FOTO MEELFABRIEK BRACHT HEEL WAT PENNEN IN BEWEGING HET VERHAAL VAN DE TWEEHONDERDJARIGE ONZE FOTOPRIJSVRAAG Ziezo, dat was dan weer eens een wat gemakkelijker opgave, die van vier weken geleden in onze prijsvraagrubriek "Leewadders, waar is dit?" Het grote massieve gebouw met op de zijmuur nog leesbaar de tekst "LOEM" werd door heel veel lezers herkend als de vroegere meelfabriek van Fortuna, die aan de Harlingertrekweg stond met de aanduiding "ROGGEBLOEM" op de muur. Veel inzenders zeiden een bijzon dere herinnering te hebben aan deze fabriek omdat zij zelf of familieleden er hadden gewerkt. Ook veel lezers, die in hun jeugd in de omgeving van de fabriek hebben gewoond of gespeeld, klommen voor deze gelegenheid in de pen om van hun ervarin gen te vertellen. "Er komen bij het zien van de foto heel wat herinneringen bo ven" aldus de heer B. Tamminga uit Leeuwarden. Een attractie bij de fabriek vormden de grote meelwagens. Het liefst zag de jeugd de wagens van de molen Het Lam van Vosman, want die hadden aan de achterkant geen schot en daardoor was het ge makkelijk er op te klimmen. Bij die van Fortuna van de heren Swildens en Kuipers en van de stoommeelfabriek Friso van Koopmans was clandestien meerijden alleen mogelijk door er aan de zijkant op te springen. De meelwagens, door paarden getrokken, zijn verdwenen en die pleziertjes mist de stadsjeugd in deze moderne tijd". VISITEKAARTJE De heer R. Poelstra te Leeuwar den schrijft over de opvolgers van die paardenwagens, de meelauto's met hun massieve banden, "destijds het visitekaar tje van Fortuna". De heer Poel stra weet te melden, dat de fa briek na de oorlog is overgegaan naar Koopmans Meel, die de si lo's alleen nog gebruikte voor opslag; toen ging er dus al geen meel meer rechtstreeks van For tuna naar de bakkers en de boe ren. "Als er in de tijd, dat er nog gelost en geladen werd, schepen kwamen was het voor de omwo nenden geen pretje, daar het stof dan neersloeg en er geen ramen konden openstaan. Ik heb hier aan de Harlingertrekweg na de oorlog mijn drankenhandel ge had en toen stonden er aan beide kanten van de fabriek nog arbei derswoningen". "In een van die woningen" schrijft de heer E. Drijver te Gro ningen, "heeft mijn beppe ge woond en de heer D. J. van der Meulen uit Leeuwarden schrijft zelf vijf en twintig jaar aan de Harlingertrekweg te hebben ge woond. "In onze jonge jaren" zo zegt hij, "hebben wij 's avonds veel voor de fabriek gespeeld, ook verstoppertje, maar dan verstop ten we ons in de fabriek en lagen we boven op de zakken, waar we voor de zoekers moeilijk te vinden waren. De fabriek draai de trouwens dag en nacht door". Voor de heer A. Miedema te Wormerveer was het beant woorden van onze vraag niet moeilijk, "want" schrijft hij, "ik moet er eerlijk bijzeggen, dat ik er zelf nog heb gewerkt". Dat kan niet gezegd worden van mevrouw F. van der Meer uit Leeuwarden, maar wel van haar opa, "die hier enkele jaren heeft gewerkt als vrachtwagenchauf feur. In barre winters moest er dan 's avonds nog naar Sneek gereden worden, wat in die tijd beslist geen pretje was met die Duitse vrachtauto's, de Bentz met kettingaandrijving, slechte banden en carbidlampen". "Plusminus vijf en vijftig jaar geleden" aldus de heer P. Dom peling te Leeuwarden, "was mijn vader er werkzaam in de losse ploegen en ook de vader van inzendster mevrouw A. Weistra- Reiding uit Bolsward heeft er naar haar zeggen, jaren gewerkt. De vader van de heer Piet Wei land te Heerenveen, ook een Pieter, kwam er al op twaalfjari ge leeftijd in 1898 en hij is er blijven werken tot het sluiten van de fabriek. KORTE SCHAFTTIJD "Vaak" schrijft hij, "werd ik met een van mijn broers of zusters met een pannetje eten naar va der gestuurd, want zijn schafttijd was dermate kort, dat er geen tijd was om thuis te gaan eten. Nu vraag ik me nog wel eens af of de "warme" hap nog wel echt warm was, wanneer we bij hem in de fabriek arriveerden. Ik heb er heel wat uurtjes doorge bracht, hoewel de zeer smalle trappen, die naar de meelzolder leidden en de gonzende en rond- zwiepende aandrijfriemen mij In het vorige nummer van ons Kleine Krantsje schreven wij over de heer Henk Annema uit de Goudenregenstraat in Leeu warden, die de 21e januari de respectabele leeftijd bereikte van tweehonderd jaar. De heer Annema zag het levenslicht op de dag, dat de vlaggen uitgingen voor het vieren van het vijfhon derdjarig bestaan; nu Leeuwar den het zevenhonderdjarig be staan viert, verjaart hij opnieuw en nu dus voor de tweehonderd ste keer. Op deze publicatie hebben wij verschillende reacties gehad en het lijkt ons de moeite waard hier nog even op in te gaan. Een lezeres uit Leeuwarden bel de ons op „om opheldering", omdat zij veronderstelde, dat er een vergissing in het spel