HET CABARET VAN OME DORUS BUIS BIJNAMEN UIT HET OUDE LEEUWARDEN DE ZONDAGEN IN MIJN KINDERJAREN AMUSEMENT IN VROEGER JAREN Graag mag ik terugdenken aan de zondagen, zoals ik die in mijn kinderjaren in Friesland beleef de. Hoe geheel anders was de zondag toen vergeleken bij nu. Weliswaar zijn de winkels op zondag gesloten, maar overigens is het welhaast een dag gewor den als alle andere. Wat kleding betreft draagt men, vooral de jongeren, hetzelfde als in de week. Hoe anders was dat in vroeger jaren. Als kind verheugde je je op de zondag, omdat je dan je mooie kleren mocht dragen. Alleen dat al maakte de zondag tot een feest. Dan was er de kerkgang. Hoe klein ook, ik ging tweemaal mee ter kerke. Ik herinner me hoe fijn ik dat zingen vond van al die mensen samen. Nog altijd vind ik de samenzang het meest indrukwekkende deel van de kerkdienst. KALOTJE Ik weet nog dat tijdens de dien sten bejaarde mannen een kalo tje of mutsje droegen tegen de tocht. Ook herinner ik me dat veel, meest bejaarde, vrouwen het Friese oorijzer droegen. Dat gaf de dienst een bijzonder sfeervol aanzien. Ook de prachtige koperen scha len, waarmee men bij de uitgang j collecteerde, vond ik als jongen altijd zo mooi met eerbied wierp ik er m'n kerkcent in. Friese kerkdiensten werden er toen helaas nog niet veel gehou den, hoewel er van tijd tot tijd een was in de stad waar wij woonden. Wat was het gezellig na de kerk met elkaar koffie te drinken thuis. Vaak kwamen er dan ken nissen op visite en werd er over de preek nagepraat ook de lekkere Friese koek of een oran- jekoek ontbrak dan niet. Op straat spelen mochten we zondags niet. Ook daarin onder scheidde de dag zich van de an dere dagen. Een groot deel van de zondag werd dus binnenshuis doorgebracht, maar de middag werd vaak benut voor een wan deling. En ook dat herinner ik me als een feestelijk gebeuren. Pantsje Koffie Een zwerversfiguur, die bij de mensen aanbelde en dan "een pantsje koffie" vroeg. Schoner dan ooit De vrouw van een makelaar; een knappe dame, die altijd weer kans zag er toch weer aardiger uit te zien: schoner dan ooit. Tjisse Knust Een oorspronkelijk uit Dok- kum afkomstige man met een gebrek aan een van zijn vuis ten. Is in het bevrijdingsjaar 1945 in zijn woonscheepje bij Snakkerburen vermoord. Waspik, De Eigenaar van een horecabe drijf aan de Groningerstraat- weg bij het Werkmanslust. Angebreiden Haar Man met een wel zeer merk waardige bos haar. Geit, De Joodse handelaar in sinaasap- Langs de weilanden, over kleine landweggetjes soms naar een na burig dorp, terwijl er zo nu en dan een sjees of een vigelante passeerde. Ook waren er op die wandelin gen vaak ontmoetingen met an dere families, die ook aan 't kui eren waren en werd er een gezellig gesprek aangeknoopt, waarbij eikaars wel en wee werd besproken. Voor ons als kinde ren duurde het vaak te lang en we waren blij weer verder te kunnen wandelen. Goed was het ook, dat je als kind bij zo'n buitenwandeling be paald werd bij de natuur, de die ren op het land, de vogels rond om, de kikkers in de sloten, kortom bij al het mooie dat de natuur te zien en te horen gaf, dat was juist op de zondag voor mij en ik denk voor veel kinde ren iets heiligs, iets dat je deed denken aan God. Ik denk dat we meer om ons heen zagen dan de kinderen nu, die met hun ouders in de auto meerijden en aan veel voorbij zullen gaan. Wat was het romantisch op die wandelingen de kerkklokken te horen beieren, zonder dat het geluid verstoord of overstemd werd door verkeerslawaai, 's Winters gingen we op klomp jes naar de kerk, maar dan wa ren het wel die glanzend zwar te klompen met gouden biezen er op, die alleen voor de zondag werden gebruikt. Toen de eerste auto's versche nen was dat voor ons natuurlijk wel een hele bezienswaardig heid, maar er verdween daarmee een stukje rust en romantiek. Als ik nu nog eens in Friesland verblijf is er weinig meer te be speuren van die ouderwetse zon dagssfeer. Veel verkeerslawaai en drukte, ook rond de kerken en, ik zei het al, ook geen zon- dagskleding meer. Wel hoor ik nog de plechtige klanken van de kerkklokken ten teken dat het zondag is en dan waan ik me terug in het verleden, toen de zondag nog echt werd gevierd. Heiloo P. H. Zwerver pelen, die in de Breedstraat woonde. Hij ventte ook veel bij het Diakonessenhuis. Was getrouwd met een van de Apen. Apen, De Twee zusters. Zij dreven in de Breedstraat een bonbon en snoepwinkeltje. Beer op sokken Een zeer sterke man, die zijn bijnaam dankte aan zijn ei gen naam. Hij werkte bij de cementhandel van Vermeu len en voer op een praampje op het traject Leeuwarden - Dokkum. Draaikont, De Een bewoner van het Vliet, die op de tenen liep. Generaal, De Heeft tientallen jaren bij de post gewerkt. Lampekapke, Ut Een man van de spoorwegen. Het pand van het vroegere caba ret van Ome Dorus Buis staat er nog, aan het Zaailand, op de hoek