN MEEN SEN IS ER DE ANDE RE HELFT

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1984 | | pagina 11