BRUG GAAT OPEN: RENNEN! JOHAN WARDENIER VINDT BRANDSTOFLOZE MOTOR UIT AMUSEMENT VAN VROEGER DE SENSATIE VAN DE EEUW f Een naam, die een halve eeuw geleden op ieders lippen lag, was die van Parmentier, Koene Par- mentier, de gezagvoerder van de vermaarde Uiver- vlucht. Toen echter het sensationele nieuws van Wardenier in de kranten kwam, stond er een dich ter op om ons te melden: ,,'t Is nu niet langer Par mentier, 't is nu voortaan Wardenier!" VJ In vroeger jaren, toen het scheep vaartverkeer in de Leeuwarder grachten voor bijna honderd pro cent intensiever was dan nu, kon den we geregeld het beeld aan schouwen van rennende voet gangers en racende fietsers, die nog gauw even over de brug moesten, wanneer de brugwach ter aanstalten maakte om de af sluitboom omlaag te laten. Dat ook automobilisten op zo'n moment blijk gaven van een plot selinge haast konden we lezen in een bericht uit een oude krant, waarin gewag werd gemaakt'van het aanstaande opendraaien van de Eerste Kanaalbrug. Reeds had de brugwachter de boom aan de kant van de Ooster- grachtswal neergelaten, toen er van de andere kant nog ijlings twee auto's de brug opreden. Een behulpzame jongen opende toen nog even de doorgang voor de eerste auto, maar de tweede wa gen had hij blijkbaar niet gezien: hij liet de afsluitboom weer los en die plofte met een doffe klap op de motorkap van de volgende wagen. Niet alleen werd hierdoor de wagen vrij wat beschadigd, maar ook de afsluitboom raakte men nog kwijt - toen de boom weer werd opgelicht om de auto toch nog vrij baan te geven, bleek, dat ze was losgelaten en ploempte daardoor het grachtwater in Na een latere mededeling, dat er in Zwolle van het nieuwe type motor acht exemplaren werden gemaakt, trok een journalist uit Wolvega, samen met een ge meente-veldwachter, naar de be wuste fabrikant, die desgevraagd verklaarde de heer Wardenier in het geheel niet te kennen. Toen ook bleek, dat andere in lichtingen van de uitvinder niet met de waarheid overeenstem den, werd het aanvankelijke ver trouwen van velen aan het wan kelen gebracht. SCHERP ONDERZOEK Ook het gemeentebestuur van Weststellingwerf, eerst uiterst optimistisch, begon nu te twijfe len en nadat het onder leiding van de burgemeester "een zeer scherp onderzoek" had inge steld, kon iedereen zich vereni gen met de conclusie, die er - nog geen week na de eerste be richten - in de plaatselijke pers kwam te staan: "Van de heele opzet gelooven wij thans niets meer!" INRICHTING. Een triest dieptepunt van alle be richtgeving rond de sensationele vinding, vormde tenslotte de vetgedrukte mededeling over het lot van de jeugdige uitvinder: "Nader vernemen wij, dat War denier gisterenavond voor eigen rust en veiligheid is overgebracht naar de Psychiatrische Inrichting van Prof. van der Scheer in Gro ningen". En toen trok Wolvega zich weer in de stilte van weleer terug. De droom was voorbij. Geen grote fabriek met dertienduizend ar beidsplaatsen, geen nieuwe werkgelegenheid voor Weststel lingwerf. Onvoorstelbaar sensationeel - dat was het nieuws, dat nu precies vijftig jaar geleden, in het begin van november 1934, plotseling heel Nederland beroerde. Een in Wolvega wonende jongeman, de nog maar twee en twintig jaar oude Johan Wardenier, had de spectaculaire uitvinding gedaan van een automotor, die men "brandstofloos" kon noemen - hij had een machine geconstrueerd, die geen water nodig had en die aan voeding niet meer zou kosten dan een vijf en twintig gulden per jaar. Zijn vinding zou op het gebied van motoren weinig minder dan een omwenteling betekenen! Al enige tijd gingen er wilde ge ruchten door Weststellingwerf over de geheime vinding van een nieuw systeem motor, tot het grote nieuws zwart op wit in de krant kwam te staan. Van dat moment af werd het met name in Wolvega "een gekkeboel" - nieuwsgierigen stroomden toe, telefoonlijnen raakten overbe zet. Er zou ook in Wolvega een fabriek verrijzen, die aan niet minder dan dertienduizend men sen werk kon bieden en een nóg grotere fabriek met een ijzergie terij kwam er in Amsterdam. Voor het