van de Prins Hendrikstraat. Het is door de jaren heen een café gebleven. Hoeveel panden veranderen niet van eigenaar, maar er komen dan ook vaak heel andere zaken in. Het is ook een zaak, waar nog heel lang 'levende muziek' werd gespeeld, in het laatst alleen nog in de kermisweek. Muziekboxen en discjockeys verdreven al weer jaren geleden de 'levende mu ziek' en daarmee was het ook met de gezelligheid gedaan. In het huidige établissement be vindt zich nu 'Het wapen van Leeuwarden' Café-biljarts van de heer A. Eisma. Laatst, tijdens de gezellige dagen voor en van de 'Elfstedentocht' Jan de Lieger Een turfschipper, die met zijn boot bij de kazerne lag. Hij loog dat het gedrukt stond, of, anders gezegd, hij had een rijke fantasie. Hutsemuts Een juf van de Bewaarschool aan de Tuinen. Zij heette Hutchinton. Jutter, De Ook wel: Klaas Jut, Klaas Pruum, De Pruum en Klaas Jutter. Woonde aan de Hol- landerdijk. Oliekruik, De Woonde aan het Vliet. Moet de man van Brandewientsje zijn geweest. Brandewientsje woonde in de Duvelshoek. Pleebussel Leeraar Nederlands aan de Rijks Hogere Burger School. Dankte zijn bijnaam aan z'n haardracht. Werd door leer lingen wel eens aangespro ken als "Meneer W. C. Bor stel". klonk ook weer 'levende mu ziek' uit het gezellige pand en toen dacht ik aan mijn jongensja ren, toen men overal vanuit de café's de accordeonisten en de drummers tot buiten de zaak kon horen spelen. De foto die bij dit artikel staat afgebeeld is toch wel een historische foto, omdat onze stadgenoot Bert Klazema met twee collega's er op staat afgebeeld. BERT KLAZEMA Over Klazema schrijven zou 'ui len naar Athene brengen' bete kenen, want de heer Schoustra heeft onlangs nog een artikel aan hem gewijd, omdat Klazema 15 april tachtig jaar is geworden. Flij heeft 'so wie so' dit jaar veel publicaties in andere bladen ge had. Maar de foto is daarom zo belangrijk, omdat na jaren na speuringen het mij niet gelukt is een andere foto van het interieur of het toneel van Ome Dorus Buis op de kop te tikken. Bert Klazema, die zestien jaar was, toen hij in deze zaak begon, zit hier achter de piano; links staat Piet Kreeft afgebeeld en rechts Maup Cohen. Piet Kreeft was oorspronkelijk bij de staf- muziek van het garnizoen in Leeuwarden, heeft ook bij Duo Carels gespeeld, ging later naar Arnhem, en Maup Cohen is later naar Amsterdam gegaan. De foto is dus zo omstreeks 1922 gemaakt. Het interieur was altijd gezellig ingericht; met de Kerstdagen was alles bijzonder mooi ver sierd, met sneeuw en extra lam pen. Het toneeltje was erg klein, maar toch nog zo groot dat sou brettes, danseresjes, couplet zangers en zelfs goochelaars er konden optreden. De heer Buis werkte hard in deze zaak met vrouw en dochters en had „hart voor de zaak en de artiesten". Men moet wel zestig jaar of ou der zijn om nog de namen te kennen, die ik nu ga noemen van diverse artiesten. Totdat Sipke Castelein met zijn Hötel-Cabaret 'Spoorzicht' begon, was Buis de gerenommeerde zaak van Leeu warden. Met de verbouwing en uitbreiding van 'Spoorzicht' nam het bezoekersaantal dan ook af bij Buis. En nu de artiesten en artiestes: Maup Biemans, Albert Klein, Mayer Hamel, Maupi Stahl en Lloyd Sisters. Het zou te ver voeren om over al deze artiesten te schrijven. Meijer Hamel, die in een soort kledij als Pisuisse optrad, met gitaar of luit, zou later de directeur van de Fritz Hirsch Operette worden. Als Joods artist is hij gespaard geble ven voor de hel van de kampen. Er traden natuurlijk ook buiten landse artiesten en artiestes op; het is zo jammer dat er van de programma's en/of kranteadver tenties niets bewaard is geble ven. Men hangt bij het schrij ven van een artikel als dit dan helemaal van oudere ooggetui gen af, waarmede ik natuurlijk toch wel dankbaar ben. Zo kreeg ik van een buurman, de heer Veltman van de Canadezenlaan, een liedje, dat geregeld gespeeld werd, en dat de heer Veltman nog uit zijn hoofd kon opzeggen. Hier de tekst: Bij Ome Dorus: „Bij Ome Dorus, Ja, daar willen wij steeds zijn, Weg met de zor gen tot morgen, Weg met al je chagarijn! Bij een biertje of een wijntje voelt men zich daar thuis. Want het leukste en het drukste is het toch altijd nog bij Buis!!" Het Trio musici noemde men in die tijd 'Krecoma' naar de heren Kreeft, Cohen en Klazema. Als goochelaar trad geregeld op de heer Wil van Houten, die met een grotere illusie-show in thea ters ook onder de naam Bellardi optrad, samen met.de cabaretiè re Coba Sodekampf. WO van Houten stierf in 1940. Alex de Haas is er opgetreden, Dumas is er opgetreden, Mimi Boesnach is er opgetreden, en noem maar op. Voor de oudere Leeuwarders is er alleen nog de herinnering, maar de herinne ring is een paradijs, waaruit men nooit verdreven kan worden. Leeuwarden Historisch Variété Archief Ritsko van Vliet senior

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1985 | | pagina 8