EERSTE ELFSTEDENTOCHT VOOR BEROEPSRENNERS BELOOFT SUCCES TE WORDEN VERKEERSBORD ZET LEZERS OP HET VERKEERDE BEEN ONZE FOTOPRIJSVRAAG Na de schaatsers, die zes en ze ventig jaar geleden voor de eer ste en vorige maand voor de laatste maal georganiseerd langs de elf Friese steden snelden, zul len er nu beroepswielrenners van start gaan in een heuse Elf stedentocht. Al sinds 1912 heb ben amateurwielrenners in een vrij grote regelmaat in geregle menteerde tochten de elf steden bezocht - nooit eerder evenwel was er voor professionele wiel renners een dergelijk evene ment. De eer van het initiatief tot deze belangrijke wielerklassieker komt toe aan enkele wielerent- housiasten uit Surhuisterveen, die zich daar al enkele jaren ver dienstelijk hadden gemaakt met het organiseren van een plaatse lijke wielerronde, die telkens een ongehoord grote belangstel ling trok. Nu vormden zij de Stichting Friese Elfstedentocht voor Be roepsrenners met Joop Atsma als voorzitter, Martinus Jongsma als secretaris en Wim Sibie als penningmeester en een klinkend comité van aanbeveling met o.a. de Commissaris der Koningin H. Wiegel, Leeuwardens burge meester G. J. te Loo, oud-Elfste dentochtschaatskampioen Jeen van den Berg en onze stadge noot Jan Charisius, nu interna tionaal scheidsrechter van de K.N.S.B. en in z'n jonge jaren zelf een verdienstelijk wielren ner en ooit nog eens derde prijs winnaar in de befaamde Elfste- denschaatsmarathon. Met de hoop in het hart, dat hun initiatief tot een mooie traditie zal uitgroeien kreeg het Stich tingsbestuur voor deze eerste Elfstedenwielertocht voor be roepsrenners een groot aantal sterke tot zeer sterke renners op de deelnemerslijst. Met renners als Joop Zoetemelk, Peter Winnen, Henk Lubber- ding, Teun van Vliet, Hennie Kuiper en de Belgen Eric van der Aerden en Eddy en Walter Planckaert, om er zo voor de vuist weg maar enkele noemen, belooft de première een groot succes te worden. De start is woensdag 3 april om tien uur bij de Frieslandhal en de finish is aan de voet van de Olde- hove omstreeks vier uur. Een schot in de roos - dat wassportief gezien, ons zoekplaatje van vier weken gele den in deze traditionele rubriek Leewadderswaar is dit?" Het afgebeelde verkeers bord met o.a. de aanduidingen, Vliegveld, linksaf en Sneek en Zwolle, rechtsaf, heeft bijna alle deelnemers aan de prijsvraag op het verkeerde been gezet. Reeds dachten we, na het doornemen van tientallen foutieve inzendingen, geen enkele goede oplos sing te hebben ontvangen, toen er tenslotte toch nog een paar correcte inzendingen boven water kwamen. Maar niet meer dan welgeteld drie en dat was toch een bijzon der schamel aantal - wie nu de gehele foto ziet zegt natuurlijk meteen, ach ja, natuurlijk, daar heeft die fotograaf gestaan. Goed, goed, goed, het komt er dus op neer, dat negentig pro cent van het aantal inzenders meende, dat het de verkeerspaal aan het begin van de Harlinger- straatweg was, die wij afbeeld den en velen waren zo zeker van hun zaak, dat zij, zoals zo vaak, onze opgave durfden te kwalifi ceren als „een makkie" - zij hebben geen moment veronder steld, dat de paal ook wel eens aan het begin van de Fontein straat kon hebben gestaan! „Ik heb, om de prijsvraag op te lossen, de kaart van Friesland er maar even bijgenomen" aldus de heer Th. Weda te Leeuwarden en hij vervolgt: „de ontbrekende letters op 't bord kunnen alleen maar zijn van de plaatsen Berli- kum, Franeker en Harlingen. "METEEN RAAK" Ook de afstanden vanaf Leeu warden kloppen en dat geldt eveneens voor Stiens. Even op de fiets naar het begin van de Harlingerstraatweg en meteen raak Het lijkt een zeer oude foto. Het perk waarin de paal staat was meen ik vroeger gro ter. Van de paal op de foto staat alleen nog een stomp. Er staat al lang een nieuwe paal naast". „Die paal van de ANWB moet gestaan hebben aan het begin van de Harlingerstraatweg" zo schrijft ons de heer A. Miedema te Wormerveer, „maar ik zit nog in de knoop met die huizen op de achtergrond. Dan moeten die dus aan de Noordersingel heb ben gestaan of nog staan". „Volgens mij", aldus de heer A. H. Bergsma te Haren, „staat het bord bij de rotonde aan het be gin van de Harlingerstraatweg. Op de achtergrond zie je de glooiing van de Westerplantage. Bovendien doet het hek met de paaltjes mij in mijn mening ster ken, aangezien dat stellig dient ter afscheiding van het water van de Westersingel. Ook staat de afstand tot Franeker, 16 kilo meter, mij in het geheugen ge grift. Elke zaterdagmiddag gedu rende zeker tien jaren, legde ik met mijn broer voor een bezoek aan onze moeder in Franeker per fiets deze afstand af. De trein was ons te duur, retour derde klas tachtig cent, maar het kan ook zestig zijn geweest". „De aanduiding Vliegveld aan het bord" schrijft de heer J. Vriend te Haarlem, „is voor mij niet bekend, want toen ik uit Leeuwarden vertrok was het vliegveldje) nog aan de Kalver- diek bij de molen dicht bij het Tolhuis". Dat was dus even een greep uit de dikke stapel foutieve oplos singen en dan nu de correcte inzendingen die waren afkom stig van mevrouw Tjaaktje F. Lugtenborg te Leiden en de he ren Piet Jorna en R. Poelstra, beiden te Leeuwarden. „Ik moest nog even puzzelen", schrijft de eerste, „maar een broer van mij zag de oplossing in één oogopslag. Vroeger hadden we vanuit onze huiskamer aan de Fonteinstraat nummer 2 het uitzicht op de gefotografeerde paal. Het hek op de voorgrond diende om het vanuit de Fon teinstraat komende verkeer te beschermen voor een duik in de Westersingel of om dit verkeer te weerhouden de aan de singel liggende schepen te rammen. Op de achtergrond is vaag de Wes terplantage te zien". Ook de heren Jorna en Poelstra sloegen dus de spijker precies op de kop, maar bij loting vielen zij buiten de mand: het prijsje gaat naar de vrouwelijke inzendster.

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1985 | | pagina 19