stichten van deze fa brieken lag er al een bedrag van dertien miljoen gulden op tafel - rijksingenieurs hadden de teke ningen er al voor gemaakt. De jeugdige uitvinder, die de nieuwe motor zelf in de handel zou brengen, zei een maand eer der bij Zwolle al een geslaagde proef te hebben genomen in te genwoordigheid van een auto mobielfabrikant; na de Jaar beurs van '35 zou er een demonstratietocht zijn, waarna heel Europa er mee zou kunnen kennismaken. Eerder al zou de nieuwe motor door heel Neder land gaan. Tijdens een bijeenkomst met de pers viel vooral de "zekere rust en kalmte" van de jonge uitvin der op en bij wie er al enige twijfel mocht rijzen werd het wantrouwen weggenomen door de manier, waarop Johan War denier alle gestelde vragen be antwoordde. Op de kardinale vraag of de pers de nieuwe motor kon aanschou wen, reageerde de uitvinder evenwel minder bevredigend: de motor was er, inderdaad, maar ze was nog niet helemaal be drijfsklaar en zou dat niet eerder dan over een week kunnen zijn. (Vervolg van pag. 1) het Duo Henrico verwisseld, dat uit de heren Rijpstra en De Jonge bestond. Dan was er nog het Duo Ensing-Jordan. Geen feest of er was wel een humoristen-duo bij. Maar deze keer wil ik graag wat over het Duo "Graficus" vertel len. De heer Van der Schaaf be gon als jongen met heel vroeg brood rond te brengen, ongeveer tot twaalf uur, om dan 's-mid- dags als drukkers-leerling nog in Bergum te werken. Daarna kwam hij bij de firma Colet, die in de Oude Ooster straat een drukkerij had. In het pand zit nu een banketbakker. De zaak Colet ging naar de Ar beiderspers over, en de heer Van der Schaaf ging mee. Nog later zou de geboren en getogen Vliet- ster Van der Schaaf naar de drukkerij van Miedema gaan, ge vestigd aan de Nieuweburen om vervolgens weer jaren te gaan werken bij de Coöperatieve Handelsdrukkerij De heer Van Zurk heeft hoofd zakelijk bij de firma Miedema op de Nieuweburen gewerkt. De naam Duo "Graficus" is dus wel heel duidelijk, zij waren grafici. NEDERLANDS EN FRIES Hoe was nu het repertoire? Zij traden met een Nederlands en/of Fries repertoire op. De kleding bestond uit het klassieke rokcos- tuum en voor de voordrachtrol- len werd natuurlijk in verschil lende costuums gewerkt, denk maar eens aan vele karakter-rol len als boer of zwerver. Dit ken merkt toch wel het repertoire van de humoristen uit die tijd. Door het Fries repertoire werd door geheel Nederland gereisd om voor de Friese krites op te treden. Ik vraag mij wel eens af, hoe druk moeten zulke mensen het wel niet gehad hebben. Het vervoer was in die jaren nog niet zo als nu en zij hadden ook nog hun grafische betrekking. In de week-ends zal dat geen bezwaar zijn geweest. RADIO IN OPKOMST De radio was in opkomst, maar van de televisie hadden deze ar tiesten geen concurrentie. Het publiek was wel verwend, want de grootste gezelschappen deden de schouwburgen aan, maar men was gewend om uit te gaan en om feest te vieren. Onze goe de oude stad had zo tussen 1920 en 1930 zes verschillende caba rets, waar men zich door humo risten en soubrettes kon laten vermaken. Een volgende keer wil ik eens iets over het Duo Carels vertellen, die als reizende artiesten met eigen repertoire zich in Leeuwarden in het Maria Annastraatje hadden gevestigd, om vervolgens naar de Korma- kersstraat te gaan. Er was dus wel concurrentie, maar uitgaan behoorde gewoon tot het leven van alle dag. Het Duo "Graficus" behoorde vooral in de jaren tussen 1920 en 1940 tot die artiesten die met voordracht en zang onze voor ouders op een geweldige manier vermaakten. Zij hebben bijge dragen tot een stukje cultuur, dat door een moderne tijd met harde onwelluidende muziek en play backs-shows verloren is gegaan. Laatst zag ik Tieneke Schouten en Urbanus van Anus - ik dacht - komt die tijd weer terug? Of behoren zij tot de uitzonderin gen, die de regel bevestigen? Historisch Variété Archief Ritsko van Vliet sr. Leeuwarden Het Duo Graficus met links Van der Schaaf en rechts Van Zurk

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1984 | | pagina 5