WAT WIEPIE WIERSTRA SCHREEF OVER HET VROEGERE JOODSE LEVEN IN DE LEEUWARDER BINNENSTAD 'T KLEIDE KEAHtSJE VOOR LEEUWARDEN EN DE WIJDE WERELD ER OMHEEN pagina 13 De nu elf jaar geleden overleden heer Wiebren Wierstra Th. zn. heeft in Leeuwarden vooral een grote bekendheid gekregen als de oprichter en exploitant van de "Eerste Leeuwarder Griezelkel- der", een attractie, waarmee hij landelijke faam verwierf. Maar deze geboren en getogen Leeu warder heeft ook veel herinne ringen op schrift gesteld, met name ook over het vroegere joodse leven in de binnenstad. In drie afleveringen zal 't Kleine Krantsje reproduceren, wat de memorabele stadgenoot Wie bren Wierstra ten aanzien van dit onderwerp aan het papier heeft toevertrouwd. Waar reeds eeuwen temidden van het rumoer de Jacobijner Kerk staat, lag de Leeuwarder Jodenwijk. In 1588 was het hier nog zo rustig dat er een kerkhof kon worden aangelegd. In de kerk bevonden zich de grafkel ders waar de ontzielde lichamen van de stadhouders en hun fa milie ter ruste werden gelegd. Dit was een historisch plekje van de Friese hoofdstad, gelegen bij de Put, Breedstraat, met de zij straten zoals Sacramentstraat waar eens de woningen stonden van het Heilig Sacraments gilde, de Slotmakersstraat door slote- makers bewoond en de oude Speelmanstraat. Een zekere heer Gijsbert Speelman bezat hier eigendommen. ZEVENHONDERD In deze omgeving woonden vóór de tweede oorlog een aantal Jo den, waarvan het aantal op 700 wordt geschat! Nu is het mijn bedoeling niet de gruwelen te beschrijven die dit volk heeft moeten doorstaan tijdens de oorlog 1940 - 1945. U vindt hier een stuk historie van de Joodse gemeenschap in de Friese hoofdstad beschreven ten be hoeve van het hedendaags ge slacht dat de situatie van vóór 1942 niet gekend heeft. En ter wijl ik dan zo bezig ben om mijn herinneringen op papier te zet ten, gaan de gestalten aan mijn geestesoog voorbij; ze gaan aan. mij voorbij als een panorama, één voor één en allen hebben ze een geschiedenis. Waren dit zulke bijzondere men sen dat men er nu nog over zou schrijven? Neen, dat niet; ze leefden onder ons als stadgeno ten; maar de geschiedenis van de oude stad is alleen kompleet met hen erbij. SABBATS PRONK Vrijdagsavonds na zonsonder gang begon de sabbat en als men dan door deze Jodenhoek wandelde, was dit merkbaar. De Joodse zaken waren gesloten en de Joden hadden hun werk kleding verwisseld voor de 'sab- batspronk'. Zo nu en dan kon je hier of daar een Joodse man of vrouw zien staan, soms wat zenuwachtig om een Christen-voorbijganger te vragen of deze het gas of licht even uit wilde draaien. Het was hun verboden dit werk op de sabbat te verrichten en er waren wel Christenburen die het voor een kleine vergoeding voor hen wilden doen. Er was ook behoef te aan geplukte kippen, want haast elke Jood had op de sab bat gebraden kip op tafel; dat was een florissante handel voor de buurtbewoners en kippen- handelaren. Zaterdagsmorgens was het druk in de Leeuwarder Jodenwijk; men ontmoette daar twee soor ten mensen: de niet-Joodse huismoeders met de tas vol boodschappen, die in deze wijk erg goedkoop waren (1 pond kalfsvlees 25 cent), 1 pond ma ger rundvlees 70 cent, soep vlees of een varkenspoot ca deau). ZWARE KARREN En de mannen in hun werkkle ding, die grote zware beladen karren voortduwden; dan om die tijd, circa elf uur, kwam de syna goge uit en hier tussen in bewo gen zich onze Joodse stadgeno ten. De synagoge stond toen al op dezelfde plaats. In 1805 werd deze plechtig ingewijd, plaats biedende aan 300 mannen en 200 vrouwen. Hecht en sterk is het gebouw blijven staan en heeft de stormen doorstaan van de tweede wereldoorlog. Alleen daarna werd zij van binnen ver kleind want er waren niet zoveel plaatsen meer nodig. En zoals ik al schreef, is het mijn bedoeling om herinneringen te schrijven voor het tegenwoordig geslacht dat dit niet bewust heeft meegemaakt en om zo'n helder mogelijk beeld te geven hoe het toen was; verder heb ik Joden genoemd die werkelijk bekend heid genoten als goede eerza Het hartje van de vroegere Leeuwarder jodenbuurt, de Breedstraat en Bij de Put. Op de hoek in het pand met de koeiekop de slagerij van De Wilde. me burgers van onze stad. Jo den die ook voor de culturele zaak en op godsdienstig gebied wat hebben betekend. Eerst ma ken wij dan een wandeling naar de Eewal no. 60; de woning waar de heer Broekhuijzen woonde met zijn vrouw. Het was een eerbiedwaardige Verschij ning en droeg in huis altijd een zwart zijden kalotje. Rustig en beheerst liep hij soms te wande len op de Eewal, zo nu en dan een praatje makend met één der buren. Mijnheer Broekhuijzen had een mooie bijbelse naam en was ingeschreven bij de Burger lijke Stand als Aaron Broekhuij zen. Goddank heeft hij de ver schrikking van de oorlog niet meegemaakt, maar zijn stoffelijk omhulsel rust hier op de Joodse begraafplaats. Mijnheer Broek huijzen was een zeer beschei den man want als er een verga dering was dan placht hij te zeggen: 'Mozes spreekt, Aaron zwijgt'. (Hier bedoelde hij dan meestal de rabbijn mee). In de Speelmanstraat, het huisje is nu afgebroken, woonde Har- tog Cohen met zijn vrouw; Co- hen droeg in Leeuwarden de naam van de 'zuurkoning'; dit was geen scheldnaam; deze naam kon hij met ere dragen. VRIENDELIJKE MAN Het was een vriendelijke man evenals zijn vrouw die de kleine winkel dreef en voor ieder, hetzij Jood of Christen, een vriendelijk woord had. Nog zie ik deze klei ne winkel voor mij; een weinig licht straalde er naar binnen, maar het stond vol met allerlei artikelen en in de hoek stond een groot vat augurken. Tegen de wand stond een rustbank overtrokken met bruin 'zeilleer', in het Leeuwarders betitelen wij dit als: 'bruin zwilk', waar de klant gerust even mocht gaan zitten; en achter deze kleine win kel was de woonkamer, waar deze mensen leefden. Elke morgen ging Cohen met een grote brede kar de volks buurten van Leeuwarden in, waarop een massa garen, band, lint, drukknoopjes en (aanver wante artikelen lagen. Dit was een buitenkansje voor de vrou wen en ze graaiden er maar in om en Cohen had soms handen, te kort. De Witte Kousenbuurt, een klein straatje in de nabijheid van de oude Oldehove, was één der beste wijken voor de handi ge koopman en niet te vergeten achter Tulpenburg en omgeving; vrijdags stond hij op de vee- (Vervolg op pag. 15) De Witte Kousenbuurt bij de Oldehove: "een van de beste wijken voor de handige koopman Cohen iH

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1986 | | pagina 13