MOOIE MUURSCHILDERING 'T KLEINE KEANTSJE HET OVERLIJDEN HOMME'S KONTSJE MOCHT NIET IN DE KRANT. VOOR LEEUWARDEN EN DE WIJDE WERELD ER OMHEEN pagina 7 Oudejaarsavond 1906 trekt een gezelschap Amsterdammers in een vrolijke bui door de stad. Een van hen, een jongen van een en twintig, kondigt plotseling aan: ,,lk wil wel eens duiken!" Hij springt in de gracht; de anderen zien hem niet meer bovenko men. Een Franse filmoperateur wil in Algiers een rolprent maken met een scène waarin op iemand ge schoten wordt. Hij koopt een be waker om, die bereid is aan het gevraagde te voldoen. Terwijl de camera snort laat de bewaker een gevangen genomen Alge rijnse opstandeling voor zich uit lopen, waarna hij hem met ge weerschoten doodt. 1955) Bij een in aanbouw zijnd pand van de aannemer De Dood in Sneek is men bezig een heistel ling te verplaatsen. De stelling wordt met draden overeind ge houden. Een vrachtauto rijdt te gen een van de draden aan en er slaat een kruk van de stelling los, die een timmerman aan het hoofd raakt. Het slachtoffer overlijdt nog dezelfde dag. (1956) Een veertienjarige leerling van de Ambachtsschool in Den Haag vindt, dat hij een pistool nodig heeft om naar Nieuw Gui nea te kunnen gaan. Hij stapt met een bijl naar het politiepost huis in het Zuiderkerk en slaat er de vier en vijftigjarige hoofda gent A. J. Ax met één klap dood. Dan neemt hij de koppel en het pistool van het slachtoffer van de kapstok en keert naar huis terug. Wanneer de politie hem thuis wil arresteren richt de jon gen de revolver op een recher cheur. Omdat hij de haan niet ver genoeg heeft teruggetrokken gaat het wapen niet af. (1956) Onze abonnee de heerA. Spieksma te Heerenveen verraste ons met deze bijzondere foto van het hoekhuis van de Weaze en de Nieuweweg uit een lang vervlogen tijd. Het is het café van de eens in Leeuwarden zo bekende heer Mintje Ferwerda, die we zelf op deze foto in de deuropening zien staan. Het bijzonder interessante van de plaat is natuurlijk de opvallende beschildering van de zijmuur, waarvan we nu niets meer terug kunnen vinden. Mintje Ferwerda maakte op deze manier in de eerste plaats re clame voor een bedrijvigheid, die hij had behalve zijn café; hij was de eerste, die in Leeuwarden met een autobusdienst begon en, zoals we kunnen lezen, verhuurde hij ook een omnibus. Verder benutte hij het grote muurvlak door het voorbijgaande volk te attenderen op de geneugten van Coca Cola en Heineken Bier, welke dranken hij vanzelfsprekend ook weer schonk in zijn eigen café. Wanneer we even letten op het lage telefoonnummer, dat Mintje Ferwerda toen had - 774 - wordt het ons duidelijk, dat de foto al lang geleden is gemaakt, maar toevallig weten we het ook precies, om dat het op de achterkant is vermeld: 1932. Het dagblad De Telegraaf bracht onlangs een interview van Henk van der Meyden met Annie M.G.Schmidt ter gelegenheid van haar aanstaande vijf en ze- venstigste verjaardag. De popu laire schrijfster vertelde in dat vraaggesprek van haar plannen en haalde natuurlijk ook herinne ringen op aan haar ervaringen als tekstschrijfster van cabaret liedjes, die later via de VARA in de huiskamers werden ge bracht. Vooral in de vijftiger ja ren boekte Annie M.G. Schmidt veel succes met haar werk. 'In die tijd' vertelde zij, 'schreef ik wel teksten, waar iedereen heel boos over was en nu begrijp je echt niets meer van die veront waardiging'. Op de vraag van Henk van der Meyden of zij toen veel proble men met de censuur had gehad antwoordde Annie M.G. Schmidt: 'Ik herinner me nog, dat de VARA in die tijd heel erg tegen sterke drank was. In de Familie Doorsnee mocht ik in de jaren vijftig het woord sherry niet gebruiken. En ik heb ook enor me problemen en ruzies gehad over het woord 'kontje'. Dat moest geschrapt worden' Toen ik dat las moest ik - met veel binnenpret - denken aan mijn eigen ervaringen in diezelf de tijd. Ik schreef toen regelma tig verhalen over het Oude Leeuwarden in het blad 'De Leeuwarder Gemeenschap' dat onder auspiciën van een gelijk namige stichting eenmaal in de maand verscheen. Bij het opha len van herinneringen aan be kende stadstypen uit een vroe ger tijd wilde ik toen ook uit de mist van het verleden een popu laire figuur naar voren halen, wiens officiële naam Van Dijk was geweest, maar die iedere Leeuwarder slechts kende als Homme Oliekontsje. Homme eigenlijk: Hobbe werkte bij de pottenbakkerij van Dorama aan het Zuidvliet, maar hij was ook porder en nachtwa ker en liep wel met een oliekar. Omdat hij over een uitzonderlijk dik achterste beschikte werd hij door jan en alleman Homme Oliekontsje en ook wel De Olie kont genoemd. Onbekommerd gaf ik dus ook de aanduiding Homme Oliekontsje een plaats in de lange rij van min of meer originele bijnamen en leverde deze kopij bij de hoofdredacteur van het blad in. Maar wat zag ik, toen ik het verhaaltje later gedrukt en wel onder ogen kreeg? Dat Homme zonder pardon van z'n Olie kontsje was beroofd... Het was dus Homme geworden, zonder meer. Daarna, bij de hoofdredacteur informerend waarom deze am putatie was geschied, werd me verteld, dat het achtenswaardige blad het niet had aangedurfd de lezers te confronteren met een zó onkies woord! Waar gebeurd, amper dertig jaar geleden! Fenno L. Schoustra

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1986 | | pagina 7