EN HEEL APART FIGUUR VOOR LEEUWARDEN EN DE WIJDE WERELD ER OMHEEN -vK ati A< lichting aan en het gebeurde meermalen dat de mensen of eenzame wandelaar gillend van angst de benen namen. Als u zich verplaatst naar die tijd van slechte en spaarzame gas- straatverlichting dan kunt u dat best van hem aannemen." Onze abonnee de heer E. Dijk stra te Leeuwarden wist zich, eveneens veel van de piano stemmer Poepetsje Smeding te herinneren. „In het Kleine Krantsje wordt gevraagd of er ook lezers zijn, die iets meer weten te vertellen over de pianostemmer en le raar „Poepetsje Smeding". Mijn ouders en dus ook wij als kin deren, hebben hem heel goed gekend. Hoe hij eigenlijk aan die naam is gekomen, is niet recht duidelijk, de ene lezing beweert, doordat hij met zijn achterste erg gebogen liep, maar het verhaal ging ook dat hij vaak onder het lesgeven een windje liet, vandaar zijn naam Poepetsje Smeding. BLAUWHUIS Doordat mijn ouders in het café Blauwhuis bij de „Kippeloop" woonden en op de bovenzaal geregeld dansavonden werden gehouden, hadden we veel contact met hem, omdat hij de piano stemde en vaak voor de dansmuziek zorgde. En het was steevast de gewoonte wanneer de piano was ge stemd dat mijn moeder vroeg om een paar fleurige stukjes te spelen. Dat gebeurde dan prompt, want hij was niet vies van een borreltje, wanneer mijn moeder hem een paar offreer de voor zijn spel. Na verloop van tijd kregen mijn zuster en ik les van hem voor 25 cent per uur. Woensdagmiddags ging ik naar hem toe, hij woonde toen in de Schrans achter de schoe nenzaak van Kamstra. Maar di rect lesgeven was er niet bij, want er werd eerst thee ge dronken en even piano tinge len. Spoedig evenwel moest ik mee naar de zolder, want hij was ook altijd aan het experimente ren met verschillende dingen. En als we dan weer naar bene den gingen, werd er nog eens thee gedronken, dus u voelt wel, dat ik meer met de rug naar de piano zat dan er voor, zodat ik geen hoogvlieger ben geworden in de muziek. Mijn zuster bracht het er wat beter af, zodat zij na verloop van tijd al verschillende melodietjes kon spelen. Een deuntje was haar favoriet, n.l. Marlborough vaart ten oorlog en hij komt nooit te rug. En omdat dit forto moest worden gespeeld, werd er flink op de piano gehamerd, zodat haast horen en zien je verging. Dat hij een prima leraar was, bewijst wel het volgende: Een dochter van mijn zuster, die la ter ook les van hem kreeg - toen was het al twee kwartjes in het uur - kreeg het van hem zo onder de knie, dat zij later aan kennissen wel les gaf. Mis schien herinneren vele lezers zich wel, dat hij toentertijd bij Radersma op Halfweg tussen Leeuwarden en Marssum zater dags en zondags altijd zat te spelen, dat loopje was vroeger een vaste regel van vele Leeu warders. VERONGELUKT. Velen kenden hem ook door zijn fiets, want wat daar alle maal niet aan bevestigd was... Ik herinner mij nog twee fiets bellen, van die hele grote, twee carbidlantaams en nog veel meer attributen. En dan de pet, het leek wel een grote zuidwes ter. En toch, ondanks zijn voor zorgen voor het verkeer, is hij door een ongeluk om het leven gekomen. Een grote slag trof hem doordat zijn enige dochter jong is gestorven en waar hij en zijn vrouw eigenlijk nooit overheen zijn gekomen." Tenslotte schreef mevrouw T. Boer-Sijtsma uit Rotterdam in 1972 over de bijzondere figuur van Poepetsje Smeding het volgende: „Hij was jaren bij mijn ouders de pianostemmer. Destijds een beste vakman. Toch een bij zonder iemand. Ik zie hem nog op z'n fiets met de vaart van een slak, gekleed in een leren jekker en een platte pet op met een grote klep. Die pet leek wel een van een motorracer uit die tijd. Kniepers om de boksen en grote handschoenen met kap pen. Volgens mij hoorde hij toen ook in het stadsbeeld thuis. Leeft hij nog of weet ie mand wanneer hij gestorven is?" Wel, op die laatste vraag is tot dusver nog geen antwoord ge komen. Wanneer die onverge telijke Sybelius Smeding pre cies stierf is ons nog steeds niet bekend. Een hele bijzondere foto op deze dubbele binnenpagina! De plaat is een aantal jaren geleden door onze abonnee de heer Jelle Foppema gemaakt, toen het Vliet nog niet was gedempt. Jelle Foppema koos voor het maken van de foto het allerhoogste punt in Leeuwarden uit: het topje van de tachtig meter hoge schoor steen van het P.E.B. aan het Nieuwe Kanaal. Een hoogte om van te duizelen. Maar onze fotograaf bleef er nuchter bij!

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1988 | | pagina 9