zou zijn. Het bereiken van een leef tijd van honderd jaar vond zij al exceptioneel en zij kon zich niet voorstellen, dat iemand een ou derdom kon bereiken van twee honderd jaar. Ook haar zoon, die het verhaal had gelezen, had zo zijn twijfels en meende even eens, dat wij ons hadden vergist. „Dit zal dan ook zeker wel de oudste inwoner van heel Europa zijn," aldus deze lezeres. Ook een vrouwelijke abonnee als kleine jongen toch ook wel beangstigden. Maar de machtige wielen te zien ronddraaien en het weten, dat je vader ze alle maal in beweging bracht, was toch een prettig gevoel. Als de leren aandrijfriemen na langdu rig gebruik werden afgekeurd en vervangen, werden ze onder de fabrieksarbeiders verdeeld. Die konden dat materiaal nog uitste kend gebruiken voor het verzo len van klompen en schoenen van hun gezin. Vooral onder de klompen was het goed spul, want die gingen dan veel en veel langer mee." Veel inzenders maakte in hun brieven bij hun oplossing ook gewag van de Wilhelminabaan, die achter de fabriek gelegen heeft en waarvan nog een klein stukje op het detail van de origi nele foto was te zien. "Op deze baan" zo meldt de heer Th. Weda uit Leeuwarden, "werden vroeger heel wat spor ten bedreven en wedstrijden ge houden, zoals harddraverijen, voetballen en kaatsen. Ooit stond hier ook de Leeuwarder wielerbaan, ongeveer ter hoogte van de Vondelstraat". De heer J. G. Jongbloed te Alk maar weet te vertellen, dat de "oranjefeesten" op de verjaar dag van koningin Wilhelmina op de een en dertigste augustus ook lange jaren gehouden werden op de Wilhelminabaan en de heer J. Vriend te Haarlem herinnert zich de spelen, eveneens op de Baan, van Vakantieontspanning. WILHELMINABAAN "Het houtwerk, op de foto op de voorgrond, kon wel eens van de oude tribune op de Wilhelmina baan zijn", schrijft de heer K. uit Rheden, die ons belde, kon niet geloven, dat ons bericht op waarheid berustte. „Dit kan toch niet," zei zij, „en dan nog voor de klas staan en nog elke dag bil jarten ook, dit lijkt me toch niet mogelijk." Familieleden, met wie zij de zaak had besproken, vonden het eveneens een nau welijks te geloven verhaal. Zij zei vervolgens te vinden, dat de gefotografeerde er ook nog heel goed uit zag voor zijn twee- As' van Oostrum van Schiermonnik oog en de bevestiging van zijn vermoeden vinden we in ver schillende brieven, waarin ge wag wordt gemaakt van het in storten van deze tribune tijdens een zware storm. De heer B. Tamminga, al eerder geciteerd, kan ons nog enkele historische bijzonderheden mel den, die hij heeft ontleend aan een artikel in Ons Friese Platte land van 1951 van de hand van zijn oom, Y. K. Tamminga, die schreef onder de schuilnaam Poarteboer. "In de eerste wereldoorlog"al- dus de heer Tamminga, "werd Vosman eigenaar van Fortuna, terwijl de Coöperatieve "Noord kant Leeuwarden" het bedrijf van Vosman kocht. Op haar beurt werd de Fortuna weer op gekocht door de firma Koop mans, waardoor dit bedrijf de enige particuliere meelfabriek van betekenis in Leeuwarden werd. Naderhand is de Noord kant overgenomen door de CAF, welk bedrijf nog steeds gevestigd is aan de Snekertrekweg, dus te genover de oorspronkelijke plaats van de Fortunafabriek. De Noordkant stond op de hoek van de Westersingel en de Molen straat, waarin nu de CAF-winkel zit. De firma Koopmans had zich in Leeuwarden gevestigd in 1876 en was gesticht door een jonge bakkersknecht Koopmans uit Holwerd". Nu hoogste tijd voor het bekend maken van de winnaar van het gebruikelijke fotoboekje "Leeu warden, ach ja, zo was het. Het werd de heer P. Tolman, Willem Lodewijkstraat 55 in Leeuwarden. honderd jaar en zou, wanneer ze zijn leeftijd zou moeten schat ten, eerder denken „aan een vijf tigjaar, of zo". Wat het nog krasse uiterlijk van de oude heer Annema betreft zouden we kunnen zeggen, dat onze foto misschien wat bedrieg lijk was en dat zijn beeltenis wel licht ietwat geflatteerd over kwam. Toen het Kleine Krantsje hem op de avond van zijn verjaardag op belde om hem geluk te wensen, klaagde de overigens nog vitale veteraan steen en been. „Nou moet het toch niet gekker wor den," verzuchtte hij. „ik heb in m'n hele leven nog nooit wat gemankeerd, maar sinds dat ver haaltje in de krant, begin ik wer kelijk te voelen, dat ik een ouwe kerel ben. Het is, dat ik het huis vol gelukwensers heb, maar an ders was ik al lang onder de wol geweest." Het was, toen de bejaarde baas dit zei, nog geen negen uur. Nou ja, en wat die leeftijd be treft: we kunnen het niet anders zien - op 21 januari 1935 ging de vlag uit vöor het vijfhonderd jarig bestaan van Leeuwarden, nu ging de vlag uit voor het zevenhonderdjarig bestaan. En 700 min 500 is nog altijd 200, dus.

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1985 | | pagina 6